۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 657884

یازدهمین انتخاب سرنوشت‌ساز

حمید یزدانیان(دکترای امنیت ملی)

البرز- هفتم خردادماه سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۹ است و قریب به ۹ ماه تا انتخابات سرنوشت ساز و نقش آفرین مجلس یازدهم فرصت باقی است.

حرف و سخن پیرامون انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بسیار است. از لیست سی نفره "امید"ی ها در تهران که عمدتا افراد ناشناخته و البته منتسب به برخی چهره های شاخص اصلاح طلب بودند تا انتخاب برخی چهره های منتسب به طیف پایداری در شهرستان ها و حذف برخی چهره های شاخص و یا انصراف معنونینی چون باهنر، از شگفتی های انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.

تحلیل انتخابات و عملکرد مجلس فعلی مجال و فرصت ویژه تری می طلبد ولی روشنگری و آگاه سازی برای انتخابات یازدهمین دوره، نیاز جدی و ضروری امروز ما است.

سوال اساسی و مهم آن است که ویژگی های یک نماینده مجلس شورای اسلامی در تراز جمهوری اسلامی چیست؟

حفاظت از ارزش ها و هنجارهای دینی

طبق اصل ۶۷ قانون اساسی کشور، نـمایندگان‌ مـجلس‌ باید در نخستین جلسه آن سوگندنامه‌ای را امضاء کنند که در بخشی از آن‌ آمده‌ است‌:

"من در برابر قرآن مجید، بـه خـدای قـادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه‌ بر شرف انسانی خویش تعهد مـی‌نمایم کـه پاسـدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی‌ ملت‌ ایران‌ و مبانی جمهوری اسلامی باشم. "

در بخش نخست این سوگندنامه به " پاسدار حریم اسلام" بودن نماینده تاکید دارد.

امیرمؤمنان علی علیه‌السلام که در ایام و لیالی سوگ مند و عزادارش هستیم، در نامه‌ای‌ به‌ یـکی‌ از کـارگزارانش می‌فرماید: "فَاَنْتَ مَحْقُوقٌ اَنْ تُخالِفَ عَلی نَفْسِکَ وَاَنْ تُنافِخَ عَنْ دینِکَ وَلَوْ لَمْ‌ یـَکُنْ‌ لَکـَ‌ اِلاّ سـاعَةٌ مِنَ الدَّهْرِ وَلا تُسْخِطِ اللّه‌َ بِرِضی اَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ، فَاِنَّ‌ فِی‌ اللّه‌ِ خَلَفا مِنْ غَیْرِهِ وَلَیـْسَ مـِنَ اللّه‌ِ خَلَفٌ فی غَیْرِهِ؛

بر تو شایسته است که با هواهای‌ نـفسانی مـخالفت کـرده و از دین خود دفاع کنی؛ هرچند برای تو ساعتی‌ از زندگی نمانده باشد. خدا را بخاطر رضایت‌ احـدی‌ از مـردم خـشمگین مساز؛ زیرا خداوند جایگزین همه‌ چیز می‌شود امّا هیچ چیزی جانشین خـداوند نـمی‌تواند باشد".

امام خمینی رحمه‌الله نیز مـی‌فرمایند: "لازم‌ است طرحهائی که در مجلس‌ می‌گذرد مخالف بـا احـکام مقدسه‌ اسلام‌ نباشد و با کمال قدرت، با پیشنهادهای مخالف با شرع مقدس کـه مـمکن است‌ از روی ناآگاهی و غفلت طرح شـود شـدیدا مخالفت‌ نـمائید و از قـلمهای‌ مـسموم‌ و گفتار منحرفین هراسی نداشته‌ باشید و سـخط خـالق را برای رضای مخلوق تحصیل نکنید و خداوند قاهر و قادر را حاضر و ناظر بدانید."

و به مردم نیز تـوصیه فـرموده اند که:

"مردم شجاع ایران با دقت‌ تمام‌ به نمایندگانی رأی دهید که متعبد به‌ اسـلام، وفـادار به‌ مردم‌ باشند."

حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی

در بخش دیگری از سوگندنامه به موضوع مهم و اساسی حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی تاکید شده است.

در کنار نقاط ضعف و اشکالات موجود، همه اذعان داریم که انقلاب اسلامی دستاوردهای کم نظیری نیز داشته است.

احصاء و تبیین این دستاوردها و شاخص قرادادن آن برای انتخاب اصلح و کسی که بتواند از این دستاوردها حفاظت نماید، از مهم ترین وظایف نخبگان و فرهیختگان جامعه در چند ماهه باقی مانده تا انتخابات است.

نماینده ای که خود، دستاوردی برای نظام قائل نیست و یا عملکرد و شیوه زندگی اش به گونه ای بوده که دستاوردها را زیر سوال می برد؛ چگونه می تواند از دستاوردها حفاظت نماید؟

ترجیح کوخ نشین به کاخ نشین

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به عنوان معمار و پایه گذار این نظام مقدس می‌فرمایند: "آن روزی که خـدای نـخواسته مجلسیان خـوی کاخ‌نشینی پیدا کنند و از این خوی ارزنده کوخ‌نشینی بیرون بروند، آن روز است‌ که ما برای این کشور باید فـاتحه بخوانیم. ما در طول مشروطیت از این کاخ‌نشین ها خیلی صدمه خوردیم. مجلس های مـا مـملوّ از کـاخ‌نشین بود و در بینشان معدودی بودند که از آن‌ کوخ‌نشینها بودند و همین معدودی که از کوخ‌نشین ها بودند، از خیلی انحرافات جلوگیری می کردند. "

بر مبنای همین اصول و معیارهاست که امام رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری بارها و بارها و در مناسبت های گوناگون از مرحوم مدرس به نیکی یاد کرده و نمایندگان مجلس را به تاسی و پیروی از مشی و مرام آن مرحوم توصیه نموده اند.

