زنجان- افزایش قیمت مرغ از سال گذشته تاکنون با فرازوفرودهای بسیاری همراه بوده است. اعتراضات در خصوص قیمت مرغ از سال گذشته با تحصن‌های مرغداران در برابر استانداری و فرمانداری در زنجان رقم خورد زیرا تولیدکنندگان مدعی بودند پرورش مرغ و فروش به قیمت ۴۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد.

نهاده‌های دامی و طیور در بنادر خاک می‌خورد

قدس آنلاین-گروه استان ها: هم‌زمان با آغاز موج گرانی‌ها و افزایش قیمت مرغ به کیلویی ۱۶ هزار تومان موج اعتراض  مرغداران نیز فرونشست  اما این دفعه نوبت مصرف‌کنندگان و مردم بود که دست به اعتراض زده و در قبال مرغ کیلویی ۱۶ هزار تومان شکایت خود را به مسئولان برسانند.

در حال حاضر که با تثبیت قیمت‌ها موج اعتراض‌ها فروکش کرده و شاهد کاهش قیمت مرغ در بازار هستیم اما مشکلات تولید مرغ به گونه دیگری در استان زنجان پدیدار شده است.

بسیاری از  تولیدکنندگان که تاکنون دادگرانی و افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی را داشتند حال با کمبود برخی از آن‌ها روبرو شده و عنوان می‌کنند که نظارت بیشتری باید در این راستا اعمال شود.

کمبود نهاده‌های طیور

در این  رابطه  مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان زنجان  در خصوص افزایش قیمت بی‌رویه مرغ اظهار می‌کند: از سال ۹۵ قیمت بسیاری از عوامل تأثیرگذار ازجمله نیروی کار، سوخت، دارو و نهاده‌های طیور به‌طور سرسام‌آور بالا رفت و طبیعی است که این روند صعودی بر قیمت تولید مرغ نیز به‌صورت مستقیم تأثیر بگذارد.

حصاری توضیح می‌دهد: افزایش نرخ نهاده‌های طیور همراه با بالا رفتن قیمت ارز، هزینه نگهداری و دارو، مشکلاتی است که صنعت مرغداری را تهدید می‌کند.

وی بابیان اینکه امسال با توزیع ۴۰۰۰ تن مرغ در استان، سعی بر تأمین نیاز و کنترل قیمت داشتیم اما کمبود نهاده‌های طیور در حال حاضر بر مشکلات مرغداری‌ها افزوده است.

و ی بابیان اینکه ظاهراً نهاده‌های موردنیاز مرغداری‌ها خریداری‌شده و در بنادر موجود است می‌گوید: اما به دلیل ضعف در سیستم حمل‌ونقل در حال حاضر این مواد اولیه در بنادر خاک می‌خورد و به زنجان منتقل نمی‌شود.

حصاری بابیان اینکه هیچ مدیریتی بر قیمت نهاده‌های طیور نیست و هر قیمتی متأسفانه در بازار اعمال می‌شود می‌افزاید: اما وقتی مرغ تولیدی را وارد بازار می‌کنیم هزار نوع اعمال‌نفوذ وجود دارد که ادعا دارند مرغ کالای راهبردی محسوب می‌شود، باید ارزان شود، درحالی‌که توجهی ندارند که نرخ مواد و وسایل موردنیاز برای مرغداری‌ها روزانه متغیر است.

اقلام وارداتی

محمدرضا بیوک پور یکی از تولیدکنندگان مرغ در این استان نیز ابراز می‌کند: قیمت واکسن از ۱۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش پیداکرده و برای تهیه آن نیز کمبود داریم.

گفتنی است نهاده‌های موردنیاز مرغداری‌ها خریداری‌شده و در بنادر موجود است اما به دلیل ضعف در سیستم حمل‌ونقل در حال حاضر این مواد اولیه در بنادر خاک می‌خورد و به زنجان منتقل نمی‌شودوی بابیان اینکه ۹۰ درصد اقلام مصرفی در مرغداری‌ها وارداتی است بیان می‌کند: از سوی دیگر قیمت ارز روزانه نوسان دارد، تهیه اقلامی که در دوره تولید مصرف می‌شود به نرخ روز است.

وی ابراز می‌کند: این در حالی است که با توجه به مسائل زیست‌محیطی باید در زمان مناسب حتماً واکسیناسیون انجام شود؛ چراکه بزرگ‌ترین مصرف گوشت در بین مردم مربوط به طیور است.

بیوک با اشاره به این موضوع که قیمت‌ها بالا رفته و اقلام وارداتی به‌سختی انجام می‌شود فروشندگان این اقلام راغب نیستند تا مثل شرایط قبلی به‌صورت اقساطی با مرغدار کار کنند.

وی اضافه  می‌کند: بیشترین ذرت و سویایی که استفاده می‌شود ازجمله دارو و واکسن طیور نیز وارداتی است.

این تولید کننده یادآور می‌شود: در کنار این مشکلات در حال حاضر باید مشکلات دیگری ازجمله ناکارآمدی سیستم به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل و هزینه‌های آن را به این مشکلات اضافه کرد که قادر به حمل دان مرغ از بندر به این استان نیست.

نهاده‌های زمین‌گیر شده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بابیان اینکه نسبت به نیازهای مرغداری‌ها  در تأمین نهاده‌های کشاورزی اقدام شده است ابراز کرد: متأسفانه  مقدار ۹۰۰۰ تن نهاده به مقصد زنجان در بنادر مانده و در انتظار سیستم حمل‌ونقل برای انتقال است.

حسین جعفری افزود: درحالی‌که نسبت به واردات این نهاده موردنیاز مرغداری‌ها اقدام شده است اما متأسفانه حمل این اقلام به زنجان با اشکال روبرو شده است.

وی یادآور شد: صحبت‌هایی با مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل ریلی داشتیم اما بستر حمل‌ونقل ریلی ضعیف است و تنها ۲۰۰ واگن وجود دارد که با آن می‌توان محصولات کشاورزی را جابه‌جا کرد که این تعداد کفاف نیاز موجود را نمی‌دهد.

وی به مشکل حمل‌ونقل برای جابه‌جایی محصولات نهاده‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۹۰۰۰ تن بار به مقصد زنجان داریم که در بنادر مانده و می‌توان از ۲۳۰ دستگاه کامیون که در اختیار دستگاه‌های اجرایی است، برای انتقال آن‌ها استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.