۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 657689
  نسخه‌ای برای احیای داروهای گیاهی خراسان

وقتی کشوری مانند هلند که اقلیمی تقریباً ثابت دارد و فقط مناسب کشت برخی محصولات از جمله گل است، می‌تواند اقتصادش را با صادرات شاخه‌های گل تأمین کند، بی‌تردید کشور ما که همزمان چهار اقلیم را می‌توان در آن تجربه کرد کاری آسان‌تر از هلندی دارد که فهرست تولیدات گیاهی و کشاورزی‌اش به چند قلم خاص خلاصه می‌شود. در این راستا، شرق کشور و بویژه خراسان بزرگ به واسطه همین تنوع اقلیمی در طول عمر بشریت قابلیتی اینچنینی داشته و دارد. نگاه این‌بار نه کلی، بلکه تخصصی و ریزبینانه در حوزه‌ای خاص از تولیدات کشاورزی است. نگاهی به تاریکخانه زمان که دیده‌ها را به سمت همان مثال شاخه گل‌های هلندی می‌چرخاند.

اقلیم و خاک استان به ادعای کارشناسان مرتبط، جان می‌دهد برای کاشت و احیای گیاهان دارویی. همان کلیدواژه رسیدن از تاریکخانه زمان به گلستان شاخه گل‌های هلندی!

فرصت و ابزار مهیاست، اما تدبیری که بشود با آن خود را به در باغ خوشبختی رساند وجود ندارد. اگر بخواهیم فهرستی از گیاهان دارویی قابل کاشت و تولید در خراسان را آماده کنیم شاید که نه، قطعاً کتاب‌ها می‌توان در موردش نگاشت. زحمت آن را گاه گذشتگان کشیده‌اند. اکنون باید همت کرد و آستین‌ها را بالا زد تا به جای اتکا بر چاه نفت پایان‌پذیر، گنج‌های بی‌پایان اقلیم‌مان احیا شوند. با اندک برنامه‌ریزی می‌توان هر کدام از گیاهان دارویی را برندسازی و زمینه صادرات آن‌ها را مهیا کرد.

فراوری و بسته‌بندی حلقه مفقوده‌ای است که محصولاتمان همیشه از همین نقصان ضربه خورده است. آنچه ما در شرایط فعلی در حوزه گیاهان دارویی داریم، حاصل انتقال سینه به سینه معلومات از نسلی به نسلی دیگر است. حرکت به سوی ارتقای دانش مردم بویژه در سنین پایین می‌تواند برای رسیدن به هدف نهایی کارساز باشد. در شرایطی که مردم اقبال خوبی به استفاده از گیاهان دارویی و جایگزین کردن آن به جای داروهای شیمیایی پیدا کرده‌اند، به نظر می‌رسد بستر برای ارتقای سطح سواد آن‌ها در این حوزه مهیاتر از همیشه باشد. در چنین شرایطی نیاز به همگرایی برخی دستگاه‌ها و سازمان‌هایی است که در موضوع گیاهان دارویی صاحبنظرند. ضمن اینکه مهیا نمودن بستر برای آن‌هایی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه، از کاشت تا بسته‌بندی و فراوری هستند، یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده در این شاخه است. ایجاد ارتباط بین همین حلقه‌هاست که می‌تواند ما را در راه ارتقای جایگاه گیاهان دارویی در کشور و دنیا یاری دهد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.