یکی از اتفاقات خوب و مورد توجه بازدیدکنندگان از غرفه هنری نمایشگاه قرآن، خلق و اجرای زنده آثار هنری همچون تذهیب، معرق کاری، خوشنویسی و نقاشی است که آنها را هم در لذت آفرینش های هنری سهیم می کند.

لذت تماشای خلق آثار هنری در نمایشگاه قرآن را از دست ندهید

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، بخش هنری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در زمینه های مختلفی فعالیت دارد که از جمله آن می توان به حضور هنرمندانی اشاره کرد که در بخش کارگاهی و به صورت زنده به خلق آثار هنری مشغول هستند و توجه رهگذران و علاقمندان را به خود جلب می‌کنند.

امسال حدود ۱۵۲ هنرمند در بخش هنری نمایشگاه شرکت کرده‌اند و آثار هنرمندان درجه یک در ۱۴ رشته مختلف جمع‌آوری شده و در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است. خوشنویسی، نقاشی، خطاطی، عکاسی، کاریکاتور، نگارگری، گل و مرغ، تذهیب، صنایع دستی، قلم زنی، خاتم کاری، میناکاری، معرق‌کاری (فیروزه)، سوخته‌کاری، آثار حجمی، مجسمه و … از جمله شاخه های هنری است که با آثار متنوعی زینت بخش این قسمت از نمایشگاه قرآن شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های بخش هنری نمایشگاه حضور مداوم و مستمر بخش خوشنوسی و خط نگاره‌هایی با اسماءالهی است که امسال با حضور هنرمندانی که آثار جدید و مرتبط با حوزه قرآن و عترت دارند، متفاوت‌تر شده است. آیات قرآن کریم، نام‌های ائمه اطهار(ع) و اشعار مذهبی از جمله سوژه های تابلوهای آویخته به دیوار در قالب های خوشنویسی، تذهیب و کالیگرافی است.

در بخش دیگری از این غرفه تعدادی از آثار برگزیده جشنواره ملی آیات به نمایش درآمده است. همچنین بخش دیگری که طی چند سال اخیر به قسمت هنری افزوده شده نمایش آثار کاریکاتور است که در رابطه با مسائل سیاسی روز و جهان اسلام و همچنین مبارزه با استکبار به تصویر در آمده است.  همچنین ورک شاپ‌هایی با موضوعات کارگاه خط، تذهیب،  نقاشی‌خط،  مینیاتور،  قطاعی،  منبت و معرق،  میناکاری و سایر هنرهای اسلامی و ایرانی در این بخش برپا می‌شود. محور کارگاه‌­ها و آثار تولیدی در زمینه آیات قرآن و اسماءالله است که به طور متوسط روزانه بین ۵ تا ۱۰ کارگاه با حضور اساتید رشته‌­های مختلف برگزار می‌شود.

یکی از بازدیدکنندگان غرفه هنری درباره کم و کیف این بخش به خبرنگار ما می‌گوید: من هر سال از نمایشگاه قرآن بازدید می کنم و از طرفداران همیشگی بخش هنری هستم. به نظرم زمانی که بخش هنری در طبقه دوم مصلی قرار داشت دسترسی بهتری به همه بخش‌ها داشتیم و تفکیک قسمت‌های عکس، پوستر، نقاشی و خوشنویسی از یکدیگر  باعث می‌شد بهتر و با تمرکز بیشتری از آنها بازدید کنیم اما جایگذاری جدید بخش هنری در طبقه همکف یک حسن دارد و آن هم این است که در ابتدای ورود توجه مردم را به خودش جلب می‌کند و شاید به بیشتر شدن بازدید از آن کمک کند.

بازدیدکننده دیگری معتقد است که باید خلاقیت و تنوع در آثار هنری بیشتر باشد. وی ادامه می‌دهد: به نظرم نمایشگاه قرآن فرصت مناسبی برای ارائه آثار هنری مرتبط با قرآن است و علاوه بر این که در سطح شهر نیز نمایشگاه های بسیاری با این محوریت برپا می شود، ما باید بهترین آنها را همین جا و در مهد قرآن ببینیم. چرا که قطعاً تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن با گالری‌های هنری قابل قیاس نیست.

او در ادامه می‌افزاید: یکی از بخش های مورد علاقه من در نمایشگاه خلق آثار هنری به صورت زنده و پیش روی مخاطب است. به نظرم این اتفاق حس بسیار خوبی را به بیننده القاء و لذت دیدن یک اثر هنری را دو چندان می‌کند. حتی برای شخصی مانند من که تا حدودی با خوشنویسی آشنایی دارم دیدن کار اساتید و اهل فن و برگزاری کارگاه‌های هنری کمک می‌کند تا ایرادهای خودم را هم رفع کنم.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت ماه تا ۴ خرداد ماه در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.