همدان- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از سال‌های قبل برای حمایت از بخش کشاورزی استان همدان تولید کرم ابریشم را با توزیع تخم نوغان آغاز کردیم که امسال تولید پیله ابریشم همدان حدود ۲ برابر خواهد شد.

پرورش کرم ابرشیم در همدان جان گرفته است

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد نظرپور گفت:  هرجعبه تخم نوغان در مدت ۴۵ روز کرم ابریشم را به پیله می‌رساند که پیله خشک آنرا به صورت تضمینی هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان می‌خرند.

وی افزود: تجربه موفق سال قبل پرورش کرم ابریشم در همدان موجب شد تا امسال هم حدود ۲۰۰ جعبه تخم نوغان را بین علاقمندان توزیع کنیک که این تخم‌ها بعد از ۴۵ روز با گذار از لاروی و کرم بالغ می‌رسند و کرم هم به دور خود پلیه می‌تند  و ابریشم آن قابل برداشت که پلیه‌های خریداری شده برای تهیه نخ ابریشم به کارخانه‌های تولید نخ شمال ارسال می شود.

وی با اشاره بر این که تخم نوغان به صورت یارانه‌ای و با هزینه  ۷هزار و ۵۰۰ تومان برای هر جعبه بین نوغان‌داران همدان توزیع شده است اظهارکرد: در زمان به پلیه تبدیل شدن نوغان‌ها هر جعبه حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم پلیه تولید می‌کند که برای یک خانواده حدود یک میلیون تومان درآمد دارد.

وی فضای لازم برای نگهداری هر جعبه نوغان را  حدود ۲۵ متر عنوان کرد و گفت:  برای موفقیت پرورش نوغان برای افراد علاقمند هم کلاس‌های آموزشی و ترویجی قبل از فرارسیدن زمان پرورش کرم ابریشم در استان همدان برگزار کردیم. پرورش کرم ابرشیم در استان همدان کمک درآمدی برای زنان روستایی و روستائیان محسوب می‌شود.نوغان هم از مرکز نوغان ‌داری کشور تهیه شده است.

 انتهای پیام//.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.