«غادة السمان» با انتقاد از سینمای جهان عرب و اسلام، به چهره مخدوش مسلمانان در فیلم‌های هالیوودی و غربی پرداخت و این فیلم‌ها را مملو از توهین به مسلمانان و زنان دانست.

غادة السمان: فیلم‌های هالیوودی نقشه تبدیل مسجد الاقصی به هیکل یهودی را تسهیل می‌کنند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، "غادة السمان" شاعر و ادیب سوری در مقاله‌ای در سایت"القدس العربی" با انتقاد از سینمای جهان عرب و اسلام، به چهره مخدوش مسلمانان در فیلم‌های هالیوودی و غربی پرداخته و نوشت: بعضی اوقات از موضوع پایان نامه خود در دانشگاه که موضوع آن «نمایشنامه‌های نامعقول» به جای بررسی چهره مخدوش و زشت مسلمانان بود، احساس پشییمانی می‌کنم. در واقع همین موضوع «سینمای نامعقول» است. فیلم هایی که در آن، مسلمانان تروریست و رباینده زنان هستند و در بسیاری از فیلم های موفق آمریکایی تصویر وحشتناکی از مسلمانان ارائه می‌دهد و به زن با دید کالا و کنیز می‌نگرد.

به عنوان مثال در یکی از مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» نقش منفی فیلم را می بینیم که از معشوقه خائن خود انتقام می‌گیرد و او را به «تاجر کنیزان» در یک کشور عربی مسلمان می سپارد تا او را به فروش برساند. جدای از اینکه صحنه فروش او، توهین به زنان است، جیمزباند غربی به عنوان قهرمان داستان وارد عمل می‌شود و آن زن را از باصطلاح توحش اسلامی و فروش عریان او در مزایده علنی نجات می دهد. فیلم‌هایی اینچنینی تصویری دروغین را از اسلام ارائه می‌دهد و در مقابل حملات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و تبدیل آن به هیکل یهودی را تسهیل می‌کند.

دختران غربی ربوده شده برای فروش به یک مسلمان در پاریس

این عنوان یک فیلم هالیوودی به بازیگری «لیام نیسون» است که دختر هفده ساله او برای تفریح به همراه دوست خود به پاریس رفته است. در آنجا گروهی از مسلمانان اروپای شرقی اورا می ربایند، ولی پدرش که در دستگاه اطلاعات امریکا کار می کند به پاریس پرواز می کند و دخترش را از چنگال شیخ ثروتمند مسلمان عرب نجات می‌دهد.

فیلم‌های هالیوودی با این موضوعات بی شمار است؛ مانند داستان بوکسور قهرمان غربی که به همراه خانواده خود برای مسابقه بوکس به یک کشور مسلمان اروپایی می‌رود که آنجا دختر نوجوان و زیبای او برای فروش به مسلمانان ثروتمند ربوده می شود، اما این قهرمان بوکس که «جان کلود» ایفای نقش آن را برعهده دارد، وارد عمل شده و اورا نجات می دهد.

اسرائیل، مشوق و نافع فیلم های هالیوودی

این فیلم‌های ماجراجویانه که جدا برای مخاطب جذاب است، با اهانتی که به مسلمانان و ارزش های اسلامی دارد، با منافع اسرائیل همسو بوده و اینگونه ترویج می‌کند که مسلمانان با زنان به مانند اسیر و کالایی برای فروش برخورد می کنند. به همین خاطر من همیشه دنبال فیلم های نادر و محدودی هستم که چهره مسلمانان را به صورت عادلانه به نمایش بگذارد.

سوال من این است که سینمای عربی و اسلامی در کجای ماجرا قرار دارند و برای مقابله با این فیلم‌های بسیار جذاب احساسی چه کرده اند؟ چه کسی گفته که سینمای عربی نمی‌تواند اسلام را جز با ریش‌های مصنوعی، صحنه‌های خسته کننده و داستان‌های خواب آور به تصویر بکشد؟!

فیلم های هالیوودی بسیار محدودی را مشاهده کرده‌ام که تصویری زیبا و عادلانه از مسلمانان ارائه می‌دهد که از جمله آن فیلمی است که در آن، «مایکل داگلاس» می‌خواهد همسر خیانتکار خود را به قتل برساند، از این رو پولی را به معشوق خیانتکار زن خود می‌دهد تا او را بکشد، ولی زن از خود دفاع می کند و نجات می‌یابد؛ آنچه گذشت برای ما مهم نیست، بلکه مهم حضور شخصیت پژوهشگر آمریکایی و مصری الاصل مسلمانی در این فیلم است که جانب عدالت را گرفته است. فیلم‌های اینچنینی کمی را در سینمای عربی می بینیم. آیا سینمای عربی هوشیار خواهد شد؟!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.