در هفته‌های اخیر شاهد اعتراض‌های متعددی از سوی جامعه پرستاری در مشهد بوده‌ایم؛ چنان‌که اواسط اردیبهشت سال جاری جمعی از پرستاران شرکتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور در ساختمان اداری این دانشگاه واقع در شهرک دانش و سلامت به پرداخت حقوق فروردین با تأخیری بیش از ۲۰ روز اعتراض داشتند.

پرستاران: سیستم قاصدک شفاف نیست

در روزهای گذشته نیز پرستاران بالین‌کار، به نبود شفافیت در سامانه قاصدک و همچنین پرستاران و کارکنان حوزه فوریت‌های پزشکی و مواردی دیگر اظهار ناخشنودی کردند.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد درباره دغدغه‌های جامعه پرستاری در استان خراسان رضوی به خبرنگار ما می‌گوید: هفته گذشته کارانه پرستاران در بیمارستان قائم(عج) واریز شده و در هفته جاری نیز کارانه کارکنان بیمارستان امام رضا(ع) را واریز کرده‌اند. به این ترتیب براساس فیش‌های حقوقی پرستاران شاغل در این مراکز درمانی، مشخص شد کارانه‌ای که قرار بوده بنابر وعده معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان در چند ماه گذشته، دست‌کم ۸۰۰ هزارتومان درنظر گرفته شود، در برخی فیش‌ها به حدود

۷۰-۶۰ هزار تومان نیز کاهش داشته است. جواد توکلی ادامه داد: ناگفته نماند این مبلغ مربوط به کارانه بهمن ۹۶ بوده که با تأخیر ۱۴ ماهه پرداخت شده، آن هم در شرایطی که شاهد افت چشمگیر ارزش پول در ماه‌های اخیر بوده‌ایم. این درحالی است که از زمان اجرای طرح قاصدک که قرار بود به نوعی به جای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به اجرا دربیاید، تغییر محسوسی در میزان دریافتی پرستاران صورت بگیرد که درعمل این اتفاق نیفتاده است.

  توان اجرای قانون بهره‌وری برای پرسنل ۱۱۵ را نداریم

این عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد می‌افزاید: چند روز پیش نیز نامه‌ای از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص همکاران و پرستاران فوریت‌های پزشکی به وزارتخانه بهداشت و درمان ارسال شده که در آن اشاره شده، توان اجرای قانون بهره‌وری در مورد پرسنل ۱۱۵ را نداریم. این مقوله نیز در شرایطی مطرح می‌شود که براساس شکایت‌های انجام شده پرستاران به دیوان عدالت اداری و احکام قطعی صادره و بنا بر حکم وحدت‌رویه برای اجرای قانون بهره‌وری، تمام پرستاران و از جمله همکاران ۱۱۵ مشمول اجرای این قانون هستند. البته این قانون از بهمن ۸۸ در همه بیمارستان‌های کشور لازم الاجرا شناخته شده است. این درحالی است که در بسیاری از مراکز درمانی، همچنان در اجرای دقیق آن کوتاهی می‌کنند.

توکلی خاطرنشان می‌کند: به موجب بندی از قانون بهره‌وری، شیفت‌های پرستاران نباید بیش از ۱۲ ساعت باشد که به دلیل کمبود نیروی انسانی، درحال حاضر همکاران ۱۱۵ در شیفت‌های ۱۸ ساعته نیز مشغول به کاراند. براساس یک مصوبه از هیئت دولت، این بند از قانون در مورد این گروه از همکاران ما مستثنا شده است. بنابراین ما هم در سازمان نظام پرستاری پیشنهاد داده‌ایم به دلیل تنگناهای موجود برای حل مشکلات این همکاران و ایجاد انگیزه، درحال حاضر برای این پرستاران ضرایب ۱.۵ شیفت شب و تعطیلی را اعمال کنند و پس از ایجاد شرایط مناسب مانند استخدام نیروهای بیشتر، به مورد الزام شیفت کمتر از ۱۸ ساعت پرداخته شود.

  مخالف به کارگیری پرستاران با واسطه‌گری شرکت‌ها هستیم

وی با تأکید بر اینکه بشدت مخالف به‌کارگیری پرستاران با واسطه‌گری شرکت‌ها هستیم، اظهارمی‌کند: شرکت‌های واسطه طی قراردادی که با پرستاران منعقد می‌کنند، بودجه را از وزارت بهداشت دریافت می‌کنند که بخشی از آن را در حدود حداقل دستمزد قانون کار، به پرستاران پرداخت کرده وبخشی را نیز خود به جیب می‌زنند. ازهمین رو نسبت به این قضیه ایراد وجود دارد، چرا که پرستار کارشناس بوده و باید مطابق قوانین استخدامی از حقوق و مزایای تعریف شده، بهره‌مند شود. به این ترتیب پیشنهاد دادیم حال که معذوریت‌هایی برای جذب پرستاران وجود دارد، دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور مستقیم با این افراد قرارداد بسته و این گروه از همکاران از مزایای سایر پرستاران که به صورت پیمانی و رسمی خدمت می‌کنند بهره‌مند شوند، چراکه درحال حاضر پرستاران شرکتی از مزایا و حمایت‌های حقوقی که دیگر پرستاران استفاده می‌کنند، بی‌بهره هستند. نامه‌ای از سوی سازمان نظام پرستاری مشهد برای بررسی و رفع این چالش به رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارسال شده که با گذشت چند هفته، هنوز جوابی دریافت نکردیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.