نویسنده و تحلیل‌گر آمریکایی در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت که بازگشت کیسه‌های اجساد سربازان آمریکا کابوس تلخ ترامپ برای انتخابات دوره بعد خواهد بود و بنابراین بعید است که ترامپ بخواهد با ایران وارد تقابل نظامی شود.

بازگشت کیسه‌های جسد سربازان آمریکا کابوس تلخ ترامپ برای انتخابات بعدی

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، این روزها ســرخط‌های اصلی رســانه‌های جهان و بویژه منطقه خاورمیانه، احتمال جنگ افروزی دوباره آمریکایی‌ها در این منطقه اســت. دغدغه‌ای که تقریباً بسیاری از تحولات و رفتارهای سیاسی منطقه را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ اما آیا دونالد ترامپ در فکر آغاز یک جنگ جدید است.

در این رابطه با «استفان لندمن» (Stephen Lendman) نویسنده و تحلیل‌گر و مجری رادیو «پروگرسیو» شیکاگو، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا و نویسنده کتابهایی همچون "باتلاق عراق" و «تسخیر بانکداران»   به گفتگو پرداخته ایم که در ذیل مصاحبه اختصاصی خبرنگار قدس آنلاین را با او میخوانید.

قدس آنلاین: از نظر شما دلایل اصلی افزایش تنش  بین ایران و آمریکا در منطقه چیست؟

لندمن: ایالات متحده از زمان انقلاب ۱۹۷۹، نسبت به ایران به عنوان یک کشور متخاصم نگریسته است و با این کشور به این شیوه برخورد کرده است؛ چرا که انقلاب ایران کنترل امپریالیستی آمریکا بر یک کشور استراتژیک در منطقه را از دست آنها خارج ساخته است. درواقع تندروهای در کاخ سفید تلاش می کنند تا آنچه را که آمریکا در آن سالها از دست داده مجددا بازپس بگیرند.

 نکته کلیدی در این میان ریشه کن کردن رقیب اصلی اسرائیل در منطقه و به دست آوردن کنترل نفت و گاز این کشور است.

باید بگویم که دونالد ترامپ رئیس جمهور و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور در اشتباه هستند اگر تصور کنند می توانند با استفاده از حمله نظامی، حمله کوتاه نظامی و دیگر روشها ایران را وادرا به کرنش در برابر خودشان کنند.

قدس آنلاین: نقش اسرائیل و عربستان سعودی در گرم کردن تنور این تنش چیست؟

لندمن: خب این دو کشور در کنار امارات متحده عربی مواضع مخالف جمهوری اسلامی دارند و طبیعی است که در قبال ایران مواصع مشترک و نزدیکی داشته باشند اما  به غیر از اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی، سایر بازیگران جامعه جهانی به شدت با جنگ با ایران مخالف است. بنابراین معتقدم تحرکات این دو کشور در شرایط فعلی ترامپ را به رویارویی نظامی با ایران سوق نخواهد داد.

قدس آنلاین:  اجرای معامله قرن و پیشبرد اهداف اسرائیل در منطقه  فشار ایالات متحده بر ایران تأثیر می گذارد؟

لندمن: من ارتباط مستقیمی بین آنچه که از آن تعبیر به "صلح بدون تعهد یا معامله قرن می شود و مواضعی که پیش از این واشنگتن در قبال توافق هسته ای و افزایش تحریم ها ضد ایران نمی بینم هرچند واکنش احتمالی ایران در قبال اعلام و اجرایی کردن معامله قرن محتمل است و از طرفی حمله به این کشور(ایران)  می تواند متقابلا خشم فلسطینیان را علیه اسرائیل در پی داشته باشد.

