۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 657325

وقف، سنتی است که سبقه تاریخی دارد. سنتی از دوران گذشته که بنا به اهمیت یا نیاز به آن، توسط خیران انجام می‌شده است. با وقف «حاج عبدالعلی» آشنا می‌شوم.

موقوفه «حاج عبدالعلی» را  بیشتر  بشناسیم

وقفی که سال ۱۲۸۷ با چهار وقفنامه انجام شد و اگرچه سال‌ها از آن می‌گذرد و بنا به خواسته تولیت آن، نسل به نسل رسیدگی به آن به فرزندان رسیده است، اما این وقف بزرگ که بارها عنوان برترین وقف را بدست آورده است، هنوز هم فراهم کردن شرایط بهینه استفاده از وقفیات و بهتر شدن را در دستور کار خویش قرار داده است.

  کار خیر برای خداست

به سراغ تولیت فعلی که می‌روم، می‌گوید: کار خیر برای رضای خداست و گفتن و اعلام کردن ندارد. قرار مصاحبه را در روزنامه می‌گذاریم و به رسم امانتداری قرار می‌شود اسامی تولیت و تولیت‌های گذشته ذکر نشود. تولیت فعلی این موقوفه بزرگ می‌گوید: واقف، پدرِ پدربزرگ من است که وقف‌های زیادی دارد که بخشی از آن همان وقف اولیه است و  به‌دنبال احیا کردن بخش زیادی از آن نیز هستیم. پدرم در زمان حیات به من گفت، می‌خواهی از تو راضی باشم برو دنبال موقوفه باش و آن را به نتیجه برسان.

وی درباره وقف اولیه توضیح می‌دهد: وقف اولیه در حال حاضر همان شهرک صنعتی ثامن و جمعه بازار فعلی است که حدود ۲۰۰۰ واحد صنعتی در آن ایجاد شده است و بیش از دست‌کم ۱۰ هزار نفر روزیشان از آنجا تأمین می‌شود. این در حالی است که رقبات دیگری از موقوفه وجود داشته که متأسفانه از موقوفه جدا شده و به دنبال احیا کردن آن هستم. تولیت موقوفه با اشاره به اینکه بخش زیادی از این موقوفه‌های در حال احیا، در مشهد، تهران، قزوین، شاهرود، طبس و... است، خاطرنشان می‌سازد: امیدوارم بااحیای آن‌ها بتوانیم راه خیر را هرچه بهتر طی کنیم.

وی بیان می‌کند: وقف برای روضه‌خوانی و عزاداری سیدالشهدا و تلاوت والد واقف - آقای غلامرضا طبسی که در حرم مدفون است- تنظیم شده است، اما در کنار آن در متن وقفنامه ذکرشده که به سادات و فقرا کمک‌هایی شود و در همین راستا مدرسه‌ای هم بنا شد. وی تأکید می‌کند: خوشبختانه چند دانشجو پزشکی با کمک این موقوفه امروز پزشکانی خوب و مطرح و مشغول به خدمت‌ هستند و در همین راستا کمک‌هایی برای ازدواج نیز به آن‌ها شد.

وی ماجرای دختری از اهالی یک روستا را که برای تقاضای کلیه با پدرش به مشهد رفته بود، برایم تعریف می‌کند: او جزو نفرات اول تحصیلی بود، اما به دلیل بیماری و فقر امکان تحصیل برایش مهیا نبود و درنهایت با خرید کلیه و حمایت، پس از فوت پدر و مادرش دانشجوی موفقی است. خوشحالم دختران و پسران زیادی با کمک همان وقف مسیر زندگی‌شان به سمت راه درست تغییر کرد.

  بسته‌های اقلام خوراکی برای کارگران منتظر کار

از وی درباره سایر فعالیت‌هایی که از عایدات این موقوفه انجام می‌شود می‌پرسم، توضیح می‌دهد: حدود ۳۰۰ میلیون تومان درآمد موقوفه است و جز رفع نیازهای موردی که به مردم کمک می‌کنیم، بسته هایی به صورت کلی مثل برنج، روغن، ماکارونی، رب که گاهی اقلام دیگر اضافه می‌شود آماده می‌کنیم که بیش از ۵۰۰ بسته به کارگران منتظر کار دور میدان فردوسی اهدا می‌شود. خیلی اوقات کارگران زیادی را می بینم که در باران نشسته‌اند و چون کار گیرشان نیامده، خجالت می‌کشند به منزل بروند.

وی تأکید می‌کند: اگر وضعیت مناسبی داشته باشیم، این توزیع تا چهار مرتبه در سال انجام می‌شود. درغیر این صورت سالی دو بار در ایام ماه مبارک و سال نو توزیع اقلام را در میدان فردوسی برای کارگران سرگذر داریم. آدرس افراد نیازمندی را داریم و حتی گاه کسانی از شهرستان‌ها از ما کمک می‌خواهند که بسته‌ها برایشان ارسال می‌شود.

این تولیت در ادامه خاطرنشان می‌سازد: این درحالی است که باتوجه به گرانی، هر بار توزیع اقلام اولیه خوراکی فقط در میدان فردوسی نیاز به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان دارد. از این رو درراستای ادامه این کار خیر درآمدزایی بیشتر از کارهای خیر  موقوفات را در دستور کارمان قرار داده‌ام.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.