لرستان- معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان از آغاز اجرای طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار سال‌جاری در استان خبر داد.

آغاز اجرای طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار سال‌جاری  در لرستان

به‌گزارش قدس‌آنلاین؛ سید حسین نورالدینی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین طرح های آمارگیری کشور، طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار است.

وی با اشاره به طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار، گفت: کاربردهای اساسی و متنوع از نتایج طرح آمارگیری در بررسی الگوی مصرفی خانوارها ، مطالعه روند مصرف کالا و خدمات، ارزیابی آثار سیاست‌های اقتصادی در زمینه تامین عدالت اجتماعی و بررسی توزیع درآمد و امکانات و تسهیلات خانوارها، مطالعه روابط‌متقابل ویزگی‌های اجتماعی اقتصادی خانوارها، فراهم آوردن امکان بررسی خانوارهای زیر خط فقر و سرانجام نقش مهم آن در تامین اطلاعات مورد نیاز حساب ‌های ملی و منطقه‌ای، اهمیت این طرح را به خصوص در بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی اجتماعی کشور نشان می‌دهد.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار به‌منظور جواب‌گویی به نیازهای ذکر شده از سال ۱۳۴۲ توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود و هر سال سعی شده  ابهامات و اشکالات اجرایی آن کمتر و از جهت علمی و فنی تکمیل و تصحیح شود.
نورالدینی در ادامه‌ی سخنان خود، خاطر نشان کرد: به‌همین جهت، پرسش‌نامه هزینه و درآمد خانوار از سال ۱۳۸۳ بر اساس طبقه‌بندی بین‌المللی COIOP  تطبیق یافته است تا امکان مقایسه‌های بین المللی نیز فراهم آید.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در ادامه سخنان خود به‌هدف کلی این طرح پرداخت و افزود: برآورد سالانه میانگین هزینه‌های کل خوراکی (در ۱۰ صفت اصلی) غیر خوراکی (در ۱۰ صفت اصلی) ، درآمد و نیز برآورد سالانه‌ی میانگین هزینه‌های کل خوراکی، غیرخوراکی و درآمد برای یک خانوار در سطح نقاط شهری و روستایی استان است.
نورالدینی ادامه داد: نمونه‌های طرح به‌صورت فصلی از طرف مرکز آمار اعلام می‌شود و آمارگیری و عملیات میدانی آن ماهانه در سطح استان توسط آمارگیران انجام می‌گیرد و در مجموع در طول سال بهیک‌هزار و ۶۸خانوار نمونه در استان مراجعه و پرسش‌نامه مربوطه تکمیل می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان لرستان در انتهای سخنان خود خاطر نشان کرد: طرح هزینه و درآمد خانوار سال۱۳۹۸ با همکاری ۵ نفر مأمور آمارگیری ، ۲ نفر بازبین ، ۱ نفر متصدی استخراج و ۱نفرکارشناس مسئول اجرا  و آمارگیری از نمونه‌های این طرح از اول اردیبهشت ماه سال‌جاری آغاز گردیده و تا پایان فروردین‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.