«قدس آنلاین» با دو تن از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص اقدامات و برنامه‌هایی که کمیسیون بهداشت می‌تواند با همکاری نهادهای مربوطه همچون تأمین اجتماعی و مراکز بیمه‌ای برای مقابله با ناباروری و درمان زوجین نابارور داشته باشد، مصاحبه داشته که در ادامه می‌خوانید.

خدمات بیمه‌ای درمان ناباروری، راهی برای نجات از سونامی پیری جمعیت

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، طی چند سال اخیر کاهش باروری و درنتیجه آن کاهش رشد جمعیت، تغییرات ساختاری عمده ای را در جمعیت کشورمان بوجود آورده است. با توجه به کهنسال شدن بخش وسیعی از جامعه و حرکت به سمت پیری جمعیت، فرزندآوری و تاکید بر سیاست های تشویقی در این زمینه اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد. مقام معظم رهبری نیز سیاست‌های حمایتی از فرزندآوری و افزایش جمعیت را جزو اولویت‌های اصلی کشور دانستند و بر آن تأکید دارند. همچنین حمایت از زوجین نابارور از جمله اقدامات مهمی است که می‌توان در راستای تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور انجام داد که آن هم از طریق اقداماتی همچون تأسیس مراکز ناباروری و افزایش پوشش خدمات بیمه‌ای برای درمان ناباروری امکان پذیر است. 

با توجه به اینکه مدیر پروژه جمعیت وزارت بهداشت به تازگی عنوان کرد تعداد زوجین نابارور در کشور به حدود سه میلیون زوج رسیده است و سالانه ۸۰ هزار زوج نیز به جمعیت زوجین نابارور اضافه می‌شود، درمان ناباروری کمک قابل توجهی به افزایش جمعیت خواهد داشت.

محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا هم در مصاحبه‌ای گفته است که پژوهشگاه ابن سینا با همکاری جهاد دانشگاهی، یک طرح پیمایش کشوری را با بررسی ۱۷ هزار زن ۲۰ تا ۴۰ ساله انجام داد که نتایج آن در سال ۱۳۹۱ منتشر و مشخص شد آمار ناباروری در کشور حدود ۲۰ درصد است. یعنی از هر پنج زوج، یک زوج با مشکل ناباروری مواجه است.

اظهارات رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا حاکی از این است که اگر برای درمان ناباروری اقدامی صورت نگیرد، در آینده نزدیک علاوه بر معضل کاهش و پیری جمعیت باید با تبعات ناباروری زوجین و هزینه‌های اقتصادی سرسام آور آن دست و پنجه نرم کرد.

اگر بیمه‌ها به تعهدات عمل کنند، مراکز ناباروری خدمات را به بیماران ارائه می‌دهند

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با قدس آنلاین بر این موضوع تأکید کرد که بحث توجه به وضعیت خانواده‌ها و تشویق آنها به فرزندآوری از برنامه‌هایی است که کمیسیون بهداشت مرتب آن را دنبال می‌کند و در رأس این اقدامات حل مشکلات هزینه‌ای درمان زوجین نابارور و پوشش بیشتر خدمات بیمه‌ای است. اقدام دیگر درخصوص درمان اطفالی است که با مشکلات جسمی به دنیا می‌آیند و ممکن است درمان بیماری چنین فرزندانی برای خانواده‌ها سنگین باشد و اثرات منفی را بر سایر اعضای خانواده بگذارد.

