بارگاه مطهر امام هشتم(ع) آماده برگزاری مراسم شب‌های قدر است.

حرم مطهر رضوی آماده برگزاری مراسم شب‌های قدر

محمدحسین مروج کاشانی/

بارگاه مطهر امام هشتم(ع) آماده برگزاری مراسم شب‌های قدر است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: همه ساله و در آستانه فرا رسیدن شب‌های قدر، بارگاه مطهر رضوی ملجأ و مقصد بسیاری از زائران و مجاوران این آستان ملکوتی برای حضور داشتن در شب‌های احیا و قدر بوده تا در کنار مضجع شریف امام هشتم(ع) از فیوضات و برکات این شب‌های سرنوشت‌ساز بهره‌مند شوند.

مهندس سیدخلیل منبتی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ادامه داد: به همین منظور بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده مجموعه مدیریت‌ها، اداره‌ها، واحدها و بخش‌های مختلف حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین در کنار سایر حوزه‌های فعال در مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) آماده استقبال از زائران و مجاوران و ارائه خدمات مطلوب جهت برگزاری مراسم شب‌های قدر هستند.

تأمین کتب ادعیه و مفروش کردن اماکن متبرکه

مهندس منبتی به تأمین کتب ادعیه ویژه شب‌های قدر اشاره کرد و گفت: 40 جایگاه ویژه توزیع کتب ادعیه شب‌های احیا در تمامی اماکن متبرکه شامل رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها و حریم رضوی به تعداد 600 هزار جلد در هر سه شب قدر آماده خدمات‌رسانی به زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی است.

این مقام مسئول اظهار داشت: بیش از 10 هزار نفر از خدمه (خدام، کفشداران، دربانان و فراشان) و خادمیاران رضوی و کارکنان مجموعه اماکن متبرکه و امور زائرین در این شب‌ها آماده خدمت‌رسانی بوده و از ساعت 19 تا نیم ساعت پس از پایان مراسم مطابق برنامه‌ریزی انجام شده به خدمت‌رسانی مطلوب به میهمانان امام هشتم(ع) می پردازند.

وی به تأمین بطری‌های آب مورد استفاده شرکت‌کنندگان در مراسم شب‌های قدر در این آستان مقدس هم اشاره کرد و گفت: حدود یک میلیون و 200 هزار بطری آب یک نفره در مبادی ورودی حرم مطهر رضوی و هنگام تشرف زائران و مجاوران به آنان تقدیم می‌شود، ضمن اینکه در تمامی رواق‌های مبارکه حرم مقدس امام هشتم(ع) تأمین آب از طریق کلمن‌های ویژه در دستور کار قرار دارد و در صحن‌های مقدس هم از طریق سقاخانه‌ها و آبخوری‌های موجود، آب شرب مورد نیاز زائران و مجاوران تأمین خواهد شد.

مهندس منبتی افزود: از شب هجدهم ماه مبارک رمضان این بارگاه مقدس آماده استقبال و پذیرش زائران و مجاوران گرامی برای شرکت در مراسم شب‌های احیا بوده و به همین منظور بیش از 400 هزار مترمربع از اماکن اشاره شده در این شب‌ها برای رفاه حال و بهره‌مندی زائران از فضای ملکوتی حرم مطهر امام رضا(ع) مفروش می‌شود.

زائران نگران باران نباشند

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین همچنین یادآور شد: در صورت نامساعد بودن شرایط جوی و بارش باران، آمادگی کامل برای استقرار و پذیرش زائران در قسمت پارکینگ‌های حرم مطهر در قسمت زیرگذر در شرایط اضطراری فراهم شده است.

وی ادامه داد: در جهت بهتر برگزار شدن مراسم شب‌های قدر، تمام مسیرهای تردد زائران در ورودی‌ها، صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی با استقرار نیروهای خدمت‌رسان و پهن کردن فرش ویژه تردد، مشخص شده و این مسیرها مطابق برنامه‌ریزی انجام شده باز نگه داشته خواهند شد.

این مقام مسئول همچنین در زمینه تردد زائران و مجاوران در مسیر خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی اظهار داشت: مطابق هماهنگی انجام شده حدود 100 دستگاه خودروی عمومی ون در مسیر خیابان‌های منتهی به حرم مطهر جهت انتقال زائران محترم از نقاطی که امکان تردد خودروهای شخصی به سمت حرم منور رضوی مقدور نیست و برعکس پیش‌بینی شده است.

زائران به این موارد توجه کنند

مهندس منبتی از زائران خواست با هدف برگزاری هر چه بهتر مراسم شب‌های قدر، با رعایت توصیه‌های ذیل با خادمان و خدمتگزاران حرم مطهر رضوی همکاری و همیاری نمایند.

- زائران لطفاً در مکان‌های تعیین شده توسط خدمه استقرار پیدا کنند.

- خانواده‌ها لطفاً در مکان‌های پیش‌بینی شده مستقر شوند تا در پایان مراسم دچار سرگردانی و احیاناً گم کردن افراد خانواده خود نشوند.

- در صورت گم شدن یکی از اعضای خانواده، زائران با حفظ خونسردی و با راهنمایی خادمان و خدمتگزاران حرم مطهر به نزدیک‌ترین دفتر افراد پیدا شده مراجعه نمایند.

- زائران در صورت مفقود شدن اشیا و لوازم خود به نزدیک‌ترین دفتر امانات نقدی و اشیای پیدا شده در رواق‌ها، صحن‌ها و در مبادی ورودی مراجعه کنند.

- زائران مراقبت از کودکان، سالخوردگان و افراد خاص(بیماران و...) را جدی بگیرند.

- در پایان مراسم شب‌های قدر، با هدف حفظ حرمت بارگاه مطهر رضوی و حفظ قداست کلام‌الله، زائران در قرار دادن کتب ادعیه، قرآن، مفاتیح و... در جایگاه‌های تعیین شده همکاری کنند.

- زائرانی که به خدمات پزشکی نیاز پیدا می‌کنند، ضمن حفظ خونسردی با راهنمایی خادمان و خدمتگزاران حرم مطهر به نزدیک‌ترین پایگاه فوریت‌های پزشکی مستقر در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر مراجعه نمایند.

- امانات و وسایل حجیم خود را جهت حفظ و نگهداری به دفاتر امانات در مبادی ورودی پیش از تشرف به داخل حرم مطهر بسپارند.

- همه زائران اعم از برادران و خواهران در رعایت حجاب اسلامی و پوشش مناسب و نیز حفظ شئونات بارگاه مطهر رضوی کوشا باشند.

- برای استفاده از صندلی چرخدار و خودروهای زائربر جهت افراد خاص(بیماران، سالخوردگان و...) با راهنمایی نیروهای خدمت‌رسان به محل‌های مربوط مراجعه نمایند.

- در صورت برخورد با افراد و موارد مشکوک، زائران به نزدیک‌ترین نیروی خدمت‌رسان(خادم یا خادمیار رضوی) اطلاع بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.