کاخ سفید کنفرانس بحرین را با محوریت سرمایه گذاری در فلسطین و با حضور برخی کشورهای عربی برگزار خواهد کرد.

دکتر علیرضا رضاخواه/

کاخ سفید کنفرانس بحرین را با محوریت سرمایه گذاری در فلسطین و با حضور برخی کشورهای عربی برگزار خواهد کرد.

 مقامات دولت آمریکا گفتهاند که در این نشست چهار موضوع اصلی مورد بحث قرار خواهد گرفت: «زیرســاختها»، «صنعت»، «توانمندســازی مردم» و «اصلاحات حکومتــی».

 با این حــال اکثر کارشناســان و تحلیلگران سیاسی در منطقه نسبت به تحقق اهداف اعلامی توسط واشنگتن و یا حتی واقعی بودن این اهداف شک دارند. در یادداشت پیش رو تلاش میشود انگیزه‌های اصلی کنفرانس بحرین مورد بررسی قرار گیرد.

 هرچند بر اساس بیانیه اعلامی کاخ سفید قرار است که در این نشست از هرگونه بحث درباره موضوعات سیاسی خودداری شــود و وزیران اقتصاد و نــه وزیران خارجه به همراه هیئت‌هایی از شرکتهای تجاری حضور یابند، اما ماهیت این نشست به جز یک رخداد سیاسی تبلیغاتی چیز دیگری نیست.

واقعیت این است که طرح معامله قرن در واقع نوعی معامله روی سرزمین فلسطین است که در آن حاکمیت فلسطینی در قبال امتیازهای اقتصادی به حراج گذاشته شده است. کنفرانس یا کارگاه اقتصادی منامه نیز فراتر از این چارچوب نیست.

به ظاهر در این کنفرانس تعدادی از وزیران دارایی در قالب اقتصاددانان برجســته منطقه گردهم می‌آیند، امــا این کنفرانس یک میهمان ویــژه نیز دارد ،گویا قرار است وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی نیز در رأس هیئتی وارد منامه شــود؛ بنابراین مشــخصاً یکی از اهداف این کنفرانس گشودن بابی دیگر برای عادی ســازی روابط بین اعراب و رژیم صهیونیستی است.

علاوه بر این براساس اطالعاتی که تاکنون درباره جزئیات طرح معامله قرن منتشر شده است، برخی از موضوعات این طرح همچون اتصال کرانه باختری به نوار غزه، اسکان نهایی آوارگان فلسطینی در کشورهای مختلــف و پذیرش عــدم بازگشــت آنها به فلسطین اشــغالی از سوی کشورهای میزبان و همچنین اعطای تابعیت به بخشی از فلسطینیان و تأمین امنیت آنها از سوی رژیم صهیونیستی، به تأمین مالی گسترده نیاز دارد.

به نظر میرسد با توجه به هویت کاســب‌کارانه ترامپ در عرصه سیاســی و همچنین نگاه تحقیــر آمیز وی به کشورهای ثروتمند عربی حاشیه خلیح فارس وظیفه تأمین سرمایه‌گذاری و کارهای زیربنایی در مقیاس وســیع بیشتر توســط کشورهای ثروتمند عرب تأمین شود؛ بنابراین جای تعجب نیســت، آمریکایی که کمک‌های اقتصادی به فلسطینی‌ها و بودجه مالی آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلســطینی (آنروا) را قطع کرده، حالا میخواهد از منامه و کشورهای عربی از در حمایت مالی آنها وارد شود. این واقعیت همان دیدگاه ترامپ درباره پول‌های عربستان را تداعی میکند؛ یعنی دولت آمریکا بدون اینکه متحمل هزینه مالی شــود، این بار هم میخواهد از گاو شیرده و هم‌ردیفانش بدوشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.