بورس تهران پس از یک روز استراحت در آغاز هفته، امروز با رشد ۳۲۶۰ واحدی همراه شد و به میانه کانال ۲۱۷ هزار واحدی صعود کرد. تعطیلی بازار جهانی و به دنبال آن کاهش اثرگذاری تلاطم‌های آن بر بورس تهران از مهمترین دلایل صعود شاخص سهام به شمار می‌رود.

 رشد ۳۲۶۰ واحدی بورس با نگاه به تحولات داخلی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران پس از یک روز استراحت در آغاز هفته، امروز با رشد ۳۲۶۰ واحدی همراه شد و به میانه کانال ۲۱۷ هزار واحدی صعود کرد. تعطیلی بازار جهانی و به دنبال آن کاهش اثرگذاری تلاطم‌های آن بر بورس تهران از مهمترین دلایل صعود شاخص سهام به شمار می‌رود. در ادامه معطوف شدن نگاه معامله‌گران به تحولات بازارهای داخلی و همچنین گزارش عملکرد مثبت شرکت‌های بورسی، رشد قیمت سهام را به دنبال داشت.

امروز شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیائی ایران از افزایش نرخ فروش محصولات خبر داد و اعلام کرد با توجه به عدم تخصیص یارانه به نفت سفید ویژه LAB در سال ۱۳۹۸ و تغییر مبنای محاسبه نرخ خوراک دریافتی این شرکت از پالایشگاه اصفهان از نرخ تسعیر ارز ۴۲،۰۰۰ ریال به نرخ تسعیر ارز در سامانه نیما، طی جلسه ای با انجمن صنایع شوینده ، بهداشتی و آرایشی ایران ،نرخ فروش محصول LAB داخلی از مبلغ ۷۵،۰۰۰ ریال به ۱۲۵،۰۰۰ ریال برای هر کیلوگرم تغییر یافته و مورد توافق قرار گرفته است.بنا براین با توجه به افزایش نرخ فروش محصول اثر سود و زیانی ناشی از افزایش نرخ خرید خوراک مصرفی جبران میگردد. خبری که البته از هفته گذشته زمزمه‌های در خصوص آن شنیده می‌شد. به این ترتیب شوینده‌ها امروز شاهد تقویت تقاضای و رشد قیمت حداکثری بودند.

سامانه کدال پس از انتشار صورت‌های مالی یکساله شرکت‌ها، این روزها میزبان عملکرد اردیبهشت ماه بورسی‌ها است. در مهمترین گزارش‌ها چادرملو خبر از فروش ۶۹۴۲ میلیارد ریالی این شرکت در اردیبهشت ماه داد. «کچاد» در گزارش خود ذکر کرده است نرخ مربوط به فروش شمش به ازای میانگین وزنی یک ماهه اردیبهشت برای شرکتها محاسبه شده است. همچنین مقدار ۱۰،۵۱۱،۸۱۰ کیلوگرم شمش به شرکت CPGحمل شده که به دلیل صادراتی بودن بعد از بارگیری کشتی فاکتور خواهد شد.

نفت سپاهان نیز  در اردیبهشت  با ثبت فروش ۴۸۰ میلیارد تومانی علمکردی قابل توجه را ثبت رساند. فروش بیش از ۴۳ هزار تن روانکار (به عنوان محصول اصلی) کاملا چشم‌گیر است و در کنار جهش نرخ‌های فروش توانسته به جهش مبلغ فروش این شرکت کمک کند. در این میان نکته جالب توجه تحقق سود حدود ۳۹۶۱ میلیارد تومانی در سال گذشته شرکت پالایش نفت اصفهان است. نفت سپاهان حدود ۲.۵ درصد از سهام این شرکت را سال گذشته خریداری کرد. اگر میزان سود تقسیمی را حدود ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای نفت اصفهان در مجمع در نظر گرفته شود، از این محل نیز باید در انتظار افزایش سود نفت سپاهان در سال مالی گذشته بود.

در مجموع طی معاملات امروز بورس تهران بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکتهای داروپخش، ملی سرب و روی ایران، شهید قندی، سرمایه‌گذاری نیرو و سیمان غرب رسید. ضمن آنکه سهام شرکت‌های مارگارین، سرمایه‌گذاری خوارزمی، پست بانک ایران و سیمان تهران شاهد طولانی‌ترین صف‌های خرید سهام بودند.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل با رشد بیش از  ۴۴ واحدی به ۲۷۱۵.۸ واحد رسید. بیشترین اثر مثبت بر آیفکس در این روز بر دوش نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پالایش نفت شاوان و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.