پس از این که ترامپ هواوی را در لیست سیاه خود قرار داد گوگل نیز کسب و کار با این شرکت معتبر چینی را به حالت تعلیق درآورده است.

تحریم‌های گوگل چه تأثیری بر هوآوی می‌گذارد؟

به گزارش گروه اقصادی قدس آنلاین، این تعلیق می تواند کسب و کار گوشی های هوشمند Huawei در خارج از چین را به عنوان غول تکنولوژی به مشکل انداخته و بلافاصله دسترسی به روز رسانی سیستم عامل اندروید گوگل را از دست بدهد. نسخه های آینده گوشی های هوشمند Huawei که در اندروید نیز اجرا می شوند، دسترسی به خدمات محبوب نیز از جمله فروشگاه Google Play ، Gmail ، YouTube و Google map را از دست خواهند داد.

اما سخنگوی رسمی هواوی ادعا کرده است که برای کاربران ما، Google Play و حفاظت امنیتی از Google Play Protect در دستگاه های موجود Huawei همچنان کار خواهند کرد، ولی طبق ادعای مقامات گوگل؛ Huawei تنها قادر به استفاده از نسخه عمومی Android است و قادر به دسترسی به برنامه های اختصاصی و خدمات از گوگل نیست.

ترامپ در روز پنج شنبه Huawei Technologies Co Ltd را به یک لیست سیاه تبدیل کرد که بلافاصله محدودیت هایی را اعمال می کند که باعث می شود که تجارت این شرکت با همتایان ایالات متحده بسیار دشوار باشد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که با توجه به محدودیت های موجود در Huawei برای جلوگیری از وقفه در فعالیت های شبکه و تجهیزات موجود، محدودیت هایی را در بر دارد. در روز های آینده مشخص نیست که آیا دسترسی به نرم افزار تلفن همراه Huawei تحت تاثیر قرار خواهد گرفت یا خیر.

بلومبرگ گزارش داده است که Chipmakers از جمله اینتل Corp.، Qualcomm Inc، Xilinx Inc و Broadcom Inc به کارمندان خود گفتند تا اطلاع ثانوی، نرم افزار و اجزای مهم را برای Huawei عرضه نخواهند کرد؛ یک سخنگوی Huawei دیروز اعلام کرد که وکلای Huawei نیز در حال بررسی تاثیر لیست سیاه بر روی این شرکت هستند.

Huawei همچنان دسترسی به نسخه سیستم عامل اندروید از طریق مجوز منبع باز، به عنوان منبع متن باز (AOSP)، که به صورت رایگان برای هر کسی که مایل به استفاده از آن است در دسترس خود دارد. به گفته گوگل، حدود 2.5 میلیارد دستگاه فعال Android در سراسر جهان وجود دارد؛ با این وجود، گوگل به ارائه دسترسی، پشتیبانی فنی و همکاری با برنامه های کاربردی اختصاصی و خدمات خود ادامه می دهد.

در مصاحبه ای با رویترز در ماه مارس، اریک Xu، یکی از مدیران ارشد Huawei، در انتظار پیشگیری از اقدامات تلافی جویانه شرکت های آمریکایی گفت: "مهم نیست که چه اتفاقی می افتد، انجمن اندروید هیچ حق قانونی برای جلوگیری از هر شرکت از دسترسی مجوز منبع باز ندارد.

اما کاربران دستگاه های موجود Huawei که به فروشگاه Google Play دسترسی دارند، همچنان قادر خواهند بود تا به روز رسانی های برنامه های ارائه شده توسط Google را دانلود کنند. به گفته منابع معتبر، برنامه هایی مانند Gmail از طریق فروشگاه به روز رسانی شده اند، برخلاف به روز رسانی های سیستم عامل که به طور معمول توسط تولید کنندگان تلفن و حامل های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرند، که لیست سیاه ممکن است روی آن تاثیر عمده ای بگذارد.

برنامه های محبوب گوگل مانند Gmail، YouTube و مرورگر Chrome که از فروشگاه Play Store در دسترس هستند از گوشی های آینده Huawei ناپدید خواهند شد؛ زیرا این سرویس ها توسط مجوز منبع باز فعال نمی شوند و به توافق تجاری با Google نیاز دارند.

انتظار می رود تاثیرات در بازار چین حداقل باشد، اکثر برنامه های موبایل گوگل در چین ممنوع است، جایی که جایگزین ها توسط رقبای داخلی مانند Tencent و Baidu ارائه می شود.

جف بلبر، معاون ریاست پژوهش، CCS Insight گفت: "داشتن این برنامه ها برای سازندگان گوشی های هوشمند برای حفظ رقابت و حیات در مناطق مانند اروپا بسیار مهم و ضروری است."

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.