حیدر علی عابدی اظهار داشت: بهترین کار این است که هزینه‌های ناباروری و هم چنین هزینه درمان کودکانی که به علل مختلف دچار بیماری می‌شوند، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. اگر ما این دو کار انجام بدهیم و راهبردمان، سیاست دوستدار کودک و فراهم کردن خدمات بیمه ای و نیز امکانات و تسهیلات رفاهی در راستای پرورش کودک و کمک به خانوده‌ها باشد، این اقدامات در مجموع  می‌تواند مشوقی برای خانواده ها در جهت فرزندآوری باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: خدمات بیمه‌ای و هزینه‌های درمانی بسیاری از بیماری‍‌ها در برنامه ششم تحت عنوان پوشش بیمه سلامت آورد شده است. برخی مشکلات در خدمات دهی بیمه ها مربوط به خود ساختار بیمه هاست. البته یک سری از هزینه ها به بیمه‌ها تحمیل شد که همین عامل باعث شد بیمه‌ها نتوانند به موقع به تعهدات خود عمل کنند، اما ما سال گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفته و بیمه سلامت را از طریق کمیسیون بهداشت تقویت کردیم که توانست بخش زیادی از بدهی‌ها را پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگر بیمه ها به تعهدات خود عمل کنند، بیمارستان‌های خصوصی و سایر بیمارستان‌ها می‌توانند با خیال راحت خدمات مختلفی از جمله درمان ناباورری را به بیماران ارائه دهند. البته بسیاری از دانشگاه ها نیز مراکز ناباروری را برای درمان مشکلات زوجین ایجاد کرده اند.

استفاده از بیمه برای پوشش هزینه های درمان ناباروری به دوبار افزایش یافت

دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم درباره برنامه‌های کمیسیون بهداشت مجلس برای درمان ناباروری زوجین به خبرنگار «قدس آنلاین» گفت: بحث افزایش جمعیت و آمایش سرزمینی، بحث فرا کمیسیونی است و تنها کمیسیون بهداشت در این زمینه وظیفه ندارد و بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر باید اقدامات لازم را در جهت اجرای سیاست‌ های جمعیتی کشور انجام دهند.

بهروز بنیادی ادامه داد: در بحث بیمه سلامت و پوششش بیمه ای زوجین نابارور، پیش از این فقط یک مرحله این امکان بود که زوجین از پوش بیمه و خدمات آن استفاده کنند آنهم تنها در برخی از داروها و هزینه های بستری. اما اخیرا با مصوبه ای که شورای عالی بیمه تصویب کرد هزینه های تحت پوشش بیمه برای درمان ناباروری از یکبار به دوبار افزایش پیدا کرده و این می‌تواند کمک بزرگی به زوجین باشد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون بهداشت مجلس در این زمینه یک طرح کلی دارد که مربوط به طرح‌های تشویقی فرزندآوری هست، گرچه این طرح سالها مطرح بوده و بخش اعظم آن نیاز به پشتیبانی مالی دارد. در فضای کنونی اقتصاد، زوج های جوان برای تشکیل خانواده باید به تامین مسکن، شغل، تهیه وسایل زندگی بپردازند که هر کدام از اینها برای خانواده ها بار هزینه‌ای دارد. فضای اقتصادی کشور به گونه ای است که بسیاری از خانواده ها توان حمایت از فرزندان را ندارند و چشم امیدشان به سمت دولت و مجلس است. در حال حاضر در چنین فضای اقتصادی نمی‌توان وعده داد که تمامی تمهیدات برای درمان ناباروری فراهم شود؛ اما به نظرم در این شرایط بایستی تلاش کنیم تا زوج هایی را که در حال حاضر هنوز جوان هستند و در کنار یکدیگر زندگی می کنند به فرزندآوری تشویق شوند. متأسفانه در شرایط کنونی اقتصاد برای حمایت از زوج های نابارور چشم انداز مناسبی ترسیم نمی‌شود.

وی اظهار داشت: درمان ناباروری نیاز کشور است زیرا کشورمان به سمت کهنسالی پیش می‌رود و طی ۱۵ سال آینده حداقل ده درصد جمیعیت‌مان کهنسال خواهد بود که همین موضوع تبعاتی را به همراه دارد. البته چند سال پیش کمیسیون بهداشت طرحی را در دستور کار قرار داده و در آن مواردی همچون مرخصی زنان، حمایت از مادران خانه دار و حمایت از بانوان در حین کار را لحاظ کرده که تمامی این موارد نیز متضمن بار مالی است. این طرح، طرح مشترک بین کمیسیون بهداشت و کمیسیون اجتماعی است و روی آن بررسی های زیادی صورت گرفته که متاسفانه اجرای آن بدلیل هزینه‌های مالی عملاً متوقف مانده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.