سینما پدیده ای است که راه خود را طی 100سال اخیر در میان جوامع بشری باز و خود را به اشکال گوناگون و در قالبهای متفاوت به انسان معاصر عرضه کرده است و قدرت بسیار زیادی یافته است لذا ضرورت نزدیک شدن تولیدات سینمایی با واقعیات جامعه محرز است.

سنخیت کمرنگ محصولات سینمایی با واقعیت جامعه

به گزارش قدس آنلاین , سینما نقش بسیار مهمی در ایجاد یا خلق فرهنگ، تغییر فرهنگ و فرهنگ پذیری افراد جامعه دارد و تاثیرات خود را بر روی افراد مختلف به شیوه های متفاوتی بر جای می گذارد البته باید دانست که فیلم و محصولات مشابه آن که از خروجیهای مختلف مانند سینما و شبکه نمایش خانگی پخش می شود در حقیقت پدیده هایی چندوجهی و چند بعدی هستند که اگرچه تولید آنها از فرهنگ سرچشمه گرفته اما از قابلیت تاثیرگذاری بر فرهنگ و تغییر در ارزشها، هنجارها و دیدگاههای نسل جوان هم برخوردارند.

از طرفی بررسی رابطه فرهنگ، ارزش، اخلاق و هنر در محصولات سینمایی و تاثیر مستقیم آن بر خانواده و هنجارهای جامعه در این مجال قابل بررسی نیست و اظهار نظر در خصوص آن نیازمند انجام کار تحقیقاتی و کارشناسی مشخص دارد اما می توان از تاثیرات احتمالی آن بر جامعه از منظر روانشناسی و جامعه شناسی سخن گفت.

* رسانه در دوران پسامدرن
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه نقش رسانه در دوره پسامدرن بسیار پررنگ است افزود: امروزه ارجاع مردم به رسانه ها در پاسخ های متعددی که در خصوص مسائل مختلف می دهند بسیار بالاست و برای تامین و بررسی صحت و سقم اخبار نیز به رسانه ها مراجعه فراوانی دارند.
دکتر غلامرضا حسنی درمیان ادامه داد: در این میان به ویژه رسانه های تصویری و نوظهور تاثیر پرنگ تر و وسیع تری را بر فرهنگ و جامعه دارند لذا به هیچ وجه نمی توان نقش رسانه ها را در روند جامعه پذیری و تاثیر پذیری به ویژه در نسل های جدید انکار کرد یا سطحی دانست.
وی اظهار کرد: امروزه نوجوانان و جوانان هویت و جایگاه خود را با رسانه های جدید می سنجند و به همین دلیل اگر جوان یا نوجوانی در میان جامعه و همسالان خود ابراز بی خبری از مسائل و اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی یا فیلم ها و سریالهای پرطرفدار داشته باشد به نوعی احساس تحقیر می کند.
او افزود: رسانه ها به خصوص رسانه هایی که با تولیدات تصویری فعالیت می کنند از جمله سینما و نیز چهره های هنری، هنرپیشه ها، فوتبالیستها و کاراکترهای شناخته شده عرصه فرهنگی تاثیر گذاری بالایی دارند.

* کنترل کمرنگ بر شبکه نمایش خانگی
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این روزها رسانه های تصویری همچون سینما و تلویزیون و در کنار این دو شبکه نمایش خانگی نقش پررنگی را با توجه به عرضه فیلمها و سریالها با موضوعات خانوادگی ایفا می کنند.
حسنی افزود: محتویات فیلمهای خانوادگی و محصولات تولیدی در شبکه خانگی از این جهت که بیشتر از سینما در لایه های جامعه دارای مخاطب هستند اهمیت بیشتری دارند.
وی بیان کرد: البته خروجی فیلمها و سریالهای شبکه نمایش خانگی نشان می دهد که گویی حساسیت و کنترل کمتری بر روی محتوای این آثار در این بخش وجود دارد.
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به صورت خود به خود اگر این آثار تولیدی با فرهنگ عمومی جامعه همنوایی و همخوانی نداشته باشند ارزشها وهنجارهای رفتاری متفاوتی را تبلیغ و در جامعه گسترش می دهند که در نهایت با فرهنگ آرمانی و مطلوب مورد نظر فاصله فراوانی خواهیم گرفت.
حسنی افزود: رسانه تاثیرگذاری فراوانی در افراد دارد و اگر افراد گزینشگر خوبی نباشند می توانند از سوی رسانه در بعد منفی فرهنگ به شدت تحت تاثیر قرار بگیرند.
وی با اشاره به برخی محصولات سینمایی عرضه شده درشبکه نمایش خانگی اضافه کرد: محتویات این فیلمها نشان می دهد زمینه های زیادی در آنان وجود دارد که نهاد خانواده را متفاوت کرده و انگار دارد انگاره جدیدی از خانواده را در جامعه تثبیت می کند.
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حوزه کنشهای متفاوت از جمله کنش والدین با فرزندان، زوجین با یکدیگر و نوع الگوهایی ارتباطی شاهد تاثیر گذاری فراوان این محصولات در جامعه و در بین خانواده ها هستیم.
حسنی افزود: در صورتی که شرایط و ارزشهای فرهنگی و هنجارهای موجود در جامعه در تولید آثار مد نظر قرار نگیرد در آینده شاهد پیامدهای منفی متعددی خواهیم بود.

