امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت گفت: با آنکه خودروسازان بر تولید ۹۵ درصدی داخلی پراید تأکید داشتند اما متوجه شدیم این خودرو رقمی در حدود  ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار ارزبری دارد بنابراین عدم تولید برخی از خودروها با آغاز تحریم‌ها نشان دهنده این است که آنها ملی نبوده‌اند!  واقعیت این است وقتی تأکید می‌شود خودرویی ۹۵ درصد ایرانی است یعنی خودرو ساز ۹۵ درصد محصولات خودرو را از طرف ایرانی خریداری می‌کند اما به این معنا نیست که مواد اولیه یا تمامی قطعات خودرو در ایران تولید می‌شود بنابراین قطعاتی حتی در خودروی پراید، پژو ۴۰۵ و سمند که ایرانی‌ترین خودروی ما به شمار می‌روند؛ از خارج وارد می‌شوند.

واردات خودرو در شرایط تحریم، صنعت خودروسازی کشور را تعطیل خواهد کرد

امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: کشور در حال حاضر در وضعیت جنگ اقتصادی قرار دارد.  جنگی جدی که شدت تحریم های امروز آمریکا به نسبت چند سال گذشته بسیار افزایش یافته بنحوی که آمریکا مراقب است تا ایران تحریمها را دور نزند لذا پیگیری‌های بیشتری را نسبت به تحریم‌های قبلی در دستور کار قرارداده است.  آمریکا در جنگ اقتصادی با ایران چند هدف را دنبال می کند که مهمترین آنها فروپاشی اقتصاد ایران، اعتراض و خسته کردن مردم است، از این رو با اجرای چند طرح به دنبال تحقق اهداف و خواسته‌های سیاسی و اقتصادی خود در ایران است.

وی دراین باره بیان داشت: مانع تراشی درباره ورود ارز به کشور و اینکه تلاش می کند تا مانع تولیدات صنعتی ایران و کاهش درآمدهای مردمی شود.  از سوی دیگر آمریکا موضوع مهم عرضه و تقاضا را مورد هدف قرار داده است،  به این معنا که اگر عرضه‌ای وجود نداشته باشد و مردم توانی برای خرید نداشته باشند اهداف خود را بهتر محقق می‌کند.  قطعاً افزایش توان خرید مردم نشأت گرفته از افزایش درآمد کشور است.  زمانی درآمد کشور بیشتر می‌شود که تولید در آن رونق داشته باشد بنابراین آمریکا این دو مقوله را به شدت تحت فشار قرار داده است. موضوع مهم دیگری که بسیار ناراحت کننده است این است که آمریکا از راه‌های مختلفی به ما پیام می‌دهد که با ارز محدودی که در ایران وجود دارد  امکان صادرات خودرورهای گرانقیمت به ایران فراهم است حتی غذای سگ وگربه به سادگی به ایران صادر می‌شود.  نکته جالب پاسخ به این پرسش است چرا موارد غیر ضروری مانند ورود خودروهای خارجی یا غذای سگ و گربه تحریم نمی‌شوند؟ نکته جالب تر این است که آمریکا به دنبال افزایش مصرف کنندگی ایرانیان است.

وی اظهار داشت: متأسفانه صنعت خودروی ایران قوی نیست و  نظر موافق مشتریان و مصرف کنندگان را به هیچ وجه نسبت به استانداردهای روز خودروسازان معتبر دنیا فراهم کند. موضوعی که به هیچ وجه قابل کتمان نیست، اما صنعت خودروسازی ایران در شرایط کنونی یکی از مهمترین صنایع کشور به لحاظ تولیدی واشتغالزایی به شمار می‌رود.

 امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت گفت: با آنکه خودروسازان بر تولید ۹۵ درصدی داخلی پراید تأکید داشتند اما متوجه شدیم این خودرو رقمی در حدود  ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار ارز بری دارد بنابراین عدم تولید برخی از خودروها با آغاز تحریم‌ها نشان دهنده این است که آنها ملی نبوده‌اند!  واقعیت این است وقتی تأکید می‌شود خودروریی ۹۵ درصد ایرانی است یعنی خودرو ساز ۹۵ درصد محصولات خودرو را از طرف ایرانی خریداری می‌کند اما به این معنا نیست که مواد اولیه یا تمامی قطعات خودرو در ایران تولید می‌شود بنابراین قطعاتی حتی در خودروی پراید، پژو ۴۰۵ و سمند که ایرانی‌ترین خودروی ما به شمار می‌روند از خارج وارد می‌شوند.

