مازندران- فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از قطع ۸ هزار اصله درخت در جنگل های شمال کشور در سال گذشته و همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل ها خبر داد.

۸ هزاراصله درخت در جنگل های شمال کشور قطع شد / پایش تصویری اجرایی می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سرهنگ علی عباس نژاد که در راستای ساماندهی نیروهای حفاظتی منابع طبیعی بعدازظهر پنج شنبه به مازندران سفر کرده بود، به قدس آنلاین گفت: بدنبال تجمع برخی از نیروهای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در مقابل استانداری مازندران، به این استان آمدیم تا در جلسه ای با حضور استاندار و مسولین ذیربط، زوایای این امر را بررسی کنیم.

از وضعیت حفاظت از جنگل ها رضایت نداریم

وی با اعلام اینکه متاسفانه علیرغم اجرای طرح تنفس جنگل ها شاهد قطع ۸ هزار اصله درخت در سال گذشته بودیم، این سول را مطرح کرد که اگر حفاظت به درستی صورت گرفت چرا شاهد این حجم از قطع درختان بودیم؟

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ۱۲۹۰ نفر امر حفاظت از جنگل های مازندران را برعهده داشتند، خاطرنشان کرد: از این میان تنها ۸۰۰ نفر در بخش حراست از جنگل ها مشغول بکار بودند و مابقی در بخش های دیگر غیر از حفاظت حضور داشتند.

سرهنگ عباس نژاد با تاکید بر اینکه تنها قرق بان و جنگلبان می خواهیم، گفت: پوشیدن لباس حفاظت، چارچوب خاصی دارد ولی متاسفانه عده ای بدون رعایت ضوابط، این لباس را بر تن داشته و اگر تخلفی اتفاق بیفتد به حساب یگان حفاظت نوشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه مناقصه جذب نیروهای حفاظتی به روش جدید منتشر شده است، افزود: مطمئناً هر نیرویی که سابقه تخلف نداشته باشد در یگان حفاظت به کار خود ادامه خواهد داد.

عملکرد نیروهای حفاظتی پایش می شود

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که از وضعیت کنونی حفاظت که طی سالهای متمادی توسط شرکت های بهره بردار صورت می گرفت، راضی نبود، خاطرنشان کرد: در برنامه جدید حفاظت، جنگل ها بلوک بندی شده و مسولیت ها واگذار می شود و در نتیجه عملکرد هر نیرو بررسی و پایش خواهد شد.

سرهنگ عباس نژاد با اعلام اینکه هر موسسه ای که برنده مناقصه شده طبق قانون مسولیت حفاظت را برعهده می گیرد، یادآور شد: در این راستا حق و حقوق نیروهای حفاظتی طبق مقررات و برابر با قانون کار پرداخت خواهد شد و یگان حفاظت استانها نیز بر این موضوع نظارت خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه هیچ نیرویی تعدیل نشده و تجمعات شکل گرفته در روزهای گذشته فضاسازی برخی شرکت هاست، گفت: برخی که منافع شان به خطر افتاده است درصدند تا سازمان جنگل ها را وادار به ترک تشریفات کنند تا حفاظت از جنگل ها از طریق مناقصه صورت نگیرد.

گشت های نظارتی هدفمند می شوند

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل های کشور اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد حفاظت بهتری از عرصه های منابع طبیعی خواهیم بود.

عباس نژاد اضافه کرد: بدنبال هدفمندسازی گشت های نظارتی هستیم و در این راستا مانیتورینگ گشت های حفاظتی در دست اجراست تا کارکرد نیروها بصورت آنلاین بررسی شود.

وی با اعلام اینکه پایش تصویری جنگل ها تا سه ماه آینده عملیاتی خواهد شد، افزود: با هماهنگی استاندار مازندران با افراد سودجو که نسبت به تشویش اذهان عمومی اقدام می کنند، برخورد خواهد شد.

هر یکهزار هکتار جنگل، یک نیروی حفاظتی

عباس نژاد نیروهای حفاظتی در کشور ترکیه را به ازای هر ۳ هزار هکتار و در روسیه به ازای هر ۴ هزار هکتار یک نفر عنوان کرد و یادآور شد: بدلیل اهمیتی که جنگل های شمال کشور دارند، برای هر یکهزار هکتار، یک نیروی حفاظتی درنظر گرفتیم در حالیکه این رقم در سایر مناطق کشور یک نفر به ازای هر ۴۰ هزار هکتار است.

سرهنگ عباس نژاد اضافه کرد: ۱۲۰۰ گشت فعال داریم که این میزان خیلی کم بوده و بدنبال افزایش گشت های حفاظت هستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل های کشور در پایان گفت: باتوجه به نزولات آسمانی خوبی که در ماه های گذشته شاهد بودیم، امسال آتش سوزی ها افزایش خوهد داشت و در این راستا از مردم می خواهیم از روشن کردن آتش و رها کردن آن در عرصه های منابع طبیعی جدداً خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.