* عدم التزام به درجه بندی سنی فیلمها
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متاسفانه در جامعه ما هنوز اهمیت توجه به رده بندی سنی فیلمها و محصولات تصویری جدی گرفته نشده است و زمانی که گفته می شود مخاطبان محصولی بالاتر از 18 سال هستند باید خانواده ها نیز فرهنگ التزام به این توصیه را داشته باشند و آن را رعایت کنند حال آنکه هنوز در جامعه ما به اهمیت این مساله پی برده نشده است.
حسنی افزود: متاسفانه در حوزه عمومی خانواده ها آموزش ندیده اند و در مدارس نیز دانش آموزان کمتر آگاهی دارند که نباید تولیدات تصویری با محدودیت سنی را تماشا کنند بنابراین صحنه های خشونت، رفتارهای جنسی در سطوح مختلف و نیز روابط بین فردی طبقه بندی شده که برای کودکان، نوجوانان و جوانان قابل تشخیص و تفکیک از واقعیت نیست توسط آنان مشاهده می شود و آثار نامطلوب خود را بر جای می گذارد.
وی تصریح کرد: تاثیرات مشاهده این تصاویر شاید به صورت آنی قابل مشاهده نباشد اما این تصاویر در رفتارهای جوان و نوجوان به صورت ناخودآگاه ظهور و بروز پیدا می کند و
مشاهده تولیدات سینمایی خارج از رده سنی از نظر ارزشها، نحوه گفتمان زوجین، واژه های کاربردی و غیره همه بر کودک و نوجوان اثر گذار است.
او ادامه داد: متاسفانه ساختار به نمایش درآمده از خانواده در برخی فیلمهای تولیدی در شبکه خانگی به هیج وجه با حقیقت جامعه همخوانی ندارد.
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید از هنر برای سازندگی استفاده کرد و هنر را در جنبه های مختلف از جمله ترویج ارزشهای مختلف، مسئولیت پذیری، جامعه پذیری و هنجارهای مختلف در جامعه هنر به کار گرفت.
حسنی افزود: رسانه یک شمشیر دو لبه است و به همین دلیل گزینش صحیح محصولات توسط افراد و توجه به محدودیتها و ویژگیهای هر اثر تولیدی بسیار مهم است بنابراین باید به افراد جامعه گزینش صحیح محصولات سینمایی و تولیدات خانوادگی را آموخت.
وی اضافه کرد: یک محصول تولیدی در عرصه هنر و سینما نباید صرفا هجو و سرگرم کننده باشد و بی هدف تولید شود زیرا عدم همخوانی این محصول با نیازهای جامعه موجب ایجاد نیازهای کاذب می شود.
وی تصریح کرد: هنر باید در خدمت جامعه باشد در غیر این صورت مشکل زا می شود و با تجه به حضور نسل جدید و نیازها و دیدگاههای ویژه آنان باید در عرصه هنر و تولیدات سینمایی نوآوری داشته باشیم و در بستر فرهنگی و اجتماعی موجود اقدام به تولید آثاری کنیم که بیشتر با حقیقت جامعه همخوانی و نزدیکی داشته باشند.

* لزوم کسب نظر متخصصان در تولید سریالهای اجتماعی
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: تولید سریال در حوزه مسائل اجتماعی و خانواده باید با کسب نظر از متخصصان فن، جامعه شناسان و روانشناسان باشد.
دکتر غلامحسین حقدادی افزود: تولیدات و محصولات سینمایی در بخشهای صدا و سیما، سینما و شبکه نمایش خانگی مخاطبان فراوان دارد و از اثر گذاری بسیاری برخوردار است.
وی تاکید کرد: در حوزه مسائل اجتماعی نمی توان محصول استریل تولید کرد و تولید هر محصول می تواند برای عده ای بدآموزی داشته باشد و حتی جدا کردن و محدود کردن مخاطبان نیز کار بسیار سختی است.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: برای اینکه از عوارض منفی محصولات سینمایی و سریالها کاسته شود می توان جنبه های روانشناختی و اجتماعی این تولیدات را قبل از تولید در زمینه دیالوگها، فضاسازی و نحوه ایفای نقشها بررسی کرد تا هم محصول نزدیک تر به واقعیت تولید شود و هم آسیب کمتری به مخاطب وارد شود.
حقدادی افزود: در هر کار رسانه ای باید چگونگی انتقال مطلب و شناخت مخاطب را در نظر گرفت و به خصوص در مسائل خانوادگی باید محتاط تر عمل کرد تا فضای رسانه اثر منفی و ناهنجاری بر خانواده نداشته باشد.

