مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: هنوز فقط ۶۰ درصد از خانواده‌ها راضی به اهدا عضو می‌شوند مرگ مغزی هنوز برای مردم جا نیفتاده است مردم نمی‌دانند که مرگ مغزی معادل مرگ است.

 ۸ تا ۱۰ نفر  روزانه در کشور در لیست انتظار پیوند فوت می‌کنند/فقط ۶۰ درصد از خانواده‌ها راضی به اهدا عضو می‌شوند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: سالها دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تلاش است تا زمینه سازی و تسهیل اهدای اعضا جان بیماران نیازمند را نجات بخشیده و با ارتقا این علم بتواند خدمت رسانی خود را فراتر از دانشگاه مشهد در سطح منطقه توسعه دهد.

تا جایی که با تلاشهای انجام شده هم اکنون شاخص اهدای عضو در شهر مشهد حدود دو برابر میانگین کشوری است. به انگیزه فرا رسیدن ۳۱ اردیبهشت روز اهداء عضو با دکتر ابراهیم خالقی مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: از استقبال مردم در اهداء عضو بگویید.

خالقی: کلید اهداء عضو از دهه هشتاد خورده شد و خوشبختانه الان نسبت به گذشته استقبال مردم از این قضیه خیلی خوب و قابل توجه شده است که البته بخش زیادی از این همراهی را باید مدیون رسانه‌ها و گزارش هایی که همکاران شما در این خصوص منتشر می‌کنند دانست. این قضیه جای خوشحالی دارد که دراین سالها دیگر فرهنگ اهداء عضو برای مردم به مانند فرهنگ شهادت شده است.

قدس آنلاین: با این همه مشکلی که با آن مواجه هستید چیست؟

خالقی: درست است که این رضایت برای اهداء عضو از دهه هشتاد خیلی بیشتر شده است ولی هنوز فقط ۶۰ درصد از خانواده‌ها راضی به اهدا عضو می‌شوند مرگ مغزی هنوز برای مردم جا نیفتاده است مردم نمی‌دانند که مرگ مغزی معادل مرگ است.

قدس آنلاین:این نارضایتی به چه علتی است؟

خالقی: شاید به دلیل اینکه باور مرگ مغزی برای خانواده‌ها سخت است. از طرفی هم این نارضایتی به بی اعتمادی خانواده‌ها نسبت به تیم پزشکی و پرستاری است که همین بی اعتمادی را هم شما رسانه‌ها ایجاد کرده‌اید و درست کردن و فرهنگ سازی‌اش هم کار خودتان است.

قدس آنلاین:حمایت‌های دولت از اهداء کنندگان عضو به چه شکلی است؟ و این قضیه طی این سالها چقدر افزایش داشته است؟

خالقی:اگر منظورتان حمایتهای دانشگاه علوم پزشکی است بله همیشه این حمایت‌ها بوده کارهایی نظیر رایگان کردن هزینه بیمارستان، بهشت رضا و...که خوشبختانه این قضیه الان به تصویب وزارت خانه رسیده است که بیماری که دچار مرگ مغزی می‌شود اگر در بیمارستان‌های دولتی بستری میشود هزینه‌ها همه رایگان است در همه این سالها سعی شده است در کنار این‌ها یکسری حمایتهای روحی روانی هم از این افراد داشته باشیم. اصلا همین تصویب کردن روز ۳۱ اردیبهشت ماه خودش نشان اهمیت این کار خدا پسندانه است.

قدس آنلاین: در حال حاضر چه مقدار از بیماران در انتظار اهداء عضو هستند؟

خالقی: هر روز ۸ تا ۱۰ نفر در کل کشور در لیست انتظار پیوند فوت می‌کنند از آن طرف هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار اضافه می‌شود و این جای کار دارد که هر لحظه در ایجاد و  فرهنگ سازی اهداء عضو فعالیت کنیم.

قدس آنلاین: در حال حاضر اهداء عضو از مرگ مغزی چگونه است؟ مردم چگونه می‌توانند برای اخذ کات اهداء عضو اقدام کنند؟

خالقی: کسی که دچار مرگ مغزی می‌شود توسط پزشک معالج به عنوان مرگ مغزی معرفی می‌کند و این قضیه باید به امضا و تایید ۵ نفر از جمله مدیر کل پزشکی قانونی می‌رسد اینجاست که خانواده بیمار باید اهداء عضو کند اینجاست که  بیمار به بیمارستان منتصریه منتقل می‌شود و مراحل اهداء عضو انجام می‌شود.

قدس آنلاین: الان اگر بخواهد برای گرفتن کارت اهداء عضو اقدام کند چه کاری باید انجام بدهد؟

خالقی:کسانی که تمایل به این کار دارند می‌تواند به صورت حضوری به بیمارستان منتصریه مراجعه کند و به صورت آنلاین کارت اهداء عضو برایش صادر می‌شود.

قدس آنلاین: قرار بود در یک زمانی کد یا نشانه‌ای بر روی گواهینامه این افراد ثبت و درج بشود این کار به کجا کشید؟

خالقی: ما یکسری مکاتباتی با راهنمایی رانندگی انجام دادیم ولی متاسفانه پاسخی در این خصوص دریافت نکردیم. این قضیه باید از طریق وزرات خانه پیگیری شود.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.