شهروندان آلمانی امروز در ایستگاه پایانی انتخابات اروپایی به پای صندوق‌های رای رفتند تا در انتخاباتی مهم و سرنوشت ساز که آینده دولت ائتلافی هم به آن وابسته است شرکت کنند.

 آیا انتخابات اروپایی به زمین لرزه سیاسی در برلین منجر می‌شود؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، هفته نامه "اشپیگل" هم زمان با آغاز انتخابات پارلمانی اروپا در آلمان که از امروز صبح بوده است در گزارشی نوشت: از نظر آلمان این انتخابات واقعه ای هیجان انگیز است و نتیجه آن می تواند عواقب دراماتیکی برای ائتلاف بزرگ در آلمان داشته باشد.

اشپیگل در بخشی از این گزارش نوشت: در آلمان امروز (یکشنبه) حدود 65 میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن به پای صندوق های رای می روند، منفرد وبر از سیاستمداران حزب سوسیال مسیحی آلمان یکی از نامزدهای مهم انتخابات پارلمانی اروپا در آلمان است و می تواند یکی از برندگان بزرگ این انتخابات باشد. فراکسیون او یعنی فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا شانس خوبی دارد که در این انتخابات مجددا قدرتمندترین فراکسیون شود. وی نامزد احزاب متحد مسیحی برای عهده داری ریاست آینده کمیسیون اروپایی است. سوسیال دموکرات های اروپا با نامزد سرلیست خود از هلند (فرانس تیمرمانس) هم امیدوارند که در جایگاه اول قرار گیرند.

حدود 96 نماینده از 751 نماینده ای که اوایل جولای در نشست آغازین پارلمان جدید اروپا شرکت می کنند از آلمان می آیند. اینکه کدام حزب چه تعداد نماینده را به استراسبورگ و بروکسل خواهد فرستاد مسئله‌ای است که امروز رای دهندگان آلمانی در پای صندوق های رای درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

احزاب متحد مسیحی امیدوارند که یک نتیجه حداقل 30 درصدی را کسب کنند. حزب سوسیال دموکرات هم امیدوار است که آراء آن از دور قبلی انتخابات پارلمانی در سال  2014  خیلی کاهش نیابد. برای حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم انتظار موفقیت چشمگیری در این انتخابات می رود.

نویسنده در ادامه این پرسش را مطرح می کند که اما از انتخابات اروپایی چه شرایطی برای آلمان ایجاد می شود؟ آیا نتایج این انتخابات می تواند منجر به سقوط دولت ائتلافی شود؟

این انتخابات اروپایی چه مفهومی برای نحوه اشغال پست های آینده در کممیسیون اتحادیه اروپا و بقیه سمت های مهم در این اتحادیه دارد؟

جایگاه های عالی رتبه تقریبا تمام نهادهای اروپایی بعد از این انتخابات از نو اشغال می شوند. در کنار ریاست کمیسیون اروپایی همچنین سمت های رئیس شورای اروپایی، رئیس پارلمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس بانک مرکزی اروپا هم تغییر خواهد کرد.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات همزمان با رای گیری در آلمان درباره قدرت گرفتن احزاب راست پوپولیستی و ناسیونالیست ها در این انتخابت هشدار دادند.

منفرد وبر، نامزد اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پایان مبارزات انتخاباتی خود در مونیخ گفت که آمارهای نظر سنجی ها متاسفانه برای فردا اتفاقات خوبی را پیش بینی نمی کنند.

آندره ناهلس، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان هم اظهار داشت که ما باید در این انتخابات به احزاب راست پوپولیستی و ناسیونالیست ها یک نه آشکار بگوییم.

به نوشته رسانه‌های آلمانی  یک زمین لرزه سیاسی در آلمان به دلیل ریزش آراء شدید احتمالی احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات در انتخابات پارلمانی اروپا انتظار می رود.

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که در آلمان بیش از 40 درصد شهروندان در صورت ریزش آراء قابل توجه احزاب متحد مسیحی در انتخابات اروپایی خواهان کناره گیری آنگلا مرکل از صدر اعظمی آلمان هستند. نتایج بررسی ها نشان می دهد که اتحادیه احزاب متحد مسیحی در معرض خطر کسب یکی از بدترین نتایج انتخاباتی در سراسر آلمان قرار دارد.

ماه هاست که در آلمان در این باره بحث می شود که آیا مرکل قبل از پایان این دوره قانونگذاری در سال 2021 از صدر اعظمی آلمان کنار می رود. مرکل ریاست حزب دموکرات مسیحی را در ماه دسامبر به "کرامپ کارن بایر" واگذار کرد.

نتایج نظرسنجی موسسه یوگو نشان می‌دهد که تقریبا 31 درصد شهروندان آلمانی بر این باورند که ائتلاف بزرگ قبل از پایان این دور قانونگذاری از هم فرو می پاشد. 43 درصد هم نظری خلاف این را دارند.

از پنجشنبه تا روز یکشنبه در یک سوپر انتخابات حدود 418 میلیون نفر در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا 751 نماینده جدید اروپایی برای پارلمان را انتخاب خواهند کرد. آلمان هم مانند اکثر دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز یکشنبه در این انتخابات شرکت می کند.

"مارگاریتیس شیناس"، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که انتخابات اروپا بزرگترین انتخابات فرامرزی در این سیاره و فرصتی برای تصمیم گیری درباره آینده ما است.

نتیجه این انتخابات نه تنها برای چگونگی تقسیم کرسی ها بین احزاب در پارلمان اروپا و انتخاب ریاست کمیسون اروپایی آینده این اتحادیه سرنوشت ساز است بلکه در اینجا همچنین این مسئله مطرح است که ائتلاف بزرگ در برلین چگونه به همکاری خود ادامه خواهد داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.