رئیس مجلس نمایندگان بحرین با بیان اینکه کسی تمایلی به جنگ در منطقه ندارد، مدعی شد، ایران و قطر به شروط حسن همجواری در منطقه پایبند نیستند.

مقام بحرینی: ایران و قطر به اصل حُسن‌ هم‌جواری پایبند نیستند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «فوزیه زینل» رئیس پارلمان بحرین، ایران و قطر را به اتخاذ سیاست‌های تنش‌زا در منطقه متهم کرد.

فوزیه گفت، ایران و قطر در حال حاضر هیچ آمادگی از خود برای «تغییر سیاست‌های تنش‌آفرین» در منطقه نشان نمی‌دهند تا بتوان طرح‌های ابتکاری مثبت در مورد آن‌ها اجرا کرد.

فوزیه زینل در مصاحبه با خبرگزاری آلمان افزود که «هیچ یک از کشورهای منطقه تمایلی به تشدید تنش ندارند اما با این حال هوشیاری و حفظ آمادگی برای رویارویی با حامیان خرابکاری و تروریسم، ضروری است».

این مقام بحرینی همچنین تصریح کرد که مهم‌ترین عامل برای نتیجه‌بخش بودن هر گونه طرح ابتکاری در قبال ایران و قطر، میزان آمادگی دو کشور برای دست کشیدن از سیاست‌های کنونی است و اینکه دست از حمایت از تروریسم، شبه‌نظامیان افراطی و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه بردارند که  البته تا کنون این امر محقق نشده است.

زینل اشاره کرد که قطر عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است و چهار کشور محاصره‌کننده قطر (عربستان، امارات، بحرین و مصر) در مناسبت‌های مختلف تأکید کرده‌اند که قطر بایستی خواسته‌های این کشورها مبنی بر اتخاذ تمامی اقدامات و تدابیر مربوط به حفظ امنیت و ثبات منطقه به خصوص عدم حمایت از تروریسم را بپذیرد.

وی گفت که بحرین نیز بر این مواضع تأکید دارد و بایستی قطر سیاست‌های خود را تغییر داده و با سیاست‌های اعضای شورا هماهنگ باشد چرا که «سرنوشت همه به یکدیگر گره خورده است».

به نوشته روزنامه «العرب»، زینل در این مصاحبه درباره ایران نیز گفت: «ایران کشور همسایه [ما] است اما متأسفانه تا به امروز حق همسایگان را محترم نشمرده است و به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی از جمله بحرین عادت دارد و علاوه بر آن از گروه‌های تروریستی حمایت کرده و برای برهم زدن امنیت و ثبات در منطقه تلاش می‌کند، رفتارهای ایران بر خلاف اصول حسن‌همجواری و قوانین بین‌المللی است».

وی در واکنش به این سخن که «حب شیعیان بحرین به ایران بیشتر از حب آن‌ها به کشورشان است» گفت که «همه ملت بحرین دوستدار وطن و رهبرانشان هستند و هیچ گونه تقسیم‌بندی بر اساس مذهی یا فرقه‌ای در بحرین وجود ندارد».

رئیس پارلمان بحرین همچنین مخالفت کشورش با تهدیدات تروریستی علیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تأکید کرد و ضمن استقبال از دعوت ملک سلمان برای برگزاری نشست مکه، گفت: «بحرین در کنار برادران و متحدان خود به ویژه عربستان برای مخالفت با هر گونه تلاشی در جهت ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی، ایستاده است».

وی افزود: «هیچ کس تمایلی به وقوع جنگ و تنش در منطقه و جهان ندارد زیرا همه از آن متأثر خواهند شد اما متأسفانه خطراتی برخی کشورهای منطقه را به دلیل سیاست‌های غیرمسئولانه طرفداران خرابکاری، تروریسم و مشوقان به فتنه‌انگیزی، تهدید می‌کند».

رئیس پارلمان بحرین در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های حقوقی مربوط به ناعادلانه بودن احکام قضایی صادره از دادگاه‌های بحرین نیز تصریح کرد: «تمامی دادگاه‌ها به اقدامات قانونی، شفاف و عادلانه پایبند هستند و ممکن نیست به آن‌ها شک کرد».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.