نماگر بورس تهران هفته را با افت ۰/۴ درصدی آغاز کرد و ضمن عقب‌گرد یک کانالی در سطح ۲۱۴ هزار و ۳۱۴ واحد قرار گرفت.

فشار نفتی بر شاخص سهام

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران نخستین روز معاملاتی هفته را با کاهش ۸۵۴ واحدی به پایان رساند و ضمن عقب‌گرد یک کانالی در سطح ۲۱۴ هزار و ۳۱۴ واحد قرار گرفت. مهمترین عامل در افت شاخص سهام را می‌توان به تحولات بهای نفت و همچنین تداوم تنش‌های منطقه‌ای ارتباط داد. در این راستا شب گذشته پنتاگون طی خبری مدعی شد که ایران در انفجار فجیره دخیل بوده است و هم‌زمان اعلام شد ۱۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی به منطقه فرستاده می‌شود. البته از سوی مقامات آمریکایی تاکید شد هدف اعزام این نیروها دفاعی است و برنامه‌ای برای حمله وجود نخواهد داشت. در بازارهای کالایی نیز به سبب تشدید تنش‌ها میان دو قدرت اقتصادی آمریکا و چین، شاهد ثبت سنگین‌ترین ریزش بهای نفت در مقیاس روزانه بودیم. به دنبال آن بهای دیگر کامودیتی‌ها نیز منفی شد. به این ترتیب در مجموعه ضعیف‌ترین عملکرد هفتگی در میان بازارها از آن کامودیتی‌ها شد.

در هر حال این شرایط تاثیر خود را بر سهام بورسی به جا گذاشت و سبب ایجاد فضای فروش به ویژه در سهام وابسته به بازارهای کالایی شد. از این رو امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر در افت شاخص سهام را بر عهده داشتند.

سهام کوچکتر بازار اما فضای به نسبت آرامی را تجربه و حتی با رشد قیمت همراه شدند. از این رو شاخص هم‌وزن که از اثرگذاری یکسان نمادها محاسبه می‌شود، رشد ۰/۶ درصدی را تجربه کرد.

در این روز منفی، بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های شهد ایران، داروسازی اکسیر، معادن منگنز ایران و لابراتور داروسازی دکتر عبیدی رسید. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های توسعه معدنی و صنعتی صبانور، بیمه دانا، پست بانک ایران و داروسازی زهراوی با بیشترین کاهش قیمت روزانه مواجه شدند.

در فرابورس ایران نیز دیروز شاخص کل با ریزش ۰.۱۵ واحدی مواجه شد و در سطح ۲۶۷۱ واحد قرار گرفت. در این بازار  نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، پتروشیمی زاگرس، ذوب آهن اصفهان و نفت ایرانول بیشترین فشار را بر آیفکس تحمیل کردند. در مقابل اما سهام هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی مارون و فولاد هرمزگان جنوب مانع از افت بیشتر این نماگر شدند.

امروز سامانه کدال باز هم میزبان گزارش بورسی‌ها بود. در میان این گزارش‌ها،  پتروشیمی خراسان در اردیبهشت با فروش ۹۱۶ میلیارد ریالی همراه شد .این  سهم نیز در یک اقدام هماهنگ نرخ اوره را ۱۴ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۶۹۷ ریال در فروردین و ۱۶ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۴۵ریال در اردیبهشت در نظر گرفته است. «خراسان» در فروردین ۷۰۷ میلیارد ریال  فروش زده است. نرخ اوره  صادراتی نیز در این ماه ۲۱ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۶۰ ریال و حجم ۱۵ هزار تنی است .جمع فروش دو ماهه این شرکت نیز ۱۶۲۳ میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۹۹۰ میلیارد ریال) رشد دو برابری را تجربه کرده است.

سیمان شاهرود نیز که در سال  قبل متوسط ۱۰۴ میلیارد ریال فروش داشت در فروردین سال جاری، ۷۸ میلیارد ریال فروش با نرخ یک میلیون و ۲۶۲ هزار و ۵۲۱ ریال ثبت کرد. «سرود» در اردیبهشت‌ماه فروش خود را به ۱۵۰ میلیارد ریال رسانده است. به این ترتیب جمع فروش دو ماهه این شرکت سیمانی ۲۲۹ میلیارد ریال  است. سیمان شاهرود در مدت مشابه سال  قبل ۱۹۶ میلیارد ریال فروخته بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.