بورس تهران معاملات اولین روز خرداد ماه را با کم‌ترین نوسان به پایان رساند.

شروع محتاط بورس در خرداد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، به این ترتیب امروز شاخص کل بازار سهام طی معاملات روز جاری به رشد ۷۷ واحدی بسنده کرد و در سطح ۲۱۵ هزار و ۱۶۸ واحد ایستاد. در این روز ارزش معاملات خرد سهام کمی بیش‌تر از ۸۰۰ میلیارد تومان بود. هر چند این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته بورس تهران رقم قابل توجهی به شمار می‌رود اما نسبت به روزها و ماه‌های گذشته نشان از کم‌رمقی معاملات سهام دارد. در این خصوص می‌توان به عوامل متعددی اشاره کرد. از یک سو نگاهی به سابقه معاملات نشان می‌دهد که همواره چهارشنبه‌های بورس تهران به دلیل تفاوت تعطیلات بازار داخلی و بازار جهانی احتیاط معامله‌گران را در بر دارد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر، بهای فلزات در بازار جهانی افت محسوسی را تجربه کرده و کمرنگ شدن احتمال تغییر روند در این بازار طی کوتاه‌مدت سبب می‌شود تا بورس‌بازان با تردید به فعالیت بپردازند. این موضوع عمدتا در افزایش فشار عرضه در نمادها بزرگ کالایی منعکس می‌شود. شرایطی که سبب شد تا امروز شاخص هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، با اختلاف نسبت به شاخص کل رشد ۱.۲۵ درصدی را تجربه کند.

سامانه کدال این روزها میزبان گزارش‌های مهمی است. در مهمترین گزارش‌های ارسالی گل گهر در ۹ ماه، ۳۳ هزار میلیارد ریال سود ناخالص عملیاتی داشت که در ۱۲ ماه آنرا به ۴۵ هزار میلیارد ریال رساند. در اقلام متفرقه این شرکت طی ۹ ماهه ۹۷، ۴ هزار میلیارد ریال سود داشت که عمدتا درآمد فروش سرمایه گذاری  بود اما در ۱۲ ماه این رقم به ۹.۴ هزار میلیارد ریال رسید. در یادداشت توضیحی ریز بخش مهمی ازین قضیه به این شرح آمده: سایر درآمدها (کارکرد دیزل، ایاب و ذهاب پیمانکاران، جرائم دریافتی، بالاسری مواد ناریه) در سال قبلی این رقم منفی بود و به عنوان یک قلم هزینه شناسایی شده است. در هر حال ۹.۴۴ هزار میلیارد ریال سایردرآمدها به سودآورتر شدن کگل کمک کرده است. کگل در ۹ ماه ۸۸۲ ریال سود داشت و در ۱۲ ماه به ۱۲۲۰ ریال سود رسید. متوسط نرخ فروش فروردین ۲۲درصد بالاتر از کل سال ۹۷ است اما نرخ های جاری ازین ارقام هم بالاتر رفته لذا منطقی است بگوییم گل گهر سال ۹۸ سود بالاتری خواهد داشت.

شرکت پارس مینو، در ۹ ماه ۴۱۳ میلیارد ریال سود ناخالص داشت  که این رقم را در ۱۲ ماه به ۷۴۷ میلیارد ریال رساند.  همچنین حاشیه سود ۹ ماه «غپینو» زیر ۲۰درصد بود که در زمستان به ۲۷درصد افزایش یافت. این شرکت در ۹ ماه ۹۷ ریال سود ساخته بود در ۱۲ ماه به ۴۱۰ ریال سود رسید.

شرکت شیشه و گاز نیز گزارش ۹ ماهه خود را در ۱۲ ماهه اندکی تغییر داد. در ۹ ماه ۱۰۹ میلیارد ریال سود خالص داشت که در ۱۲ ماه آنرا به ۲۲۱ میلیارد ریال معادل ۴۹۱ ریال با سرمایه ۴۵۰ میلیارد ریالی رساند.

در مجموع طی معاملات روز جاری، نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پتروشیمی فجر، خدمات انفورماتیک، پتروشیمی جم و معدنی و صنعتی گل‌گهر در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص ایستادند. در مقابل اما شاهد اثرگذاری منفی نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان بودیم.

امروز بیشترین افزایش قیمت از آن سهام شرکت‌های سیمان بجنورد، افست، کمک فنر ایندامین و تولید محور خودرو شد. در آنسوی بازار نیز نماد معاملاتی شرکت‌های لامیران، درخشان تهران، خوراک دام پارس و گروه دارویی سبحان با بیشترین کاهش قیمت روزانه مواجه شدند. در این روز سهام نفت پارس، قند ثابت خراسان، سیمان آرتا اردبیل و کارتن ایران با طولانی‌ترین صف نقاضا همراه شدند و سنگین‌ترین صف‌های فروش به معادن بافق، لوله و ماشین‌سازی ایران، داروسازی دکتر عبیدی و داروسازی زهراوی رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.