از سال‌ها پیش وقتی خانواده‌ها برای دریافت کارنامه مراجعه می‌کردند، پس از دیدن کارنامه قبولی و نمرات خوب فرزندانشان، اگر تمایل داشتند، مبلغی به عنوان شیرینی به نیروی خدماتی مدرسه می‌پرداختند.

پـول بیار، کارنامه بـبر!

اما درحال حاضر آن شیرینی داوطلبانه، تبدیل به گروکشی در مدارس شده است؛ این درحالی است که سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش درباره کمک‌های اجباری در مدارس گفته بود: نباید هیچ اجباری به هیچ ولی دانش‌آموزی شود و خدای ناکرده از روش‌های ضدتربیتی استفاده کنیم، مثلاً کارنامه را گرو بگیریم یا از ثبت‌نام خودداری شود، به دلیل اینکه ولی دانش‌آموز به مدرسه کمک مالی نمی‌کند.

درحالی‌که سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برای همه دانش‌آموزان به پایان نرسیده است، برخی دانش‌آموزان دبستانی و بخصوص کلاس اولی‌ها از همان پایان اردیبهشت و اوایل خرداد به تعطیلات تابستانی رفتند و کارنامه آن‌ها نیز زودتر به دست خانواده‌ها داده شده است و دانش‌آموزان سایر مقاطع هم بزودی کارنامه‌های خود را دریافت می‌کنند. پیام‌های مردمی و گزارش خبرنگار قدس حاکی از آن است که مدیران مدارس، ارائه کارنامه به والدین دانش‌آموزان را منوط به دریافت مبالغ گوناگون و دلخواه کرده و در غیر این صورت با گروکشی، کارنامه را تحویل نمی‌دهند.

 کارنامه در قبال تسویه حساب

مادر یک دانش‌آموز دبستانی در ناحیه یک مشهد که خود را محمدی معرفی می‌کند، به خبرنگار ما می‌گوید: وقتی برای دریافت کارنامه فرزندم به مدرسه مراجعه کردم، گفتند چون کمک به مدرسه را ندادید، باید اول تسویه کنید تا کارنامه را بدهیم. وی ادامه می‌دهد: مجبور شدم ۱۰۰ هزار تومان بپردازم تا کارنامه فرزندم را دریافت کنم.

پدر دانش‌آموز دیگری هم که عصبانی به نظر می‌رسد، با اشاره به اینکه هفته گذشته برای هزینه کتاب‌های دوم دبستان، مدیر مدرسه ۴۵هزار تومان از من گرفته است، درحالی‌که بهای کل کتاب‌ها ۱۷هزار و  ۵۰۰ تومان می‌شود، خاطرنشان می‌کند: امروز هم که برای دریافت کارنامه فرزندم مراجعه کردم، می‌گویند باید ۵۵ هزار تومان بدهید تا کارنامه را تحویل بدهیم! آخر این چه وضعی است که دولت به وجود آورده؟ مگر در قانون اساسی نیامده که، آموزش وپرورش رایگان است؟

 عابربانک یا پول متحرک

موسوی می‌افزاید: مدیران مدارس، اولیای دانش‌آموزان را به صورت پول متحرک یا عابربانک می‌بینند که‌هر وقت چشمشان به ما می‌افتد، پول می‌خواهند، ولی خدا شاهد است که برای تأمین مخارج نیازهای ضروری زندگی خود مانده‌ایم. من خیلی از خانواده‌ها را می‌شناسم در این شرایط که هزینه‌های زندگی به نحو سرسام‌آوری افزایش یافته است نان‌آورشان هم بیکار شده است و به نان شبشان هم محتاج هستند.

زنگنه، مادر دانش‌آموز دیگری که فرزند او هم در یک دبستان دولتی در ناحیه ۴ مشهد درس می‌خواند، به پرداخت ۱۲۰ هزار تومان به عنوان کمک به مدرسه اشاره کرده و می‌گوید: تا این۱۲۰ هزار تومان را نپرداختم، کارنامه فرزندم را ندادند. شنیده‌ام بیشتر مدارس برای تحویل کارنامه به والدین تقاضای دریافت پول می‌کنند و مبالغ درخواستی از۸۰ تا۲۰۰هزار تومان و بالاتراست، ولی این کار درستی نیست، چون اگر ما وضع مالی‌مان خوب بود، فرزندانمان را در مدارس غیرانتفاعی می‌گذاشتیم تا رفاه داشته باشند و در کلاس‌های مجهز و خلوت تحصیل کنند نه اینکه در کلاس‌های شلوغ و بدون امکانات مدارس دولتی درس بخوانند.

 اصل ۳۰ قانون اساسی و تحصیل رایگان

روی دیگر این سکه اما اصل ۳۰ قانون اساسی است که می‌گوید، دولت موظف به فراهم کردن امکانات تحصیل رایگان برای همه شهروندان است. حالا والدین دانش‌آموزان معنی «کمک‌های داوطلبانه»، «خودیاری»، «همیاری» و «رایگان» بودن تحصیل در مدارس عادی دولتی و «انجمن اولیا و مربیان» را بهتر درک می‌کنند. گرو نگه‌داشتن کارنامه دانش‌آموزان برای دریافت کمک‌های مالی اولیای دانش‌آموزان موضوعی است که معمولاً از سوی مسئولان آموزش و پرورش ممنوع اعلام می‌شود، ولی واقعیتی تلخ است که مردم را آزار می‌دهد و در مدارس وجود دارد. مردم سال‌هاست با بازی «پول بیار، کارنامه ببر» در مدارس آشنا هستند و مسئولان مربوط باید با افزایش بازرسی‌ها و گسترش دایره نظارت خود، اجازه تخلف از قانون اساسی رابه هیچ کس ندهند.

  با متخلفان بشدت برخورد می‌کنیم

در این زمینه به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌رویم. قاسمعلی خدابنده به خبرنگار قدس می‌گوید: گرفتن هرگونه وجه به بهانه تحویل کارنامه خلاف مقررات و ممنوع است و ما بشدت با متخلفان برخورد می‌کنیم.

 ۳۲۲۳۱۴۱۰ شماره رسیدگی به شکایات

وی افزود: مردم می‌توانند اگر این تخلف یا هرگونه تخلفی را در جایی مشاهده کردند با تلفن‌ ۳۲۲۳۱۴۱۰ مربوط به اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی یا اداره هر ناحیه و شهرستانی که در آن زندگی می‌کنند تماس بگیرند و اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قانونی صورت پذیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.