وی افزود: موتورهای پراید و پژو ۴۰۵ که تولید دو دهه گذشته است در سالهای اخیر به روز شده و یورو ۴ دارد برای دریافت  یورو ۴  قطعاتی مثل حسگرها به روز شده است.  برای خودروری سمند که قرار بود امسال یورو ۵ شود آخرین ورژن‌های آلمانی را روی آن گذاشته بودند هر چند ظاهر قدیمی دارد اما موتور به روز شده است بنابراین برخی قطعات از خارج از کشور حتی به نام تولید ملی وارد می‌شود.  عدم تحویل برخی خودروها در حال حاضر یا کاهش آپشن‌های آنها به دلیل قدرت انحصاری آمریکا در قطعات لوازم خودرو است که در یک سال و نیم گذشته صنعت خودروی کشور با چالشهای بسیاری رو به رو کرده است.

 وی افزود: با تحریم صنعت خودرو در مردادماه سال گذشته بسیاری از درها به روی این صنعت بسته شد.  با آنکه صنعتگران در بسیاری از موارد تحریم ها را دور زدند اما میزان دسترسی ما در حال حاضر بسیار کاهش یافته است، هر چند خودرویی مثل پراید یا پژو ۴۰۵ با چنگ و دندان تولید می‌شود اما در مورد خودرویی چون دنا نسبت به  سمند که دارای آپشن‌ها و جزییات بیشتر و از تکنولوژی بالاتری برخوردار است و دارای انحصار خاصی می‌باشد،  خودروساز باید تصمیم بگیرد که تولید را تا رسیدن به مسیرهای دور زدن یا داخلی سازی به نتیجه برساند که حداقل نیازمند گذشت دوره‌ای یک ساله است.

کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد مدیران ایران خودرو یا سایپا چاره‌ای غیر از کاهش آپشن خودروها ندارند به این معنا که مجبور به گذشتن از حیثیت کاری خود شده‌اند.  هر چند موضوع حمایت و حق مصرف کننده بسیار مهم است اما کاهش آپشن‌ها باید در فضای سیاسی و اقتصادی امروز تحلیل شود. به نظر می رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال افزایش واردات خودرو به کشور هستند تا به گونه‌ای صنعت خودرو را برای تحقق استانداردها تحت فشار قرار دهند در حالی که امکان تهیه قطعات وجود ندارد و این مسأله حتی می‌تواند منجر به تعطیلی صنعت خودروی کشور و افزایش قابل توجهی از بیکاران شود.

وی بیان داشت: در حقیقت صنعت خودروسازی کشور در شرایط خاصی قرار گرفته است با آنکه مسوولین از دوسه سال گذشته اهداف و نیت آمریکا را می‌دانستند وبه این موضوع آگاه بودند که آمریکا به دنبال ضربه زدن به صنعت کشور اعم از صنعت خودرو است اما متأسفانه خودروها را پیش‌فروش کردند و با ایجاد تعهد مردم را به شدت ناراضی کرده‌اند.  متأسفانه توجیهاتی اعم از اینکه چرا مردم زودتر از تأثیرگذاری مسائل تحریمی هراسان زده شوند و بی برنامگی منجر به پیش فروش و ایجاد تعهد شده که مردم را به شدت ناراضی کرده است. انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلان نگری با موضوعات صنعت کشور رو به رو شوند و علاوه بر طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو،  رونق تولید کل صنعت کشور را مورد توجه قرار دهند.  در حالی که مقام معظم رهبری بر موضوع تولید ملی و رونق آن تأکید دارند اما متأسفانه باید گفت بسیاری از دولتمردان با آن شعاری برخورد می‌کنند و به مقوله کلان رونق صنعت که منجر به رونق تولید،  اشتغالزایی ودرآمد زایی می‌شود توجه خاصی نمی‌کنند.  قطعاً واردات التیام بخش کوتاه مدت بازار است و حلال یک موضوع است.  روش غلطی که اصرار بر آن منجر به افزایش نیاز ارز،  افزایش تورم و کاهش تولید ملی می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.