در ماه مبارک رمضان عادت و رژیم غذایی روزه داران به دلیل تناول تنها دو وعده آن هم نزدیک به هم تغییر می کند؛ از این رو باید توجه داشت تا غذای مناسب و سالمی انتخاب شود.

غذاهایی که روزه‌داران باید از خوردن آن پرهیز کنند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین به نقل از وب سایت شبکه "العالم"؛ علی رغم آنکه روزه داران باید در ماه مبارک رمضان توجه خاصی به رژیم غذایی خود داشته باشند، ولی برخی افراد هستند که با خوردن غذاهای بسیار گرم در وعده های افطاری و سحری مرتکب اشتباه می شوند؛ چراکه اینکار نه تنها موجب اضافه وزن می شود که مشکلات بسیاری را برای سلامت جسم نیز به بار می آورد.

غذهای شیرین و قنددار

باید از خوردن مواد قندی مانند کلوچه ها و انواع شیرینی‌جات تا حد امکان پرهیز کرد و به جای آن از میوه های سبک استفاده کرد؛ چراکه خوردن مواد قندی موجب تشنگی و احساس نفخ می شود.

کافئین

استفاده از نوشیدنی های کافئین دار در وعده سحری، موجب خشکی مزاج می شود؛ چرا که به شدت ادرار آور بوده و از این رو موجب از دست رفتن حجم بالایی از آب بدن در ساعات اولیه روز می شود؛ به همین خاطر باید از زیاده روی در نوشیدن قهوه، چای و مشابه آن خودداری کرد.

افزون براین، استفاده از انواع ادویه جات مانند فلفل سیاه و ادویه کاری، موجب خشکی و احساس حرارت در گلو می شود.

غذاهای شور

پیش غذاها، ترشیجات، زیتون و امثال آن از جمله خوراکی های عطش آور در ساعات اولیه روز هستند و باید از خوردن آن تا حد امکان خودداری کرد.

غذاهای حاضری

برخی از مردم مجبور هستند در وعده سحری از غذاهای حاضری استفاده کنند. این غذاها، دارای حجم بسیار بالایی از چربی های اشباع شده است که موجب شکم سیری، اختلال در خواب و احساس خشکی و تشنگی می شود. بنابراین روزه داران باید از خوردن این نوع از غذاها خودداری کنند.

غذاهای سرخ شده

روزه داران باید از تناول غذاهای سرخ شده در وعده سحری پرهیز کنند. این نوع از غذاها به شدت با روغن آغشته شده که این موضوع موجب ترش کردن و احساس تشنگی در روز می شود.

پیاز و سیر

غالبا هیچ سفره ای از پیاز و سیر که اشتها آور هستند خالی نیست؛ ولی باید از خوردن آن در وعده سحری خودداری کرد، چرا که موجب بدبویی دهان و احساس نفخ در طول ساعات روزه داری می شود.

خوراکی های گازدار

احساس وجود گاز و باد در معده، از جمله موارد موذی است که برخی از افراد در طول روزه داری از آن رنج می برند. بنابراین بهتر است که از خوردن غذاهایی مانند بروکلی، لوبیا، ذرت و عدس خودداری و به جای آن از خیار، موز و زنجبیل استفاده کرد.

آب میوه های شیرین

بهتر است تا حد امکان از نوشیدن آب میوه های شیرین در وعده سحری پرهیز و از آب میوه های طبیعی استفاده کرد؛ چراکه گاهی اوقات موجب احساس التهاب در معده می شود.

بنابراین و براساس آنچه گذشت، باید برای کسب انرژی لازم و مناسب جهت روزه داری، از غذاهای مناسب و سالم استفاده کرد. مانند:

تخم مرغ و پنیر کم نمک، سبزیجات سرشار از کربوهیدرات برای جبران کمبود مایعات، مانند خیار و کاهو و همچنین نوشیدن مقدار مناسب آب بین وعده افطار و سحر.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.