کشف رودخانه ای در عمق 4 کیلومتری زمین؛ همتای زیرزمینی آمازون

قدس-مریم افلاطونی: همتای زیرزمینی آمازون کشف شد.
پس از رود نیل، آمازون طولانی ترین رودخانه دنیا به شمار می آید. اینک دانشمندان رودخانه دیگری را کشف کرده اند که هزاران متر پایین تر از بستر زمینی آمازون در جریان است.
پژوهشگران رصدخانه ملی برزیل بر این باورند این رودخانه که در اعماق زمین جاری است حدود 6 هزار کیلومتر دارد و از این نظر به آمازون - که در سطح زمین جاری است- شباهت دارد.
به گفته یکی از پژوهشگران رصدخانه ملی برزیل، این رودخانه زیرزمینی در پی کاوش های مربوط به تغییرات دمایی در 241 چاه نفت غیرفعال(که در دهه های 1970 و 1980 میلادی توسط شرکت پترائوس حفره شده بود) شناسایی شد.
اطلاعات حرارتی ثبت شده توسط شرکت نفتی «پترائوس»، راه را برای کشف حرکت رودخانه ای در عمق 4 کیلومتری از بستر آمازون هموار کرد.
بر پایه یافته های پژوهشگران برزیلی و نیز شبیه سازی های رایانه ای که هفته گذشته در نشست انجمن زمین شناسی این کشور منتشر شد، این جریان آبی زیرزمینی بیشتر به صورت عمودی در حرکت بوده و تا فاصله 2 کیلومتری از سطح زمین بالا می آید اما در اعماق پایین تر، جهت حرکت آن تغییر کرده و بیشتر به صورت افقی انجام می شود.
به پاس تلاش های گروه پژوهشگران برزیلی، نام دکتر حمزه که راهبری این مطالعات را بر عهده داشته برای این رودخانه زیرزمینی انتخاب شده است.
متوسط جریان آبی این رودخانه زیرزمینی 2 درصد آمازون تخمین زده می شود که از این نظر با رودخانه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا هماوردی می کند.
متوسط جریان آبی آمازون افزون بر 133 هزار مترمکعب در ثانیه براورد می شود اما این میزان در همتای زیرزمینی آن از 3100 مترمکعب در ثانیه تجاوز نمی کند.
وجود یک رودخانه زیرزمینی که از غرب به شرق جاری است درستی گمانه ها را درباره دوگانه بودن حوزه آبریز جنگل های بارانی آمازون تقویت می کند.
پژوهش ها در این زمینه ادامه دارد و پیش بینی می شود تا پایان سال 2014 میلادی نتایج قطعی مشخص و منتشر شود.
هنوز پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی همتای زیرزمینی آمازون بدرستی روشن نیست.



برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.