گیلان- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت، گفت: کشاورز از افزایش قیمت برنج سودی نمی برد و این همه پول در جیب دلالان است.

سود افزایش قیمت برنج در جیب کشاورزان نمی رود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان ، مسعود اسدی پرور ، با بیان اینکه شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است و ۲۷درصد برنج تولیدی گیلان در این شهرستان تولید می شود، گفت: در حال حاضر قیمت برنج داخلی در بازار افزایش یافته است و ۸۰درصد سود این افزایش قیمت به جیب دلالان برنج می رود.

وی افزود: معمولا کشاورزان اغلب محصول خود را به محض برداشت به فروش می رسانند چون مجبور شده اند،در زمان کشت برای تامین هزینه های کشت برنج از دیگران پول قرض کنند و با فروش برنج خود بلافاصله برای پرداخت قرض هایشان اقدام می کنند.

اسدی پرور خاطرنشان کرد:  چون در زمان برداشت برنج به دلیل عرضه بالا قیمت برنج کم است،دلالان از این فضا سوء استفاده می کنند و با خرید محصول از برنجکاران آنها را در انبار ذخیره می کنند و در چنین ایامی می فروشند.

وی تصریح کرد: ما اغلب به کشاورزان توصیه می کنیم که پس از برداشت محصول بلافاصله اقدام به فروش همه برنج هایشان نکنند اما از آنجاییکه به فصل مدرسه نزدیک است برای تامین نیازهای فرزندانشان و خانواده ناچار به فروش محصول می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی رشت با بیان اینکه به دلیل مالکیت کم اراضی که به طور میانگین ۷دهم هکتار است، تولید برنج برای برنجکاران صرفه اقتصادی بالایی ندارد، گفت: امسال افزایش قیمت برنج موجب شده است که روستاییان تمایل بیشتری برای کشت این محصول داشته باشند و امیدواریم با قیمت خوب فروش برنج در زمان برداشت در سالجاری سود خوبی نصیبشان شود و دست دلالان برنج نیز کوتاه شود.

اسدی پرور خاطرنشان کرد: به صرفه بودن تولید برنج موجب ماندگاری جوانان روستایی در زادگاهشان می شود و ضمن افزایش تولید برنج شهرستان رشت شاهد کاهش آسیب های ناشی از مهاجرت روستاییان به مرکز شهر خواهیم بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.