قزوین_ کارشناس مسائل دینی و مذهبی گفت: معرفت نفس با سیر مراحل تقوی حاصل می شود.

 معرفت نفس با سیر مراحل تقوی حاصل می شود/دعای انسان مهمتر از حاجاتش است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت الاسلام سیدمهدی خضری کارشناس دینی و مذهبی در استان قزوین در مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در هیات حسین جان قزوین اظهار داشت: خواندن جوشن کبیر دو شکل دارد که یکی برای کسی است که در مقام یقض قرار می گیرد و به عبارتی امشب ناگهان حین بازی در کوچه های دنیا بیدار می شود، همین که بیدار شد خداوند را به هزار اسم فریاد می زند؛ یقض به معنی بیداری است و انسان تا بیدار نشود محیر است.

وی افزود: شهیدان مدافع حرم، شهید مجید قربانخانی و محسن حججی بیدار شدند که به این مقام رسیدند؛ حضرت امیر (ع) می فرمایند: «بسیاری از مردم خوابند و وقتی می میرند، بیدار می شوند».

خضری بیان کرد: در حالت دوم، برای کسی است که پشت در خانه خدا آمده و در حال در زدن است که با خواندن مراسم در شب های قدر یکبار در می زند؛ امام صادق (ع) می فرمایند: «خداوند دوست دارد که مومن در یک خواسته خود اصرار بورزد و در خانه او را مدام بزند».

کارشناس مسائل ینی و مذهبی در استان قزوین با اشاره به جایگاه و اهمیت دعا ادامه داد: دعای انسان مهمتر از حاجاتش بوده و دعا هدف است و آن چیزی که ما از خداوند درخواست داریم، مقدم بودن فرع بر موضوع است.

 وی یادآور شد: در شب قدر ما به خدا عنوان می کنیم که اگر مرا رد کنی، از در خانه ات نمی روم که رد کردن به صورت محترمانه، با بی احترامی و نه محترمانه و نه با بی احترامی است که در قرآن با عنوان استدراج از آن یاد می شود و همان چوب و ضربه بی صدای خداست که باید از این حالت ترسید. 

خضری عنوان کرد: نفس ما را دائما درحال سرازیری نگه می دارد و باید از خداوند خواست که یک لحظه هم دست ما را رها نکند؛ جمله «من عرف نفسه، فقد عرف ربه» نیاز به توضیح گسترده ندارد و به معنی این است کسی که فهمید همچون فقر است، خدا را خواهد شناخت و معرفت نفس با سیر مراحل تقوی به دست می آید. 

کارشناس مسائل دینی و مذهبی در استان قزوین اضافه کرد: امام صادق علیه السلام می فرمایند: «سه چشم در روز قیامت خندان است؛ چشمی که تا نامحرم را دید سرش را پایین بیندازد، چشمی که شب زنده داری می کند یعنی شب تا صبح مشغول کار فرهنگی، دفاع از ولی و غیره است و چشمی که از ترس خدا گریه می کند و عجیب اینکه امام ادامه می دهند اگر در یک جمعی یک نفر از ترس خدا گریه کند، خداوند به آن جمع نگاه رحمت می اندازد».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.