۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 657683

به مناسبت حماسه فتح خرمشهر به نقش یگان‌های شرکت‌کننده از استان خراسان در عملیات بیت‌المقدس از زبان فرماندهان و رزمندگان این عملیات اشاره‌ای خواهیم داشت.

نقش خراسان در آزادسازی خرمشهر
 
به گزارش قدس آنلاین ، در عملیات بیت‌‌المقدس، تیپ ۲۱ امام رضا (ع) از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی سردار سرلشکر شهید محمدمهدی خادم‌الشریعه، سردار سرلشکر شهید ولی‌الله چراغچی و همچنین تیپ ۱۸ جوادالائمه (ع) به فرماندهی سردار عباس شاملو و تحت فرماندهی قرارگاه نصر به فرماندهی سردار سرلشکر شهید حسن باقری در کنار سایر یگان‌های سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران مأموریت محوله را انجام دادند.
لشکر همیشه پیروز ۷۷ ثامن‌الائمه (ع) در دو مرحله عملیات بیت‌المقدس اعم از تک پشتیبانی و مرحله چهارم شرکت داشت.
جهاد سازندگی خراسان نقش به سزایی در پیروزی عملیات بیت‌المقدس ایفا کرد و در این عملیات احداث و تعمیر ۱۰۸ کیلومتر جاده، ۲۰۰ مورد ساخت سنگر، ۴۱ کیلومتر احداث خاکریز، احداث پنج مقر توپخانه و تقدیم ۱۲ شهید و ده‌ها مجروح را در کارنامه خود دارد.
سردار سرلشکر شهید ولی‌الله چراغچی فرمانده وقت تیپ ۲۱ امام رضا(ع) طی مصاحبه‌ای در خصوص نقش این تیپ در عملیات آزادسازی خرمشهر بیان کرد: ما به این منطقه منتقل شده‌ایم تا نیروهای دشمن را منهدم و فرصتی ایجاد کنیم تا نیروهای دیگر که برای آزادی خرمشهر آمده‌اند بتوانند طرحشان را اجرا کنند. کار ما این است که نیروهای احتیاط دشمن را که در عمق هستند، به خاکریزهای اول و دوم بکشیم و حالا زمانی است که باید ضربه نهایی را به دشمن بزنیم.
سردار علی رضایی از همرزمان سردار شهید چراغچی درباره عملیات بیت‌المقدس عنوان کرد: عملیات بیت‌المقدس اولین عملیات آفندی نیروهای خراسان در قالب تیپ بود. در عملیات فتح‌المبین و طریق‌القدس، نیروهای خراسان به صورت گردانی عمل کرده بودند. تیپ ۲۱ امام رضا(ع) ابتدا در محور چزابه خط پدافندی داشت. بعد از آن زمانی که قرار شد تیپ جوادالائمه(ع) به عنوان تیپ دوم استان خراسان آن منطقه را تحویل بگیرد، تیپ ۲۱ امام رضا(ع) را با عملیات آفندی، در عملیات بیت‌المقدس به صورت یگانی وارد عمل کردند.
وی اضافه کرد: در اصل تک اصلی جای دیگری بوده و در عمل تک‌پشتیبانی مطرح بود. قرار بود که ما دشمن را در این محور درگیر کنیم و قرارگاه‌های دیگر از جاده آبادان ـ اهواز وارد بشوند و عقبه‌های دشمن را ببندند که در مرحله دوم ما را بردند در ایستگاه حسینیه و در آنجا عمل کردیم، در چند مرحله از عملیات بیت‌المقدس، تیپ امام رضا(ع) توانست به اهداف خود برسد و مأموریت محوله را به نحو احسن انجام دهد.
سردار جانباز محمود باقرزاده از رزمندگان حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر نیز گفت: ماموریتی را جداگانه تنها به تیپ ۲۱ امام رضا(ع) در منطقه حسینیه داده بودند. شهید چراغچی به عنوان فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا(ع)، عملیات بیت‌المقدس را در مرحله سوم انجام داد. عملیات تیپ، یک عملیات ایذایی بود. فرماندهی قرارگاه قدس با سردار غلام‌پور بود که گفت تیپ امام رضا(ع) این عملیات را انجام دهد. به شهید چراغچی هم دستور داده شد تا این عملیات ایذایی و پشتیبانی را فرماندهی کند. شهید چراغچی انسانی مطیع و ولایتی بود و این مسئولیت بسیار سنگین را قبول کرد، هر چند که فشار زیادی را متحمل شد.
