قزوین_ مدیرشبکه ملی فرهنگ گفت: نباید در فضای مجازی عملکرد منفعلی داشت.

نباید در فضای مجازی منفعل باشیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حامد اسماعیلی مدیرشبکه ملی فرهنگ روز سه شنبه در نشست سواد رسانه‌ای تولید محتوا، آموزش عمومی که در سالن اجتماعات قائم شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: برنامه های مختلفی از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با رویکرد افزایش سواد رسانه‌ای در بین آحاد مردم از جمله برگزاری نشست های سوادرسانه ای برگزار می شود که این برنامه ها برای مردمی است که امکان حضور در مراکز آکادمیک را ندارند.

وی سوادرسانه ای را لازمه زندگی در دهکده جهانی عنوان کرد و افزود: سوادرسانه ای یک توانایی محسوب می شود و سواد رسانه‌ای در واقع دانش و مهارت استفاده از رسانه‌های جمعی نوین با هدف تحقق رژیم مصرف، تعمیم تفکر انتقادی نسبت به قالب و محتوای رسانه‌ها، برخورداری از قدرت تجزیه و تحلیل رسانه و پیام‌های رسانه‌ای، گسترش اخلاق حرفه‌ای و درنهایت محتوای رسانه‌ای اثربخش و درعین‌حال منطبق بر حقیقت است.

مدیرشبکه ملی فرهنگ با اشاره به اثر سوادرسانه ای بر اخلاق حرفه ای عنوان کرد: سوادرسانه ای زمینه تقویت اخلاق حرفه ای را نیز فراهم می سازد.

اسماعیلی با عدم منفعل بودن در فضای مجازی تاکید و عنوان کرد: در این فضا باید با بهره مندی از فضای مجازی و در راستای اهداف کشور و فرهنگ منطقه حرکت و در معرفی فرهنگ خود به تمام دنیا تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف رسانه‌ای، استفاده از محتوای مفید و کنار گذاشتن محتوای غیر مفید و ایجاد فضای امن رسانه‌ای است، اعتماد به رسانه صرفاً منطقی و منطبق بر واقعیت به محتوای رسانه‌ها را از جمله کارکردهای سوادرسانه ای برای مخاطبان برشمرد و اضافه کرد: بدن انسان نیازهای تغذیه‌ای دارد که باید مصرف شود اگر شروع به مصرف تنقلات کند سیر می‌شود اما مواد لازم به بدنش نمی‌رسد و فضای مجازی نیز همچون بدن انسان است.

مدیرشبکه ملی فرهنگ عنوان کرد: دارا بودن سواداطلاعاتی در کنار سوادفضای مجازی نیز مهم است و البته باید توجه کرد که معنی این دو متفاوت از هم است و تشخیص نیاز اطلاعاتی در معنای سواداطلاعاتی می گنجد؛ لازمه سواداطلاعاتی، قدرت انتقادی و تجزیه و تحلیل است.

اسماعیلی یادآور شد: با توجه به گسترش روزافزون نشر دیجیتال نیاز به یک چارچوب داریم که کنترل کنیم و این امر در تمام دنیا وجود دارد و در همین راستا شامد را طراحی کردیم، شامد در واقع شناسه الکترونیک ملی ثبت محتوا و خدمات دیجیتال و ابزاری برای تحقق ارتقا سواد رسانه‌ای اطلاعاتی و دیجیتالی است.

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر ۴۴۵ هزار اثر از جمله نرم‌افزار موبایل، بازی، کانال، صفحات اجتماعی و سایت‌ها دارای کد شامد هستند.

مدیرشبکه ملی فرهنگ در خصوص راهکارهای افزایش سواد فضای مجازی تصریح کرد: از جمله این راهکارها می توان به تقویت روابط میان فعالان سواد رسانه‌ای و تقویت اجتماعات علمی اشاره کرد.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.