قرار است روز یکشنبه پنجم خرداد ماه انتخابات هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار و طی آن گزینه‌های رئیس،؛ نواب اول و دوم و دبیران با رأی اکثریت نمایندگان مجلس انتخاب شوند. «قدس آنلاین» در گزارشی به بررسی گزینه‌های احتمالی هر یک از فراکسیون‌های سیاسی برای تصدی هیئت رئیسه در سال آخر دوره دهم مجلس پرداخته است.

تکاپوی فراکسیون‌ها برای تصاحب صندلی ریاست مجلس

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، چند روز دیگر قرار است انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شود و فراکسیون های مجلس هر کدام در حال بررسی گزینه نهایی فراکسیون متبوع خود هستند. البته در این برخی از فراکسیون ها درباره کاندیدای خود به جمع بندی رسیده و آنرا رسانه ای کرده اند.

ریاست و ترکیب هیئت رئیسه مجلس در طول دوره چهار ساله، هر سال تغییراتی دارد و با توجه به اینکه قرار است انتخابات هیئت رئیسه روز یکشنبه پنجم خرداد ماه برگزار شود، بنابراین فراکسیون های سیاسی مجلس در حال رایزنی های خود برای معرفی کاندیدایی هستند که در این بین از بقیه اقبال بیشتری برای رای آوردن برخودار است.

در انتخابات هیئت رئیسه مجلس، اعضای هیئت‌رئیسه، اعم از رئیس،؛ نواب اول و دوم و دبیران با رأی اکثریت نمایندگان مجلس انتخاب خواهند شد. دوره دهم مجلس سه فراکسیون سیاسی تاثیر گذار امید (اصلاح‌طلبان)، نمایندگان ولایی (اصولگرایان) و مستقلان ولایی را دارد که هر کدام برنامه‌های خود را برای ریاست مجلس درنظر دارند. این فراکسیون ها با بررسی شرایط موجود و فضای حاکم بر انتخابات این دوره درصددند لیست مستقل یا ائتلافی با سایر فراکسیون ها ارائه دهند. حال باید منتظر ماند و دید که شرایط انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای ریاست آن مانند انتخابات سال قبل با ائتلاف دو فراکسیون از فراکسیون های مطرح پیش خواهد رفت یا اینکه هر یک از فراکسیون ها لیست مستقل ارائه می کنند.

حمیدرضا حاجی بابایی؛ گزینه احتمالی فراکسیون ولایی برای ریاست

فراکسیون ولایی؛ به نوعی فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی است و بسیاری از نمایندگان در این فراکسیون عضو هستند.

گفته می شود این فراکسیون گزینه های خود را انتخابات هیئت رئیسه نهایی کرده و بر این اساس گویا حمیدرضا حاجی بابایی به احتمال زیاد به عنوان گزینه ریاست این فراکسیون معرفی خواهد شد. برخی عنوان می کنند که فراکسیون ولایی، حمیدرضا حاجی‌بابایی را به عنوان رئیس و محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری را نیز به ترتیب به عنوان گزینه‌های خود برای نواب اول و دوم برگزیده است، البته این فراکسیون، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، اکبر رنجبرزاده و اسدالله عباسی نیز به عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای دبیران هیئت‌رئیسه مجلس در سال آخر مجلس دهم انتخاب شده‌اند.

علی لاریجانی؛ گزینه نهایی فراکسیون مستقلین

در این بین فراکسیون مستقلین هم که افرادی مانند علی لاریجانی جزو مطرح ترین عضو این فراکسیون هستند، بنا بر روال سال های قبل دوباره لاریجانی را گزینه خود برای ریاست مجلس معرفی کرده اند.

مهرداد بائوج لاهوتی در این باره اعلام کرد که گزینه نهایی فراکسیون مستقلین برای ریاست مجلس همان علی لاریجانی است. سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه این فراکسیون آماده ائتلاف با سایر جریانات مجلس برای انتخابات هیئت رئیسه است، اظهار کرد: ما با جریاناتی که با حضورعلی لاریجانی در مسند ریاست مجلس موافق باشند اگر تمایل داشته باشند ائتلاف خواهیم کرد در غیر اینصورت به صورت مستقل در این انتخابات مشارکت میکنیم.

وی افزوده است:  پس از جمع‌بندی کمیته مذکور مشخص خواهد شد که برای نواب رئیس و باقی اعضای هیات‌رئیسه لیست جداگانه‌ای از سوی فراکسیون ارائه شود یا خیر. او همچنین از رایزنی‌ها با سایر فراکسیون‌های سیاسی مجلس خبر داد که درصورت توافق با آنها، لیست واحد ارائه کنند.

البته در این بین برخی از خبرها حاکی از آن است که سایر گزینه‌های این فراکسیون برای هیئت رئیسه هم تا حدودی مشخص شده و قرار است پس از نهایی شدن لیست اعلام شود. بنابرهمین، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به‌عنوان نواب رئیس، همچنین غلامرضا کاتب و محمدمهدی فرشادان به‌عنوان گزینه احتمالی دبیر و بهروز نعمتی و محمد آشوری به‌عنوان گزینه احتمالی کارپرداز هیئت‌رئیسه مجلس مطرح شده است.

گزینه‌ فراکسیون امید برای ریاست مجلس کیست؟

حدس و گمان و اظهار نظرهای اعضای هر دو فراکسیون اصولگرایان و مستقلین درباره گزینه های فراکسیون‌های متبوع شان درحالی است که فراکسیون امید تاکنون اظهار نظر رسمی نداشته و گزینه پیشنهادی خود را معرفی نکرده است.

البته وقایع و برخی حواشی انتخابات دوره قبلی هیئت رئیسه مجلس نیز در نوع خود کم سابقه بود و برخی حواشی و اظهار نظرهای اعضای امید باعث شده که آنها کمی در بررسی و اعلام گزینه نهایی خود کمی محتاط تر رفتار کنند.

محمد فیضی عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از نشست امروز مجمع عمومی فراکسیون امید خبر داد و گفت که این فراکسیون تاکنون لیستی برای انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس تدوین نکرده اما به‌احتمال قوی آقای عارف به‌عنوان کاندیدای پست ریاست مجلس معرفی خواهد شد.

وی افزود: روز شنبه ۴ اردیبهشت در مجمع‌ عمومی فراکسیون لیست نهایی برای انتخابات هیئت‌رئیسه نهایی و اعلام خواهد شد.

علی بختیار دیگر عضو فراکسیون امید هم چندی پیش با بیان اینکه گزینه فراکسیون امید برای نواب رئیس مجلس  پزشکیان و مطهری هستند، اضافه کرد: البته نظر نهایی را اعضای فراکسیون با رای خود در مجمع عمومی اعلام می‌کنند.

گرچه با این حال این احتمال قوی است که مسعود پزشکیان و علی مطهری به‌ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم، همچنین حسن لطفی، علی اصغر یوسف‌نژاد، محمدعلی وکیلی و علیرضا رحیمی به‌عنوان دبیران هیئت‌رئیسه از سوی اعضای فراکسیون انتخاب شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.