هرمزگان-بندر جاسک هرچند در نقشه مکران از جایگاه سیاسی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است اما متأسفانه هنوز برای رفع چالش‌ها و مشکلاتش اقدامی اساسی نشده است.

روستاهای جاسک محروم از توسعه

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان جاسک در شرقی‌ترین منطقه هرمزگان در ۳۰۰کیلومتری مرکز استان قرار دارد. این شهرستان در چند سال اخیر که بحث تبدیل‌شدن به منطقه ویژه اقتصادی و مکران مطرح شد، انتظارمی رفت که گام‌های اساسی برای محرومیت‌زدایی آن برداشته شود که متأسفانه تاکنون در این بخش‌ها اقدامات چندانی صورت نگرفته است.

مشکلات مردم

در طی سال‌های اخیر بنا بر گفته صیادان به دلایل مختلف ازجمله افزایش تعداد صیادان، کاهش صید و عدم صدور مجوزهای صیادی و از طرفی فعالیت کشتی‌های صنعتی سفره معیشت صیادان منطقه هم کوچک‌تر شده است و منجر به مهاجرت بسیاری از روستائیان به حاشیه شهرهای بزرگ هرمزگان شده است.

با گشت و گذر در روستاهای جاسک به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌هایی ازجمله آب و برق و هم‌چنین نبود مراکز آموزشی برای تمامی مقاطع تحصیلی به‌راحتی می‌توان به محرومیت‌های برجای‌مانده در آن پی برد.

بندر جاسک هرچند در نقشه مکران از جایگاه سیاسی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است اما متأسفانه هنوز برای رفع چالش‌ها و مشکلاتش اقدامی اساسی نشده استدرحالی‌که سد «جگین» در نزدیکی این منطقه است، اما همچنان لوله‌کشی آب در روستاها وجود ندارد و هنوز بسیاری از مردم گالن به دست به دنبال ذخیره‌سازی آب و یا دریافت آب از تانکرهای سیار دولتی هستند.

در این شهرستان هرچقدر به استان سیستان و بلوچستان نزدیک می‌شویم عمق محرومیت نیز بیشتر و برجسته‌تر می‌شود.

روستاهای «جانوری»، «بارگین‌زی»، «تنگدف»، «میسکنک» و«باسیدی» ازجمله مناطقی هستند که  از نعمت آب، راه و بهداشت مناسب محروم هستند.

بنا بر گفته فرماندار جاسک اگر فقط سالی دو کیلومتر راه برای آن‌ها می‌کشیدیم و سالی یک‌خانه بهداشت احداث می‌شد در حال حاضر روستای جانوری با داشتن چند روستای اطراف بدون خانه بهداشت نبود و تا این حد مشکلات این منطقه روی‌هم انباشته نمی‌شد.

بیکاری

فارغ از موضوع محرومیت‌هایی که شرق هرمزگان به‌ویژه در حوزه بشاگرد ، جاسک ، سیریک ، میناب ورودان دارند اما استعدادهای فراوان توسعه با توجه به نیروهای کار جوان ، آب، زمین‌های کشاورزی و دریا در این مناطق موج می‌زند که تاکنون از آن چندان بهره‌برداری نشده و تمام توسعه در بندرعباس مرکز استان دیده‌شده است.

هم‌اکنون بندرعباس به‌عنوان یک شهر بندری و کیش و قشم همچنان در توسعه پیشتاز هستند ولی مناطق دیگر استان هرمزگان باوجود توانمندی وبکر بودن در سه دهه گذشته یادی از آن‌ها نشده و فاصله زیادی ازنظر آبادانی با مرکز استان دارند.
این موضوع باعث شده که نیروی کار و جوان به سمت بندرعباس و قشم و کیش برای اشتغال هجوم بیاورد و این شهرها را بیش از ظرفیت آن توسعه پیدا کند و صدالبته با برنامه‌ریزی می‌توان فشار جمعیت و تقاضای جویای کار را به شهرهای دیگر به‌ویژه منطقه ویژه اقتصادی جاسک گسیل داد.

ایجاد اشتغال

مسئله اشتغال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان و ساکنان این بندر در حالی مطرح است  که فرماندار جاسک  اعتقاد دارد با عملیاتی شد طرح‌های مختلف به‌زودی شاهد توسعه این بندر خواهیم بود.

محمد راد مهر در این رابطه بیان می‌کند: ایجاد بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ۲ هزار هکتاری در راستای توسعه شهرستان جاسک با سرمایه‌گذاری اولیه ۴۰ هزار میلیارد ریال و با حمایت استانداری در حال احداث است که با انجام آن زمینه اشتغال پنج هزار نفر در این شهرستان فراهم می‌شود.

رفع عطش جاسک

وی در خصوص کمبود آب و تلاش دولت برای آب‌رسانی به مردم و هم‌چنین زمین‌های کشاورزی ابراز می‌کند: سد«گابریک» با مخزن ٢٧٠ میلیون مترمکعب  یکی از پروژه‌های بزرگ برای تأمین آب در این منطقه است.

وی اذعان می‌کند:  این سد ضمن تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی منطقه مکران، موجب ایجاد اشتغال و جذب نیروی کار نیز می‌شود و در جلوگیری از مهاجرت مردم جاسک از روستا به شهر و توسعه پایدار این منطقه اثرگذار است.

توسعه جاسک

فرماندار اذعان می‌کند: راه‌اندازی خط مسافربری جاسک و عمان نیز از دیگر برنامه‌های مهم در این شهرستان است که با حمایت بخش خصوصی در دست اقدام است.

وی، یکی از بهترین اقدامات اخیر استاندار هرمزگان در جاسک را فعال کردن بنادر و گمرکات در طول نوار ساحلی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: با پیگیری‌های انجام‌شده، اخیراً بازدید میدانی از محل گمرک قدیمی «گوکسر» توسط مدیرکل مرز وزارت کشور و اعضای کارگروه انجام‌شده و این مرز مورد تائید قرارگرفته است.

راد مهر بابیان اینکه امید می‌رود تا هر چه زودتر شاهد احیا و فعال شدن این گمرک (جاسک) یادآور می‌شود:  از دیگر اقداماتی که با حمایت استاندار در شرق استان به‌ویژه جاسک صورت گرفته، توسعه اسکله بندر جاسک به ظرفیت بیش از ۵۰۰ تن در سال بزرگ‌ترین بندر در شرق استان است که با توجه به نزدیک‌ترین بندر با بندر«صحار» و «سویق» عمان و دسترسی به آبهای آزاد فعالعیت های صادراتی را به آسانی می توان انجام داد.

وی ابراز می‌کند: هم‌چنین راه‌اندازی منطقه آزاد جاسک با جدیت در دست اقدام است و هم‌اکنون عملیات مقدماتی آن صورت گرفته که امیدواریم با پیگیری‌های استاندار هرمزگان و حمایت‌های نمایندگان استان این امر نهایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.