قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در کشور طرح ساماندهی مطبق رودخانه ای با هدف استفاده بهینه از بستر رودخانه ها و پیشگیری از خطرات سیلاب در مشهد اجرا شد.

طرح ساماندهی مطبق رودخانه ای در مشهد اجرا شد

علیرضا طاهری افزود: در این طرح که اکنون در بخشی از رودخانه 'چهل بازه' مشهد توسط شهرداری این شهر اجرا شده، بستر رودخانه با در نظر گرفتن خطرات احتمالی و بر اساس دوره برگشت های مختلف سیلاب، طبقه بندی شده است.

وی اظهار داشت: این طرح ابتکاری و خلاقانه که مورد تایید مسئولان وزارت نیرو قرار گرفته است در بخشهایی از رودخانه 'کشف رود' مشهد نیز اجرا خواهد شد.

وی طول رودخانه چهل بازه مشهد را حدود ۲۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: در اجرای طرح یاد شده حدود ۶ کیلومتر از بستر این رودخانه به صورت یک رود پارک درآمده است.

طاهری افزود: این رود پارک که در وسعت حدود ۱۰ هکتار حد فاصل ضلع جنوبی پل نمایشگاه بین المللی تا پل شهید ستاری واقع شده است همراه با فضای سبز زیبا و فرح بخش، استخر، آبشار، نیکمت و آلاچیق برای کاهش آلودگی هوای مشهد و رفاه شهروندان و زائران طراحی و ساخته شده است.

وی اظهار داشت: در اجرای این طرح بخشی از رودخانه که دبی های حداقلی دارد و سیل های با دوره برگشت ۲ تا پنج ساله در آن پیش بینی شده و از آن به عنوان خط القعر رودخانه یاد می شود، اجازه هیچگونه ساخت و ساز و تعبیه وسایل قابل حمل در آن داده نشده است.

وی گفت: مطالعات این طرح به دلیل پیچیدگی های خاص، بیش از ۱۰ سال طول کشید و بخشی از این طرح در سال ۹۶ با هزینه ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

طاهری با اشاره به لزوم تغییر نام بوستان چهل بازه به رودپارک چهل بازه از سوی شهرداری مشهد افزود: نامگذاری رودپارکها در راستای فرهنگ سازی و توجه بیشتر به رودخانه ها و خطرات سیلاب مطرح است.

وی از مسئولان شهرداری مشهد خواست طبق توافقات، نام بوستان چهل بازه را به نام رودپارک یا رودباغ چهل بازه تغییر دهند.

وی اظهار داشت: مشهد به صورت بالقوه، دارای ۲ رود پارک به نام های چهل بازه و کشف رود است.

رودخانه 'چهل بازه' یکی از سرشاخه های رودخانه تاریخی و مهم 'کشف رود' در مشهد است که به طول حدود ۲۰ کیلومتر طولانی ترین مسیل در این کلانشهر به شمار می رود و در محدوده شهری شمال غربی مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.