محمد پاشایی که در عملیات بیت‌المقدس حضور داشت، تصریح کرد: یکی از عملیات‌هایی که واقعاً فشار زیادی بر تیپ ۲۱ امام رضا(ع) وارد کرد، عملیات بیت‌المقدس بود. در این عملیات، تیپ مأموریت پیدا کرد که از منطقه هویزه وارد عمل شود. منطقه‌ای بود به نام رودخانه کرخه نور، این منطقه در شرق بستان قرار داشت. منطقه‌ای که به تیپ داده بودند، منطقه بسیارصعب‌العبوری بود.
وی افزود: دشمن در این منطقه موانع زیادی ایجاد کرده و کانال‌هایی کنده بود که نیروهای عراقی به راحتی به صورت دو نفره می‌توانستند در آن رفت و آمد کنند. کانال بسیار عریضی قرار داشت. وسط خاکریز را شکافته و کانال انفرادی زده بودند. ما می‌دیدیم ماشین‌های نظامی عراق می‌آمدند. نیرو هم می‌آمد اما این نیروها در یک لحظه ناپدید می‌شدند، گفتیم حتماً سنگرهای اجتماعی ساخته‌اند. این ماشین‌ها آنجا می‌رفتند و نیروها را تخلیه می‌کردند. منطقه سختی بود.
پاشایی ادامه داد: در این عملیات سردار محمدباقر قالیباف فرمانده یکی از گردان‌های عمل‌کننده و شهید مهدی میرزایی نیز فرمانده گردان تخریب تیپ امام رضا (ع) بود، چند فرمانده دیگر نیز حضور داشتند. تیپ امام رضا(ع) بااستعداد هفت یا هشت گردان از قوی‌ترین تیپ‌های موجود منطقه خوزستان بود، یعنی قدرت بسیار خوب نظامی و تجارب حضور در شلمچه و عملیات‌های چزابه و بستان را هم داشت. دو گردان از نیروهای ما رفتند و خط را شکستند. آتش خیلی سنگین بود اما موفق شدند و به اهداف خود رسیدند.
جلیلیان نیز در خصوص عملیات بیت‌المقدس گفت: در عملیات کرخه نور با چهار گردان وارد عمل شدیم. تحلیل من این است که اگر این عملیات انجام نمی‌شد، چه بسا که بحث خرمشهر نیز مسکوت می‌ماند. در عملیات حسینیه نیروها خودشان را رساندند به دژ و در خاکریز مرزی مستقر شدند. حتی بعد از فتح خرمشهر دشمن می‌خواست از همین منطقه بیاید و دوباره به طرف خرمشهر برود که در این منطقه عملیات شد، یعنی عملیات حسینیه دو مرحله داشت، در یک مرحله بچه‌ها خود را تا دژ حسینیه رساندند و پشت آن مستقر شدند و در مرحله دیگر عملیات معروف حسینیه انجام شد که خود شهید چراغچی فرماندهی این عملیات را بر عهده داشت و عملیات موفقی بود.
وی اضافه کرد: ما در این عملیات وظیفه انهدام نیروهای دشمن را داشتیم و اینکه جلوی پاتک دشمن را بگیریم. دشمن قصد داشت تمام منطقه را در خطر جدی قرار دهد که ما توانستیم سخت و محکم جلوی آن‌ها بایستیم و دشمن دیگر نتوانست نفوذ کند. هر چند چندین گردان تلفات دادیم اما بچه‌ها ماندند و استقامت کردند، منطقه تثبیت شد و بعد از آن نیز فتح خرمشهر اتفاق افتاد.
سرهنگ مهدی خویشاوندی از همرزمان شهید چراغچی و از نیروهای عمل‌کننده در عملیات آزادسازی خرمشهر درباره این عملیات اظهار کرد: تیپ تازه تأسیس امام جواد(ع) بعد از تشکیل، برای پدافند چزابه فرستاده شد و تیپ امام رضا(ع) نیز برای شرکت در عملیات بیت‌المقدس به اهواز آمد. تا ۹ اردیبهشت فرصت زیادی نبود. عملیات بیت‌المقدس نزدیک بود و قرار بود که خرمشهر آزاد شود. هشت گردان نیرو وجود داشت و مرخصی افراد کادر نیز لغو شده بود.
