براساس اصول مسلم مباحث ترافیکی سه عامل جاده، ماشین و انسان اصلی‌ترین دلایل بروز سوانح رانندگی هستند، بر همین مبنا هرکدام از این موارد می‌تواند سهم قابل توجهی در زمینه‌سازی تصادفات داشته باشد.

تقاطع غیرهمسطح؛ راه حل گره ترافیکی ابوطالب

با همین پیش‌فرض مورد تأیید کارشناسان می‌خواهیم به یک نمونه عینی از تأثیرگذاری یکی از این عوامل در بروز تصادفات در یکی از پر ترددترین معابر شهر مشهد بپردازیم.

کنارگذر معروف به صدمتری مشهد که سال‌ها از بهره‌برداری آن می‌گذرد برای تمام رانندگان و شهروندان نامی آشناست و بی‌تردید همه رانندگان مشهدی و بسیاری از مسافران این شهر بارها از این مسیر عبور کرده‌اند و بخوبی با شرایط فیزیکی آن آشنا هستند.

 سابقه موضوع

اگر به گزارش‌های سال‌های ابتدایی تکمیل این پروژه نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که کارشناسان فنی راهنمایی و رانندگی به وجود برخی ایرادهای کوچک در طراحی این مسیر انتقاد داشتند که برخی از آن‌ها در سال‌های اخیر اصلاحاتی داشتند، اما یکی از ایرادهای مطرح شده مربوط به وجود یک دوربرگردان بین میدان سپاد و بلوار ابوطالب است که متأسفانه تصادف‌های مختلفی در این محدوده رخ داده است.

لازم به ذکر است در زمان اجرای این پروژه مسئولان پلیس راهور با ایجاد دوربرگردان مخالف و معتقد بودند اگر میدان سپاد وسعت بیشتری داده می‌شد و حجم عبور و مرور خودروها در اطراف آن بالاتر می‌رفت، نیازی به ایجاد دوربرگردان نبود، اما نه تنها نقص‌های میدان سپاد برطرف نشد، بلکه همچنان شاهد گره ترافیکی در محل خروجی‌های آن هستیم و دوربرگردان مورد نظر هم ایجاد شد.

از ماه‌های اول بهره‌برداری این مسیر، شاهد بروز سوانح رانندگی مختلفی در محل این دوربرگردان بودیم و متأسفانه سالانه چند نفر بر اثر تصادف در این محل جان خود را از دست می‌دهند و گزارش‌های پلیس راهور مؤید این موضوع می‌باشد. به عنوان مثال تنها در ۶ ماه نخست سال ۹۶ در این محل ۱۰۲ مورد تصادف به وقوع پیوست که چهار فوتی و بیش از ۷۰ مجروح برجا گذاشت.

  پس لرزه‌های اجتماعی

به گفته کارشناسان، تصادف‌ها هزینه‌های اجتماعی مختلفی دارند که پرداختن به آن‌ها فرصت دیگری می‌خواهد، اما در این بخش تنها به برخی از موارد ساده و ظاهری ماجرا اشاره می‌کنیم.

متأسفانه در این نقطه هم مانند هر جای دیگری از کشور که تصادفی رخ می‌دهد، تمام رانندگان عبوری با کم کردن سرعت و گاهی با توقفی چند ثانیه‌ای می‌خواهند از موضوع خبردار شوند و همین امر موجب تشدید کندی حرکت خودروها و ایجاد گره ترافیکی می‌شود که نخستین نتایج آن هدررفت حجم زیادی سوخت و تشدید آلودگی هوا است.

ساکنان خانه‌های اطراف این محل هم همواره از صداهای ناهنجار ترمزهای شدید خودروها برای اجتناب از برخورد با خودروهایی که در حال دور زدن هستند، گلایه دارند و تصمیم‌گیری سریع متولیان برای پایان دادن به این شرایط را خواستارند.

 تصمیم‌گیری دیرهنگام

همان گونه که اشاره شد از همان ماه‌های ابتدایی ایجاد این دوربرگردان رانندگان و اهالی محل و بویژه پلیس راهور بر حذف این دوربرگردان تأکید داشتند، اما مسئله این بود که به دلیل مشکلات میدان سپاد از یک سو و نبود گزینه جایگزین برای تغییر مسیر تا میدان امام حسین از سوی دیگر، حذف این دوربرگردان موجب می‌شد تا گره ترافیکی در میدان سپاد و امام حسین ایجاد شود.

با این حال کارشناسان پلیس راهور راهکارهای فنی حل مسئله را هم ارائه می‌دادند که اصلی‌ترین آن ایجاد یک روگذر در این محدوده بود و سرانجام این پیشنهاد به شورای فنی ارجاع و در آنجا تأیید شد که اواسط سال گذشته مدیران شهرداری ساخت یک تقاطع غیرهمسطح در این محل را از جمله پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری دانستند و خبر از انجام مراحل مقدماتی برای چگونگی اجرای این تصمیم را در سال ۹۸ دادند.

 اما امروز

اواخر سال گذشته هم خبر بازدید میدانی شهردار مشهد از این محدوده منتشر شد که نشانه خوبی از توجه و عزم جدی مدیران شهری به این مسئله بود، بنابراین به منظور اطلاع از آخرین تصمیم‌ها درباره این پروژه با حوزه معاونت عمرانی و حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تماس گرفتیم که سخنگوی این معاونت گفت: در ابتدا لازم است که ذکر کنم که شهروندان اطمینان داشته باشند تا پایان سال جاری تقاطع غیرهمسطح در این محل ساخته خواهد شد.

بخت آزما افزود: اعتبار این پروژه و چند تقاطع غیرهمسطح دیگر از قبیل فدک، تقاطع بلوار هاشمی رفسنجانی با آزادی، تقاطع غیرهمسطح در خادم‌الشریعه و تقاطع دیگری در محل عوارضی در بودجه سال ۹۸ دیده شده است حتی زمانبندی اجرای آن‌ها مشخص شده که با تأکیدهای معاون عمرانی این پروژه‌ها به صورت شبانه روزی اجرا خواهند شد.

وی ادامه داد: برهمین اساس در حال حاضر مطالعات فنی و حتی مطالعات اجرای این تقاطع غیرهمسطح در مراحل پایانی است و به محض پایان مطالعات، وارد مرحله اجرا خواهد شد که براساس برنامه‌ریزی کلی معاونت عمرانی از تیرماه تا آذر ماه سال جاری عملیات اجرایی تمامی این پروژه‌ها انجام خواهد شد و اگر اتفاق‌های پیش‌بینی نشده‌ای رخ ندهد تا پایان سال ۹۸ تقاطع غیرهمسطح ابوطالب ساخته و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.