*عوامل واقعی طلاق موضوع تولیدات سینمایی و تلویزیونی شوند
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهتر است در تولیدات سینمایی برای اثر گذاری بهتر به عوامل موثر و شایع در طلاق و از هم گسیختگی خانواده بیشتر پرداخته شود به عنوان مثال باید به نقش مشکلات روانی در انتخاب همسر و طلاق توجه فراوان شود.
حقدادی افزود: با توجه به شیوع طلاق باید در رسانه ها به مشاوره در انتخاب دقیق همسر و آسان سازی و رایج کردن این فرهنگ در جامعه بیشتر پرداخته شود.
وی اظهار کرد: فیلم سازان می توانند در زمینه عوامل شایع در طلاق از ما درخواست ارائه وضعیت کنند تا بتوانند شایع ترین دلایل را در جامعه مطرح و در کنار فرهنگ سازی برای رفع آن به آموزش و پیشگیری نیز اقدام کنند و تولیدات موثری داشته باشند.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: خشونت نیز از مناظر مختلف کلامی، روانی و جسمی در خانواده ها وجود دارد و بیش از آنکه در ارتباط با خشونت فیزیکی کار کرد باید به پیشگیری از خشونت روانی که توهین و تحقیر را شامل می شود پرداخت.
حقدادی افزود: توهین و تحقیر می تواند فضای مسمومی را در خانواده ایجاد کند که برای تک تک اعضا عواقب و پیامدهای منفی دارد.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که ازدواج و طلاق را توامان تحت تاثیر قرار داده است مسئولیت پذیری مردان در پذیرش زندگی متاهلی است که در حال حاضر در این زمینه ضعف فراوان در خانواده ها مشاهده می شود و به این موضوع نیز پرداخته نشده است.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: رسانه ها در بخشهای مختلف تصویری، مکتوب و صوتی می توانند نقش مهمی در حفظ و تداوم فرهنگ و هنجارهای جامعه و نیز هدایت نسل جوان و نوجوان داشته باشند بنابراین سریالها باید با هدف و نیت تاثیرگذاری مثبت و رفع مشکلات موجود در جامعه تولید شوند.
حقدادی با اشاره به افزایش آمار طلاق و به تبع آن ازدواج مجدد در جامعه افزود: امروزه در حوزه اجتماعی تحولات گسترده ای در جریان است مثلا با افزایش طلاق شاهد گسترش پدیده ازدواج مجدد نیز هستیم که بیش از گذشته انجام می شود.
وی ادامه داد: میانگین سن طلاق برای زنان 31 سال و برای مردان 34 سال است و به طور قطع با این سنین، افراد میل به ازدواج دوباره دارند و حضور فرزندان به تنهایی مانع این امر نیست.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: زنان سرپرست خانوار یکی از عوارض طلاق هستند اما در زندگیهای دوباره ای که تشکیل می شود شاهد حضور فرزندان متفاوت بر جای مانده از زندگی یا زندگیهای قبلی زنان و مردان در خانواده های جدید و تازه تشکیل شده هستیم .
حقدادی افزود: با وجود فرزندان متعدد در این خانواده ها پرداختن رسانه های تصویری و تولیدات سینمایی به موضوعات کلیشه ای مانند نامادری وناپدری حس و حال خوبی در خانواده های شکل گرفته جدید ایجاد نمی کند و حتی به مراتب می تواند آسیب زا هم باشد.
وی ادامه داد: باید فیلم سازان و تولید کنندگان سینمایی از چنین موضوعات و سوژه ها و نمایش شخصیتهای منفی از نامادری و ناپدری پرهیز کنند و به این موضوعات با نگاه فرهنگ سازی نگاه کنند.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: باید با تولید محصولات جدید، فرزندان این خانواده ها را حمایت کرد و فرهنگ مورد نیاز برای برقراری روابط بین فردی و میان اعضای خانواده را به شیوه صحیح شکل داد.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.