گیلان-استان‌های شمالی ازجمله مازندران و گیلان به دلیل حجم گردشگرانی که همه‌ساله به سمت این استان‌ها گسیل می‌شود بیش از هر استانی موجب تهدید زباله‌ها به‌ویژه در حوزه حیات‌وحش روبرو هستند.

زباله در خزر نفس «فک‌های خزری» را گرفت/ریختن سم به جان طبیعت

قدس آنلاین-گروه استان ها: حتماً شما هم با چشم خود دیده و یا با گوش خود شنیده‌اید که می‌گویند:«رهاسازی پسماند غذا خوراک جانوران می‌شود و یا جذب طبیعت می‌گردد؟»
این فرهنگ نادرست موجب شده تا بسیاری گردشگران هنگامی‌که به دامن طبیعت پناه می‌برند بخشی از پسماندهای مصرف‌شده را در طبیعت رهاسازی کنند اما غافل از اینکه این زباله‌ها نه‌تنها به تغذیه جانوران کمکی نمی‌کند بلکه جان بسیاری از حیوانات را نیز می‌گیرد.

متأسفانه زباله‌های رها شدن در کنار دریا و منظره‌های ناخوشایند ازاین‌رو فقط موجب آلودگی بصری نشده است بلکه حیات بسیاری از جانداران ازجمله «فک خزری» را نشانه گرفته است.

فک خزری تنها پستاندار و یکی از آشناترین موجودات دریای خزر است که بر طبق اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت جزو گونه‌های در معرض خطر است.

در دهه ۹۰ میلادی جمعیت این‌گونه حدود یک‌میلیون بود که اخیراً با سرشماری‌های صورت گرفته مشخص شد حدود ۱۰۰ هزار فک خزری باقی‌مانده است و این کاهش جمعیت شدید به دلایلی مانند آلودگی دریا، صید بی‌رویه و کم شدن کیلکا غذای اصلی فک در حوزه برخی کشورهای حاشیه رخ‌داده است.

مرگ فک‌های خزری

گفتنی است پیش‌ازاین پیدا شدن لاشه ۲ نوزاد فک خزری در پره صیادان رودسری از موضوعاتی است که در فروردین‌ماه امسال به نقل فضای مجازی تبدیل شد.

افزایش آلودگی دریای خزر، ورود فاضلاب صنعتی و خانگی، آلودگی نفتی، سموم کشاورزی، برداشت و صید بی‌رویه منابع آبزیان ازجمله صید بی‌رویه ماهی کیلکا و کاهش ذخایر ازجمله عوامل مؤثر در کاهش جمعیت فک‌های خزر و سایر آبزیان استحال باگذشت یک ماه از این حادثه و پیگیری در خصوص عوامل قتل هرچند که دام افتادن آن‌ها در تور صیادی عامل قتل عنوان شد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این دو بچه فک خزری اگر هم در تور صیادان قرار نمی‌گرفتند بدون شک تا امروز براثر بلع زباله جان خود را ازدست‌داده بودند.

در همین رابطه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: بر اساس گزارش کالبدشکافی هیچ‌گونه علائم ضرب‌وجرح بر روی لاشه‌ها دیده نشد و دلیل مرگ هر ۲ فک خزری، خفگی در آب براثر گیرافتادن در تور ماهیگیران تشخیص داده شد.

وی بابیان اینکه در دریچه «پیلور» معده یکی از فک‌ها، انسداد در اثر بلع تکه‌ای زباله پلاستیکی مشاهده شد، خاطرنشان کرد: اگرچه این انسداد عامل مرگ نبود، اما می‌توانست پس از گذشت چند روز و طولانی شدن زمان انسداد دستگاه گوارش، زباله پلاستیکی عامل مرگ این‌گونه جانوری درخطر انقراض شود.

وی بابیان اینکه این‌گونه جانوری در لیست جانوران به‌شدت در معرض انقراض قرار دارد افزود: گیرافتادن در تورهای ماهیگیری، برخورد با قایق‌ها و کشتی‌ها و کشتار عمدی ماهیگیران و شکارچیان، آلودگی‌های زیست‌محیطی، کاهش ذخایر غذایی دریای خزر از عوامل تأثیرگذار در کاهش جمعیت فک خزری است.

افزایش آلودگی‌ها

افزایش آلودگی دریای خزر، ورود فاضلاب صنعتی و خانگی، آلودگی نفتی، سموم کشاورزی، برداشت و صید بی‌رویه منابع آبزیان ازجمله صید بی‌رویه ماهی کیلکا و کاهش ذخایر ازجمله عوامل مؤثر در کاهش جمعیت فک‌های خزر و سایر آبزیان است.

طبق نظر کارشناسان علوم دریایی زباله‌های پلاستیکی دردریاها حیات دست‌کم ۲۶۷ گونه جانوری ازجمله مرغ‌های دریایی، لاک‌پشت‌ها، فک‌ها و انواع ماهی‌ها را که در پی خوردن مواد غذایی همراه با زباله‌های پلاستیکی هستند به خطر می‌اندازد.

برخی از جانداران دریایی مانند انواعی از صدف‌ها می‌توانند به این زباله‌ها بچسبند و همراه جریان آب هزاران کیلومتر جابجا شوند که ورود این جانداران به محیط‌زیست جدید می‌تواند جانداران بومی را با مشکل روبرو کند.

برخی گونه‌های آبزی نیز این زباله‌های پلاستیک را با طعمه اشتباه می‌گیرند مانند مرغ‌های دریایی که معده آن‌ها از پلاستیک انباشته‌شده و لذا به علت نرسیدن مواد غذایی به بدنشان از گرسنگی می‌میرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.