اردبیل-قدس: بر اساس اطلاعات رسمی، سطح جنگل‌های شمال ایران طی ۴۰ سال گذشته از سه میلیون و ۶۰۰ به یک‌میلیون و ۸۰۰ هکتار کاهش‌یافته و در حقیقت نصف شده و روزانه حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی شمال، ازنظر کمی و کیفی مورد تخریب قرار می‌گیرد و با ادامه این روند و طبق نظر کارشناسان امر، خطر نابودی جنگل‌ها تا ۱۰ سال دیگر وجود دارد.

«گردنه حیران» از ساخت‌وسازهای بی‌رویه حیران شده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: روستای حیران از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های آستاراست که به دلیل جاذبه‌های طبیعی و منطقه نمونه گردشگری و مجاورت با شبکه راه بین‌المللی ویژگی‌های خاصی را دارد.

متأسفانه در طی یک دهه گذشته این منطقه بسیار موردتوجه قرارگرفته و پس از تهیه طرح هادی این روستا با مساحت ۱۶۰ هکتار و اجرای آن قیمت زمین بالا رفت و لذا تعدادی از افراد متنفذ از شهرستان و استان مجاور به نام وابستگان خود اقدام به تغییر کاربری کردند و ۱۰۰ هکتار دیگر نیز به این ساخت‌وسازها افزوده شد.

این مشکل سال‌هاست که موجب شده تا گردنه حیران تغییر چهره داده و بیشتر از اینکه کوه و مناطق جنگلی به چشم بیاید، ویلا و خانه‌های مسکونی دیده می‌شود.

شدت این ساخت‌وسازها در۵ سال گذشته سال اخیر زیاد شده تا جایی که مسئولان کشوری و استانی در این مورد واکنش جدی نشان داده‌اند.

ویلا سازی افراد سودجو و اعتراض به تغییر کاربری و عدم نظارت بر کار آن‌ها در این مناطق تا آنجا پیش رفت که رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز صدایش درآمد و متذکر شد تخریب منابع طبیعی و ویلا سازی در شمال کشور بشدت افزایش‌یافته و منطقه سرسبز حیران در اردبیل نیز دستخوش این مشکل شده است

باوجوداینکه سال ۱۳۹۴ دادستان وقت کشور نیز در برنامه زنده تلویزیونی اذعان داشت که دستور اکید مبنی بر مقابله و برخورد با زمین‌خواران را صادر کرده است اما جالب اینجاست که در همین حال برخی مسئولان محلی با عینک خوش‌بینی به این موضوع نگاه کرده و ظاهراً موضوع را خیلی جدی نگرفتند.

این دغدغه‌ها در حالی از ۱۰ سال گذشته آغازشده است که سال گذشته اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا اعلام کرد که حدومرز مستثنیات اشخاص و منابع ملی در منطقه حیران را با علائم و پایه‌های سیمانی مشخص کرده است و ساخت‌وسازهایی که در این منطقه انجام می‌شود، متعلق به افراد حقیقی است و این افراد در زمین شخصی خود به ساخت‌وساز پرداخته‌اند و ارتباطی به منابع طبیعی ندارد.

کوتاهی در حفاظت از اراضی

‌در همین حال حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی ، رئیس سابق دادگستری استان اردبیل که هفته گذشته سکان قضایی این استان را به جانشین خود واگذار کرد اظهار کرد: در سال‌های گذشته برخی مسئولان استان در حفاظت از اراضی ملی و جنگلی کوتاهی کرده و درنتیجه منابع طبیعی به سبب تخریب و تصرف از سوی سودجویان در معرض آسیب جدی قرارگرفته است.

وی بیان کرد: مراتع و جنگل‌ها در اثر کوتاهی و سهل‌انگاری درگذشته مورد تعرض قرارگرفته و اگر این روند ادامه داشته باشد وضعیت آن‌ها وخیم‌تر هم خواهد شد.

قاصدی بابیان اینکه تخریب منابع طبیعی خیانت برای جامعه بشری است، افزود: با برگزاری همایش و جلسات جلوی تخریب منابع طبیعی گرفته نمی‌شود بلکه باید عزم جدی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی وجود داشته باشد و فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در جامعه ترویج شود.

رئیس سابق دادگستری استان اردبیل گفت:اگر دیدگاه مردم و مسئولان درباره حفاظت از عرصه‌های طبیعی و ملی اصلاح نشود باز شاهد تخریب و تصرف اراضی ملی خواهیم بود .
به گفته وی ، مردم نباید اجازه فرصت‌طلبی را به هیچ‌یک از سودجویان بدهند و هرگونه تخلف را در سریع‌ترین زمان ممکن به مراجع ذیصلاح گزارش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.