کرمانشاه- تعداد یک هزار کارگر ایرانی که در بازارچه مرزی سومار و از محل فعالیت در کار های خدماتی مانند بارگیری و تخلیه بار لقمه ای نان برای خانوده خود تهیه می کردند به دلیل کارشکنی های طرف عراقی و تعطیلی بازارچه از کار بیکار شدند.

کارگران مرزی «سومار» به جمع بیکاران پیوستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصر شیرین در استان کرمانشاه واقع‌شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.

بازارچه مرزی سومار که فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است مدتی است که به معبر صادرات کالا از جمهوری اسلامی ایران به استان‌های شرقی عراق تبدیل‌شده است.

بنا بر آمار مسئولان روزانه به‌طور میانگین ۲۰۰ کامیون انواع کالا ازجمله مصالح ساختمانی، شیشه و سرامیک از بازارچه مرزی سومار به عراق صادر می‌شود.

بازارچه مرزی سومار که در سال ۹۴ باهدف کمک به اشتغال و معیشت مرزنشینان راه‌اندازی شد در این مدت توانست افزون بر یک هزار نفر از مرزنشینان را در اموری هم چون تخلیه و بارگیری کالا و سایر خدمات به‌طور مستقیم و غیرمستقیم  به کارگیری کند و این‌یک هزار کارگر نان سفره خود و خانوارشان را از این بازارچه تأمین کنند.

متأسفانه با این اوصاف از چندی پیش ورق برگشته و عراق می‌گوید که در امر تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی، تنها از کارگران خود استفاده می‌کند و این حق را از کارگران ایرانی گرفته است.

تا پیش‌ازاین روال تخلیه و بارگیری کالاها به این شکل بود که سه روز در هفته را کارگران ایرانی و سه روز دیگر را عراقی‌ها در بازارچه مرزی سومار فعالیت داشتند اما یک هفته است که کارگران ایرانی بیکار شده‌اند و مقامات ما نیز در حال مذاکره برای رفع این مشکل هستند.

ورود کارگران ایرانی ممنوع

فرماندار گیلان غرب در این راستا اظهار کرد: طرف عراقی از ورود کارگران ایرانی به محوطه تخلیه و بارگیری بازارچه مرزی سومار در داخل عراق جلوگیری می‌کند و کار بارگیری را تنها به کارگران عراقی واگذار کرده است.

متأسفانه از چندی پیش ورق برگشته و عراق می‌گوید که در امر تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی، تنها از کارگران خود استفاده می‌کند و این حق را از کارگران ایرانی گرفته است. محمودیان افزود: این خواسته طرف عراقی است که کار تخلیه و بارگیری کالاها را کارگران عراقی به‌تنهایی انجام دهند.

وی اظهار کرد: سفارت ایران در بغداد و وزارت امور خارجه کشورمان، استاندار کرمانشاه و وزارت کشور پیگیر این موضوع هستند و این مسئله از سوی طرف ایرانی پذیرفتنی نیست زیرا با این اقدام نزدیک به ۵۰۰ کارگر بیکار شده‌اند.

محمودیان عنوان کرد: عراقی‌ها می‌گویند باری را که خود خریداری کرده‌اند تنها توسط کارگران عراقی تخلیه و بارگیری می‌کنند که البته این موضوع را طرف ایرانی نپذیرفته و مقامات کشورمان در حال رایزنی و مذاکره تا حصول نتیجه هستند.

وی افزود: در این مدت محموله‌های صادراتی از طریق مرزهای جایگزین و مرزهای قصر شیرین به عراق صادر می‌شود و هرگونه محموله‌های صادراتی برای اینکه در بازارچه مرزی سومار متوقف نماند به سمت دیگر مبادی مرزی هدایت می‌شود.

صادرات فعلاً تعطیل

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه نیز در این رابطه گفت: در حال حاضر صادرات از مرز سومار متوقف‌شده است.

حیدری هدف از این اقدام را پیشگیری از حواشی احتمالی در مرز سومار عنوان کرد و افزود: کارگران گیلان غربی نیز خواستار توقف صادرات از این مرز هستند و می‌گویند اجازه این کار را نمی‌دهیم.

وی بابیان اینکه در حال رایزنی برای حل این مشکل هستیم ادامه داد: مجموعه استان به این نتیجه نرسیده است که تا زمانی که رایزنی‌ها به نتیجه برسد صادرات از این مرز صورت نگیرد.

وی بابیان اینکه امیدواریم با رایزنی‌های صورت گرفته این مشکل حل شود و کارگران گیلان غربی نیز بتوانند به کار خود ادامه دهند یادآور شد: ما میراث دار یک روش قدیمی بسیار غیرعلمی برای تخلیه و بارگیری در نقطه صفر مرزی هستیم و طرف عراقی معتقد است که چون عراق خریدار کالا بوده، باید از کارگر عراقی برای این عملیات تخلیه و بارگیری استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.