قدس آنلاین: دونالد ترامپ  چند روز قبل از ادامه جنگ اقتصادی علیه ایران سخن گفت و در عین حال از دوربودن احتمال اقدام نظامی علیه ایران سخن گفت و اعلام کرد که او شروع کننده جنگ نخواهد بود؛ آیا شما فکر می کنید که فشارهای اقتصادی علیه ایران تا چه اندازه موفق آمیز خواهد بود؟

لندمن :درواقع، به عقیده من در تقابل با ایران و ونزوئلا، تمرکز ترامپ به جای گزینه نظامی  بر کاربرد ابزارهای دیگر به ویژه تحریم های غیرقانونی خواهد بود با این تفاوت که این استراتژی کار نمی کند و نخ نما شده است؛ تجربه ۶۰ سال قبل کوبا، ایران طی ۴۰ سال گذشته و ونزوئلا طی ۲۰ سال اخیر نشان دهنده این مهم است که این استراتژی موثرنخواهد بود.

قدس آنلاین: با توجه به رویکرد اتحادیه اروپا در قبال طرح جامع اقدام مشترک(برجام)، چه آینده ای را برای توافق هسته ای با ایران متصور هستید؟

لندمن: باید بگویم که من واقعا در مورد ماهیت و حیثیت برجام نگران هستم، آنهم به این دلیل که در قبال اقدامات مثبت ایران اتحادیه اروپا هیچ گام مثبت و عملی برنمی‌دارد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا اغلب و نه همیشه به عنوان مستعمره‌های مجازی ایالات متحده عمل می‌کنند؛ آنها مسلما خودشان را طرف ایران نشان میدهند و همواره حمایت لفظی خود را از برجام اعلام می‌کنند، در حالی که با قدم زدن در مسیر خواست آمریکا در برابر واشنگتن سرتعظیم فرود می آورند و این می تواند به معنای پایان دادن به توافق باشد. در عین حال ایران از سوی تندروهای آمریکایی به خروج از برجام متهم می‌شود به تصور اینکه چیزی از این راه عاید آنها شود.


 

قدس آنلاین:  چه کسانی تلاش می کنند رویدادهای اخیر در خلیج فارس همچون انفجار تانکرهای نفتکش و حمله راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبزعراق را به ایران مرتبط  کند؟


لندمن: اگر حوادثی را که برای تانکرهای نفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی، و همچنین انفجار در یک ایستگاه پمپاژ نفت عربستان و حمله راکتی گزارش شده در منطقه سبز بغداد را حمله بنامیم، اینها آدرس های غلطی هستند که احتمالا با هدف بهانه جویی برای اقدام نظامی علیه ایران توسط آمریکا ساخته می شوند؛ البته باید بگویم از این دست خبرها ممکن است بسیار رخ داده باشد و در آینده نیز رخ دهد حتی بیشتر از آن چیزی که رسانه های آمریکایی به آن ها پرداختند.

معتقدم که اقدام نظامی در این بازه زمانی امری دور از ذهن و بعید است، چرا که ایران می تواند به سختی در برابر نیروها و امکانات منطقه‌ای ایالات متحده مقاومت کند و همچنین توانایی ایجاد درگیری های شدید در شهرها، اماکن نظامی و تاسیسات هسته ای اسرائیل  ایجاد کند.

علاوه بر این اولویت اول ترامپ شرکت در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ و انتخاب شدن مجدد به عنوان ریاست جمهوری آمریکا است و جنگ احتمالی با ایران که به زعم برخی پیروزی در آن میتواند به او در این راه کمک کند می تواند نتیجه وارونه ای داشته باشد و بازگشت کیسه های اجساد سربازان آمریکایی می تواند کابوس یک پایان زودهنگام و وداع تلخ با انتخابات دوره بعد باشد.

از طرفی ترامپ به اندازه کافی با تبعات  جنگ هایی که از دیگر روسای جمهور آمریکا به ارث برده است دست به گریبان است؛ بنابراین تشدید کردن و آغاز یک جنگ دیگر مسئله ای نیست که او به دنبالش باشد.

 به این مسئله باید مخالفت جامعه جهانی و مخالفت احتمالی پنتاگون را هم اضافه کنیم که حمله به یک کشور علی رغم مخالفت جامعه جهانی و وزارت دفاع آمریکا می تواند خطر سیاسی بزرگ و شکست نظامی مهمی برای او باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.