سی‌ویکمین روز اردیبهشت ماه برابر با پانزدهم ماه رمضان، دهمین و آخرین شب ویژه‌برنامه شهر آرامش در خانه شاعران ایران و با همراهی اهالی موسیقی و شعر برگزار شد.

سیدحسن حسینی یکی از پردانش‌ترین شاعران معاصر است

در آخرین گردهم‌آیی شاعران و هنرمندان، پیش از اذان، ساعد باقری با همراهی صدای علی‌اکبر حجازی و نوای نی احسان لیوانی به مناجات‌خوانی پرداخت.

ساعد باقری همچنین پس از اذان مغرب و ضیافت افطار، ابتدا حکایتی در باب حلم پیامبر از جوامع‌الحکایات محمد عوفی خواند.

باقری در ادامه، با ذکر دو حدیث یکی از پیامبر که فرمودند: "خداوندا مرا به سبب علم بی‌نیاز کن و به صفت حلم زینت ده" و دیگری از امام محمدباقر(ع) که ایشان نیز فرموده‌اند: "هیچ آمیزه‌ای بهتر از آمیزه علم و حلم نیست"، به قرائت حکایتی از مثنوی معنوی در همین باب که در واقع دانایی و شکیبایی است، پرداخت.

سهیل محمودی در آخرین شب شهر آرامش و در پایان مبحث تاثیرپذیری شاعران از آیات قرآن کریم، شعرهای «آزمون» و «خوشنویسی» از سیدحسن حسینی را خواند و به مفاهیم قیامت و ابتلا در اشعار او اشاره کرد.

محمودی همچنین سیدحسن حسینی را یکی از بافرهنگ‌ترین، پراطلاع و پردانش‌ترین شاعران معاصر دانست که تأثیرپذیری فراوان از قرآن و فرهنگ قوی در پشت سر دارد.

در پایان برنامه، رضا موسوی‌طبری درباره برخی قرائت‌ها و تلفظ بعضی از لغات توضیحاتی داد سپس بخش‌هایی در باب ادب از کتاب "طنزهای ادبی" که نوشته شخصی هندو به نام "دلپت رای" است را برای حاضران قرائت کرد.

او همچنین یادآور شد که زبان فارسی حدود هشتصد سال زبان رسمی شبه‌قاره بوده و طنز فارسی هم به همان اندازه شعر و زبان فارسی، در این سرزمین سابقه دیرپا دارد. موسوی‌طبری در ادامه، از کتاب "جوحی" اثر احمد جاهد بخش‌هایی را قرائت کرد که در لطایف عبید از این کتاب بسیار یاد شده است. او همچنین اشاره کرد که جوحی یک شخصیت فراگیر است که البته یک شخص هم نیست و در فرنگستان نامی دارد و در میان اعراب نیز سابقه‌اش به قرون اولیه می‌رسد و در میان ترک‌ها او را به نام ملانصرالدین می‌شناسند. موسوی‌طبری در پایان، چند نمونه از اشعار طنز خود را برای حاضران قرائت کرد.

در آخرین شب شهر آرامش، حسام‌الدین سراج، صابر موسوی، احسان لیوانی و حسام صحرایی به اجرای موسیقی و سیده‌تکتم حسینی و بهمن بنی‌هاشمی به شعرخوانی پرداختند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.