ناگفته پیداست که ثروت و سرمایه به خودی خود مذموم نیست که اگر مذموم بود پیامبر عزیز صلی الله علیه و آله با بانوی ثروتمندی چون خدیجه سلام الله علیها ازدواج نمی کرد. آنچه که نهی شده "خوی کاخ نشینی" است. که متاسفانه در قشری از مدیران کشور رو به تزاید است. و این زنگ خطریست برای آینده این مرز و بوم!   درک شرایط و مقتضیات طبقه متوسط و ضعیف جامعه از سکنی گزیدگان در کاخ ها و سواره های بر مرکب های آنچنانی، ساخته نیست و اگر می خواهیم که مجلسی دلسوز و غمخوار قاطبه مردم داشته باشیم، ضروری است که نمایندگانی ساده زیست و متمایل به کوخ نشینان جامعه را راهی مجلس یازدهم نماییم.

راستگویی و امانت داری

امام صادق علیه‌السلام در بیان شریفی تاکید می فرمایند که  باید راستگویی و امـانتداری افراد را سنجیده و آنگاه به آنـان اعـتماد نـمود.

"لا تَغْتَرُّوا بِصَلاتِهِمْ وَلا بِصیامِهِمْ، فـَاِنَّ الرَّجـُلَ رُبَّما لَهِجَ بِالصَّلاةِ وَالصَّوْمِ حَتّی لَوْ تَرَکَهُ اسْتَوْحَشَ وَلکِنْ اِخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَاَداءِ الاْمانَةِ

 بـه نـماز و روزه‌ افراد فریفته نشوید؛ چرا کـه‌ شـخص‌ گاهی بـه نـماز و روزه عـادت کرده که اگر آن را رهـا کند احساس وحشت می‌کند. اما [برای شناخت افراد]، آنان را با میزان راستگویی و امانت داری بیازمایید.

خواص باید به مردم بگویند، افـرادی که در گذشته صد ها وعده توخالی و غیرقابل تحقق به مردم داده و بعدا آنها را به بوته فراموشی‌ سپرده‌اند، لیـاقت نـمایندگی‌ ندارند.

باید به مردم گفته شود، کسانی که با انواع دسیسه‌ها و شعارهای فـریبنده و تـبلیغات پر زرق و بـرق اذهـان مـردم را مـشوش کرده‌ و برای رسیدن به مقاصد نفسانی خود، آرای مردم را به سوی‌ خود جلب‌ کردند، شایستگی وکالت مردم متدین و مسلمان ما را ندارند.

صداقت و درستی افراد را باید در عملکرد گذشته آنان جستجو کرد نه در سخنان و رفتار بعضا منافقانه آن ها

امام حسن علیه السلام که چند روز قبل به افتخار روز ولادتش جشن گرفتیم می‌فرماید:"من دوستی داشتم که صفات‌ پسندیده‌اش او را از همه‌ مردم در نظرم ارزشمندتر کرده بود.» آنگاه ضمن شمارش صفات آن نیک مرد الهی می‌فرماید: «کانَ لا یَقُولُ مالا یَفْعَلُ وَیـَفْعَلُ مـالا یَقُولُ؛   آنچه را که عمل نمی‌کرد، نمی‌گفت؛ و کارهایی را که نگفته بود انجام می‌داد. {اهل شعار و وعـده‌های دروغـین نبود، بلکه اهل عمل بـود}.

شجاعت هوشمندانه

امام خمینی رحمه الله علیه ضمن تحسین شجاعت و شهامت مرحوم مدرس می فرمایند:"کسانی را کـه انـتخاب مـی‌کنید باید مسائل را تشخیص دهند نه از افرادی‌ باشند که اگر روس یا آمریکا یا قدرت‌ دیگری تشری زد، بترسند، باید بایستند [و] مقابله کنند"

نکته ظریف این سخن "تشخیص درست" است. از این عدم تشخیص و فهم دقیق مسائل در گذشته ضربه خوردیم و می خوریم.اگر امام حسین علیه السلام و عاشورایی بوده،   امام حسن علیه السلام و صلحی نیز در تاریخ شیعه اتفاق افتاده است.

اگر ماجرای یهودیان بنی قریظه در زمان پیامبر گرامی اسلام اتفاق افتاده، صلح حدیبیه و جریان فتح مکه و امن اعلام شدن منزل ابوسفیان هم بوده است.

تشخیص هر کدام از این وجوه در احوال و شرایط گوناگون سخت است و از عهده هر نماینده ای بر نمی آید.

لذا در دقت در انتخاب افرادی عالم، آگاه، بصیر و مطلع از شرایط کشور، منطقه و فضای بین الملل ضروری است که خدای نکرده دچار خسران و زیان از راهبردها و تصمیم های نمایندگان محترم نشویم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.