سنندج-قدس: سند هشت سال دفاع مقدس در استانی هم چون کردستان را که ورق می‌زنی سراسر رشادت، مقاومت و ایثار آن را زینت بخشیده است که به‌احتمال‌زیاد نسل جدید نه خاطره‌ای از آن دارد و نه می‌داند که بر مردم این منطقه چه گذشته است.

پاک‌سازی مناطق آلوده به مین ادامه دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: تصمیم ندارم در این گزارش مرثیه‌ای بنویسم ازآنچه که ظالم بر سر مردم مظلوم این منطقه آورده است لذا به بیان برخی آمار بسنده می‌کنم اما نکته اینجاست که ظاهراً این جنگ نابرابر هنوز ادامه داشته و نفرت خاک شده دشمن هنوز جان مردم این دیار را تهدید می‌کند.

همه‌ساله با فرارسیدن فصل کشت و کار در اراضی این استان برخی از سلاح‌های جنگی نیز به دلیل بارش باران و شخم زدن مزارع از زیرخاک بیرون می اید.

ایران با عراق همسایه غربی خود یک هزار و ۴۵۸ کیلومتر مرز دارد که حدود ۲۲۷ کیلومتر این مرز در استان کردستان واقع‌شده و بانه، سقز، مریوان و سروآباد شهرستان‌های مرزی کردستان هستند.

در طول هشت سال جنگ تحمیلی ۲۶ هزار شهید در مرزهای استان کردستان تقدیم نظام جمهوری اسلامی‌شده که بیش از پنج هزار نفر از آنان کردستانی هستند.

۵۲۰ حادثه شامل گلوله‌باران و بمباران مناطق غیرنظامی، شهرها، حمله شیمیایی به مردم بی‌دفاع و عملیات جنگی در دوران دفاع مقدس در استان کردستان ثبت شد و این تنها بخشی از سند دفاع مقدس در این استان است اما ظاهراً در شهادت بر روی مردم این استان هنوز باز است.

علاوه بر شهادت مرزبانانی که توسط اشرار جان خود را از دست می‌دهند بسیاری از نیروهای نظامی در طی سالیان گذشته به دلیل عملیات پاک‌سازی مناطق آلوده به مین به درجه رفیع شهادت نائل شدند و در این میان بسیاری از کشاورزان، کودکان و روستائیان نیز قربانی خشم خاک شده دشمن هستند.

اسلحه ترسوها

«مین» به اسلحه ترسوها لقب دارد  و گفته می‌شود نخستین بار در آمریکا و در جنگ علیه سرخپوستان آن کشور استفاده شد.

مین ارزان‌ترین سلاح دنیا است به‌گونه‌ای که هزینه تولید هر مین یک هزار دلار است و هزینه خنثی کردن هر مین هم یک هزار دلار.

مین‌های زمینی مرگبارترین میراث جنگ‌ها هستند، پس از پایان جنگ، مین‌های زمینی تا حدود ۵۰ سال در زمین فعال بوده و تهدیدی دائمی برای غیرنظامیان محسوب می‌شوند.

احتمال کشته یا مجروح شدن غیرنظامیان توسط این‌گونه مین‌ها، حداقل ۱۰ برابر کشته شدن جنگجویان توسط این سلاح در طی جنگ است. و این تهدید هنوز در استان کردستان از بین نرفته است.

طبق پیش‌بینی کارشناسان حدود ۱۵ میلیون مین خنثی نشده در مناطق کُردنشین ایران، عراق، سوریه و ترکیه وجود دارد.

بخش وسیعی از مناطق کُردنشین ایران که به‌صورت مستقیم درگیر جنگ هشت‌ساله عراق علیه ایران بود، توسط نیروهای نظامی عراق مین‌گذاری و تبدیل به کشتزارهای مرگ شده‌اند.
اکنون باگذشت سال‌ها از پایان جنگ، هنوز این سلاح مرگبار زندگی کُش، از مردم این مناطق قربانی می‌گیرد.

بنا بر آمار منتشره تعداد شهدای عملیات مین‌روبی نیروهای عمل‌کننده، نظامی و انتظامی در استان کردستان ۹۱ نفر و تعداد جانبازان هم ۱۱۰ نفر است ضمن اینکه بیش از ۱۷۰ نفر از مردم شهرستان‌های آلوده به مین استان از سال ۱۳۶۷ تا پایان سال ۹۶ نیز جان خود را به خاطر برخورد با مین‌های بجای مانده از دوران دفاع مقدس ازدست‌داده‌اند.

پاک‌سازی ادامه دارد

 در همین رابطه  مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کردستان بابیان اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون در این استان بیش از یک‌میلیون و ۸۹۰ هزار قبضه مین توسط نیروهای مین‌روبی از زیرخاک کشف و خنثی‌شده است اظهار می‌کند: این تعداد مین در شهرستان‌های مرزی مریوان، بانه، سروآباد، سقز همچنین سنندج و کامیاران کشف شد که زمان جنگ تحمیلی در زمین کاشته شده بودند.

محمدرضایی بر ادامه روند پاک‌سازی مناطق آلوده به مین تأکید داشته و ابراز می‌کند: در سال گذشته نیز نیروهای نظامی و مین‌روب موفق شدند تا تعداد چهار هزار قبضه مین برجای‌مانده از دوران جنگ تحمیلی را در مناطق آلوده شناسایی و پاک‌سازی کنند.

وی با اشاره به این موضوع که نیروهای مین‌روب سال گذشته  ۱۵۶ هکتار از مناطق آلوده این استان را به‌صورت دستی و مکانیزه پاک‌سازی کردند ادامه داد: این تعداد مین سال گذشته در پایگاه‌های عملیاتی، مناطق آلوده مین‌گذاری شده در نقاط مرزی و مأموریت‌های موردی کشف و پاک‌سازی‌شده است.

رضایی با اشاره به اینکه ۶۰ پایگاه نیز در این مدت بازنگری شده است، اضافه کرد: در سال گذشته ۱۲۸ مورد عملیات موردی نیز در این راستا انجام شد.

 وی  در خصوص حوادث ناشی از انفجار مین و مهمات جنگی سال گذشته در کردستان افزود: ۱۶ نفر مجروحیت انسانی، زخمی و تلف شدن سه رأس احشام و خسارت به ۲ دستگاه تجهیزات و ماشین ازجمله این خسارت‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.