۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳
کد خبر: 658051

با گذشــت بیش از دو ســال از آغاز بحران دیپلماتیک و اتخاذ سیاست فشار و محاصره اقتصادی ائتالف عربی (عربستان، مصر، امارات و بحرین) علیه قطر، پادشاه ســعودی در اقدامی که می توان آن را تجدیدنظر ریاض در رابطه با کشــورهای شــورای همکاری خلیج فارس تلقی کرد، به طور رسمی از امیر قطر برای شرکت در نشســت مکه دعوت کرد.

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل منطقه

با گذشــت بیش از دو ســال از آغاز بحران دیپلماتیک و اتخاذ سیاست فشار و محاصره اقتصادی ائتلاف عربی (عربستان، مصر، امارات و بحرین) علیه قطر، پادشاه ســعودی در اقدامی که می توان آن را تجدیدنظر ریاض در رابطه با کشــورهای شــورای همکاری خلیج فارس تلقی کرد، به طور رسمی از امیر قطر برای شرکت در نشســت مکه دعوت کرد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز، چند روز پیش از سران کشــورهای عربی خلیج فارس و سران اتحادیه عرب دعوت کرد تا در دو نشست اضطراری در شــهر مکه (9 خرداد) که هــدف از برگزاری آن ایجاد هماهنگی و مشورت در راستای حفظ ثبات و استقرار منطقه عنوان شده است، شرکت کنند. این اقدام کم ســابقه نشانه شکست سیاست های عربستان علیه قطر و به نوعی عذرخواهی رسمی ریاض از دوحه محسوب می شود.

به نظر می رسد سعودی که در ماجراجویی هایش از ایران گرفته تا یمن، سوریه و... با شکست مواجه شده به اجبار به سیاست آشتی منطقه ای روی آورده است. ریاض که در باتلاق یمن گرفتار بوده و موفق نشــده اســت میان ایران و آمریکا آشوب به پا کند، اکنون درتلاش است با ایجاد اجماع بین المللی شکست های خود را پنهان کرده و هرچند صوری اینگونه وانمود کند که ایران را منزوی کرده اســت..

بر همین اساس سعودی در تلاش است با پرداخت رشوه های کالن مالی به کشورهای عربی نیازمند از جمله سودان، جیبوتی، موریتانی و اردن، آنها را با خود همراه کرده و ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کند. عربستان در پشت پرده نشست مکه جریان سازی علیه ایران را هدف گذاری کرده، اما آنچه مشخص می نماید این است که ریاض همانند همیشــه بازنده صحنه بوده و نتیجه و خروجی اینگونه نشست ها چیزی جز بیانیه های توخالی نخواهد بود.

قطر نیز اگرچه ممکن اســت با هدف شکســت جبهه عربی علیه خود در این نشست شرکت کند، اما مسلماً همچنان اهداف منطقه ای خود را دنبال کرده و در دام ریاض نخواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.