وی افزود: در کانال کرخه نور دو گردان شهید آهنی و سردار قالیباف وارد کرخه شدند. نهم اردیبهشت ۱۳۶۱ بود. عملیات به قدری سخت بود که این گردان‌ها تقریباً از دست رفتند. گردان سوم که وارد عمل شد، گردان شهید عامل بود و ما در آن گردان بودیم. سایر گردان‌ها بعد از مدتی آماده شدند تا عملیات «کانال بیوض» را انجام دهند. محورهای سخت منطقه را به تیپ ۲۱  امام رضا(ع) واگذار کرده بودند و تا پایان جنگ تحمیلی همین وضعیت بود، یعنی مکان‌هایی که یگان‌های دیگر حاضر نبودند وارد عمل شوند، به تیپ ۲۱ امام رضا(ع) واگذار می‌شد. دلیل اصلی آن نیز روحیه اطاعت‌پذیری شهید چراغچی بود.
خویشاوندی بیان کرد: شهید چراغچی و فرماندهان دیگر تیپ ۲۱ امام رضا(ع) حاضر بودند در سخت‌ترین شرایط نیز عملیات کنند. در کانال بیوض نیز عملیاتی انجام شد. مرحله دوم محور لو رفته بود. زمانی که بچه‌ها وارد کانال شدند عراقی‌ها روبه‌روی محور تیربار گذاشته بودند و بچه‌ها نتوانستند مستقر شوند. در مراحل بعدی دوباره تیپ امام رضا(ع) مجدداً وارد عمل شد. عبور از کارون را نیز داشتیم و در ایستگاه ۷ خاکریز دسته عصایی بود که تیپ در آنجا وارد عمل شد. به علت فشاری که به دشمن وارد شد، از پادگان حمید و طلائیه عقب نشست.
وی عنوان کرد: بار دیگر تیپ را به ایستگاه منتقل کردند و عملیاتی انجام شد که موفق بود. در این عملیات توانستیم قسمتی از دژ خودی و دژ دشمن را بگیریم و در آنجا مستقر شویم. همان روز بچه‌های مهندسی خاکریز زدند و یکی از افرادی که روی بولدوزر نشسته بود و خاکریز می‌زد، سردار قالیباف بود. در شرایطی که سردار قالیباف مشغول احداث خاکریز بود، سرداران شهید چراغچی و خادم‌الشریعه نیز آمده بودند و بحث می‌کردند که خاکریز باید کجا باشد، چون قسمتی از خط رها بود و باید ترمیم می‌شد. در خط حسینیه سردار خادم‌الشریعه به شهادت رسید و از آن روز، سردار شهید چراغچی به عنوان فرماندهی تیپ معرفی شد.
خوشاوندی اضافه کرد: تمام این مدت تا آزادسازی خرمشهر و تا ۷ یا ۸ روز بعد از آزادی خرمشهر تیپ امام رضا(ع) در خط حسینیه مستقر بود و عملیات‌هایی را انجام می‌داد که بیشتر حالت تثبیت منطقه را داشت، همچنین عملیات ایذایی بود که دشمن نتواند نیروهایش را به خرمشهر منتقل کند. از جمله آن‌ها عملیاتی بود که در چهارم خردادماه ۱۳۶۱، بعد از آزادسازی خرمشهر انجام شد. یک خط ۲۱ کیلومتری در منطقه حسینیه تحویل تیپ امام رضا(ع) شد که منطقه بسیار حساسی بود و اگر آنجا مشکلی پیش می‌آمد نه خرمشهر به راحتی آزاد و نه حفظ می‌شد.
وی افزود: فاصله ما در این خط با خرمشهر حدود 30 کیلومتر بود که مأموریت داشتیم تا با عراقی‌ها درگیر  شویم که نتوانند نیروهای خود را سازمان دهند و به خرمشهر پاتک کنند. کار بسیار سختی بود. در گردان شهید عامل که من حضور داشتم، در مراحل بعدی عملیات بیت المقدس زمانی که خط را ترک می‌کردیم، تنها ۹۴ نفر بر می‌گشتیم و به طور کل در هر گردان بیشتر از ۴ نفر کادر نمانده و همه به شهادت رسیده بودند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.