روزنامه نگار مغربی با اشاره به هنر ایران در مقاومت و دیپلماسی طی 40 سال گذشته نوشت: متاسفیم که عرب‌ها از هنر دیپلماسی ایران در مناقشه با آمریکا بهره‌ای نبرده‌اند.

العربی الجدید: هنر دیپلماسی را باید از ایران آموخت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «علی أنوزلا»، روزنامه نگار مطرح مغربی با انتشار یادداشتی در وبگاه خبری «العربی الجدید» با عنوان «باید از ایران یاد گرفت»، اسرار پیروزی ایران در طول چهل سال مناقشه با آمریکا را برشمرد.

نویسنده که موسس و مدیر چند روزنامه مغربی و هم اینک رئیس سایت عرب زبان  «لکم. کوم» است در مقدمه یادداشت خود آورد: تجربه ایران در رویارویی با غرب و بخصوص آمریکا و قلدری آن درس‌های زیادی در مقاومت و پایداری به ما آموخت، به رغم اینکه ایران همه این سال‌ها را تحت هر گونه فشار، تحریم و تهدید بوده است.

وی افزود: ایران به ما  همچنین هنر دیپلماسی را آموخت که بدون مصالحه و امتیازدهی مذاکره می‌کند و دست به هیچ ماجراجویی بی حساب و کتابی هم نمی‌زند. هر چقدر تنش‌ها شدت می‌گیرد منطق منافع راهبردی مشترک مجددا برجسته می‌شود.

نویسنده تصریح کرد: در طول چهل سال گذشته ایرانی‌ها می‌دانند چگونه با مهارت بالا جنگ روانی واشنگتن را مدیریت کنند، بدون اینکه به جنگی کشیده شود که صدای طبل‌های آن از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 به صدا درآمده است.

نویسنده تاریخ روابط ایران و غرب و بخصوص آمریکا را طی چهار دهه گذشته، تاریخ تنش و مناقشه بدون کشیده شدن به رویارویی خواند و گفت: ایران از خود غربی‌ها یاد گرفته است که چگونه در جنگ‌های نیابتی و در خاکی غیر از خاک خود ورود کند، مثل جنگ ایران و عراق که بزرگ‌ترین جنگ نیابتی به رهبری آمریکا علیه ایران بود و به رغم هزینه‌های سنگین آن، ایران پیروز از جنگ خارج شد؛  چرا که نفوذ ایران امروز از خاک عراق هم فراتر رفته و به سوریه و لبنان رسیده است. ایران از اشتباهات آمریکا در منطقه به نفع خود استفاده کرد.

به عقیده انزولا آنهایی که با دقت تاریخ تنش بین ایران و آمریکا را از زمان مساله گروگان گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران در دهه هشتاد قرن گذشته را بررسی می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که در نهایت این ایران است که پیروز است یا دستکم در مناقشه با آمریکا برنده شده است.

نویسنده گفت: چهل سال و اندی است که آمریکا در جنگ روانی علیه ایران به سر می‌برد، آن را تحت فشار تحریم‌های کمر شکن اقتصادی و باج گیری قرار می‌دهد و هر لحظه منتظر است ایران از کوره در برود یا از داخل فرو بپاشد و تسلیم شود؛ اما از این دست اتفاقات رخ نمی‌دهد و بالعکس تهران با مقاومت به مقابله با تحریم ها می‌رود و با مانور دهی به مقابله با فشارها و با تهدید به مقابله با تهدید می‌رود؛ نه امتیازی می‌دهد، نه هراسی دارد و نه از موضع خود پایین می آید. منتظر می‌ماند که رقبایش ولو در پشت صحنه به همان میز مذاکراتی بازگردند که آن را ترک کردند.

به عقیده نویسنده قدرت ایران در دیپلماسی آن است که می داند چگونه می‌تواند معامله کند، مانند یک معامله‌گر در بازار ایران و به لطف این دیپلماسی، تهران موفق شده فاکتور اصلی در هر معادله مربوط به حال و آینده خاور میانه باشد.

انزولا تصریح کرد: ایران در جریان مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای خود توانست خود را به عنوان قدرت منطقه‌ای بزرگ در برابر آمریکا قدرت‌های غربی و روسیه تحمیل کند و همین سناریو را در جریان جنگ سوریه هم پیاده کرد؛ چرا که یکی از مهم‌ترین کلیدهای پایان بحران سوریه امروز در تهران است.

نویسنده تصریح کرد: این دیپلماسی ایران بوده که این کشور را از یک کشور متوسط و عادی به قدرت منطقه‌ای بزرگ مبدل کرده که قدرت‌های بزرگ بین المللی وادار به مذاکره با آن برای جستجوی راه حل‌های توافقی می‌شوند که منافع آن را در منطقه مد نظر می‌گیرد و این به خودی خود، درسی در چگونگی ماهرانه مدیریت روابط بین المللی است.

دیپلماسی ایران آن را به یک قدرت بزرگ منطقه ای‌ مبدل کرد

العربی الجدید نوشت: تجربه ایران در مقابله با غرب و مذاکره و به چالش کشیده آن و پاسخ به تهدیدهای غرب از طریق تهدیدهای متقابل و ورود به جنگ‌های نیابتی و پس از آن بازگشت به معامله و امتیازگیری از غرب و مذاکره با آن قبل از هر گونه توافق و امضای آن همگی درس‌هایی هیجان انگیز در زمینه هنر مدیریت مناقشات بین المللی است که متاسفانه عرب‌ها هیچ چیزی از آن نیاموختند.

نویسنده تاکید کرد: آنچه که امروز از تنش در روابط تهران و واشنگتن و تشدید تهدیدها مشاهده می‌کنیم، منجر به جنگ بین دو کشور نخواهد شد، آن گونه که برخی از کشورها در منطقه آرزو دارند و در نهایت طوفان آرام خواهد شد و دو قدرت ایران و آمریکا به زبان درک عینی بین خود باز خواهند گشت؛ زیرا آنها می‌دانند که منافعشان در هم آمیخته و در یک نقطه اصلی به هم می‌رسند  و آن هم کنترل منطقه و کنترل سرنوشت آن به شیوه‌ای است که هر یک منافع خود را تضمین می‌کند.

در پایان این یادداشت آمده است: در طول چهل سال گذشته تهدیدها و تحریم‌های آمریکا مانع ادامه رشد و شکوفایی ایران نشده است. ایران به گسترش نفوذ خود در منطقه ادامه می‌دهد و موفق شده است خود را به عنوان بازیگر اصلی صفحه شطرنج بین المللی تثبیت کند، این میراث تمدن کهنی است که ریشه در تاریخ دارد و ایرانِ امروز را به قدرتی مبدل کرده که همه از آن می‌ترسند و در نهایت به مذاکره با آن باز می‌گردند چون حضور آن ضرورت است و نابودی آن فاجعه‌ای برای دشمنانش قبل از دوستانش است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.