رشت- در حالی که بنا بر گفته کارشناسان محیط زیست در استان های شمالی تالاب انزلی در حال از دست رفتن است و هنوز مشکل زباله سوز ها و ورود پساب های صنعتی به دریا حل نشده است مسئولان محیط زیست مجوزی را صادر کردند که درطی دو روز گذشته با اعتراض جدی نمایندگان مردم و هم چنین کاربران فضای مجازی همراه شد.

گیلان مقصد پسماند های پتروشیمی/کابوس دوستداران محیط زیست به واقعیت پیوست

قدس آنلاین-گروه استان ها: براساس مجوز صادره از سوی سئولان محیط زیست مقرر شده تا «پسماند کلره» از واحدهای پتروشیمی خوزستان به ۲ استان قزوین و گیلان منتقل می‌شود تا توسط یک شرکت مدیریت پسماند بازیافت شود.

خبر انتقال این پسماندها به گیلان سر و صدای بسیاری به پا کرده است‌ تا آنجا که نماینده مردم لنگرود در صحن علنی روز یکشنبه از پیگیری دلایل صدور مجوز این انتقال خبر داده و گفته که وزیر صمت را مورد بازخواست قرار خواهد داد.

 انتقال و بازیافت پسماند کلره از این نظر با انتقاداتی همراه شده که مقصد نهایی بخش جامد و خطرناک این پسماندها هنوز مشخص نیست.

گفتنی است از آغاز سال جاری مسئولان محیط زیست برای انتقال ۱۷۰۰ تن «پسماند کلره» از واحدهای پتروشیمی خوزستان به قزوین و گیلان و بازیافت آنها توسط یک شرکت مدیریت پسماند مجوز صادر کرده‌اند در حالی که مقصد نهایی بخش جامد و خطرناک این پسماندها هنوز مشخص نیست پسماندهایی که پس از بازیافت، ته‌ماندی خطرناکتری به جا می‌گذارند که امحایشان تنها در کوره‌های مخصوص با دمای بیش از ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد مقدور است.

چرا گیلان؟

در همین رابطه نماینده مردم لنگرود روز یکشنبه گفت: چرا زباله پسماند شیمیایی خطرناک استان های جنوبی کشور برای بازیافت به استان گیلان منتقل می‌شود؟

مهرداد لاهوتی در جلسه علنی  روز یکشنبه مجلس در تذکری مشترک به وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، پرسید: در تعجم که چرا زباله پسماند شیمیایی خطرناک استانهای جنوبی کشور برای بازیافت به استان گیلان منتقل می‌شود؟ این معادله مجهول را جلوی هر شخص گذاشته شود نمی‌توان برای آن پاسخی پیدا کرد.

توهین به مردم گیلان

در همین راستا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پی انتشار خبر انتقال پسماند پتروشیمی به گیلان واکنش نشان داد و اظهار کرد: رییس جمهور در سفر خود قول داده بود که در گیلان پتروشیمی احداث کند.

وی گفت: ایشان هنوز به قول خود عمل نکردند و به جای گیلان در جنوب کشور پتروشیمی احداث شد و حالا می‌خواهند تفاله آن را به گیلان بیاورند؟!

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اینکه استان گیلان در حال حاضر با حل معضل پسماند و زباله خود با مشکل مواجه است، افزود: انتظار ما این است که هرچه سریعتر تصمیمی که برای انتقال پسماند پتروشیمی به گیلان گرفته شده است را تغییر دهند.
وی با انتقاد از عملکرد محیط زیست نیز بیان کرد: مدیر کل محیط زیست گیلان نباید به میز خود بچسبد و باید همراه مردم باشد، مدیریت در این سازمان به این گونه نیست که مجری دستورات تهرانی‌ها باشد و باید اقداماتش در راستای منافع استان و مردم گیلان باشد.

انکار محیط زیست

در حالی که علی مریدی، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با شبکه خبر دو روز پیش مدعی شد که این زباله‌های پتروشیمی برای محیط زیست خطرناک هستند و این موضوع با واکنش های تند نمایندگان مردم روبرو شده است اما جالب اینجاست که اداره کل محیط زیست در بخشی از اطلاعیه ای که در همین رابطه منتشر کرده است منکر خطر زا بودن این پسماند ها شده است.

در اطلاعیه این اداره کل آمده است: «اداره‌کل حفاظت محیط ‌زیست گیلان در سال ۹۷ با جایگزینی واحد پالایش روغن گیلان با کارخانه تصفیه دوم روغن «واریان» در حاشیه شهر لوشان موافقت کرد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با شبکه خبر دو روز پیش مدعی شد که این زباله‌های پتروشیمی برای محیط زیست خطرناک هستندواحد مذکور دارای مجوز از اداره صمت برای بازیافت پسماندهای شیمیایی است اما با محدودیت ایجاد شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان صرفا به بازیافت EDC(اتیلن دی کلراید) از میعانات پتروشیمی محدود شد که این نوع از میعانات جزو پسماندهای دارای ارزش اقتصادی بالا و صادراتی است و به همین دلیل بازیافت می‌شود.

این اداره کل به دلایل انتخاب مازندران برای بازیافت این پسماندها اشاره و اعلام کرد: «با توجه به ضوابط استقرار واحدهای صنعتی واحدهای بازیافت پسماند صنعتی محدودیت نداشته و براساس گزارش ارزیابی‌های انجام گرفته موضوع ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور در مناطق جنوبی استان قابل انجام است.

واحد بازیافت این مواد در لوشان، در واقع جایگزین صنعت آلاینده تصفیه دوم روغن شده و به لحاظ کمی و کیفی آلایندگی آن کمتر است
همچنین این اداره کل به در پاسخ به خطرناک بودن ته‌ماندهای بازیافت پسماندهای پتروشیمی اعلام کرده که «بدیهی است بازیافت حتما ‌باید تحت برنامه مدیریتی خاص به مراکز امحا منتقل شود و لذا  برابر تعهدات پس از انجام فرایند بازیافت و تولید پسماندهای مورد نظر، شرکت مذکور تحت پایش این اداره کل ملزم به ارسال آن به مراکز امحا است.»

دستور استاندار

گفتنی است این موضوع موجب شده تا استاندار گیلان نیز طی نامه ای از معاون عمرانی استانداری گیلان بخواهد تا در قالب هیئتی از محل این واحد صنعتی بازدید کرده و در صورت آسیب این پسماندها به محیط زیست گیلان عملیات آن فورا متوقف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    0 0
    ۱۷هزار تن نه هزار و هفتصد تن. ۱۲هزار تن به قزوین و ۵هزار تن به گیلان