۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 658077

خبرهایی از هجوم ملخ‌ها به این بخش رسیده که ما نیز از جهاد کشاورزی شهرستان خواسته‌ایم این موضوع را بررسی و گزارش کارشناسی را برای مقابله با این ملخ‌ها ارائه کند.

ملخ‌ها در ۳۰۰ کیلومتری مشهد!

 ابتدای سال جاری در کنار اخبار مربوط به بارندگی و سیل‌هایی که واقع شد، گاهی خبرهایی از حضور ملخ‌ها در مزارع و مراتع کشاورزی کشور هم مخابره شد که در برخی موارد حکایت از هجوم و تخریب آن‌ها داشت. از همان ابتدا بحث حضور ملخ‌های مهاجم از کشورهای همسایه و فعالیت آن‌ها در شهرها و استان‌های جنوبی کشور مطرح بود و خبری از حضور ملخ‌ها حداقل در منطقه‌ای جز مناطق جنوبی کشور نبود تا اینکه در روزهای اخیر اخباری مبنی بر هجوم ملخ‌ها ابتدا در شهر کاخک و پس از آن در گناباد در رسانه‌ها منتشر شد و این خبر این پرسش را در ذهن مردم به وجود آورد که آیا گستره حضور ملخ‌ها به شهرهای خراسان رضوی هم رسیده است؟

آنچه از مشاهدات عینی مردم و نقل قول‌های آن‌ها حکایت داشت، این بود که تعداد زیادی از ملخ‌ها در مراتع کشاورزی و شهر کاخک حضور دارند و گاهی به صورت دسته‌جمعی از جایی به جای دیگر حرکت می‌کنند این در حالی بود که حرف و صحبتی از خسارت ملخ‌ها به مراتع به صورت جدی وجود نداشت.

سفری، بخشدار شهر کاخک در گزارشی از حضور ملخ‌ها در این شهر گفته بود: خبرهایی از هجوم ملخ‌ها به این بخش رسیده که ما نیز از جهاد کشاورزی شهرستان خواسته‌ایم این موضوع را بررسی و گزارش کارشناسی را برای مقابله با این ملخ‌ها ارائه کند. او عنوان کرده بود: تاکنون خبری از خسارت ملخ‌ها در منطقه نداشته‌ایم و مورد خاصی نیز گزارش نشده و آمادگی‌های لازم نیز در بخش برای مقابله با ملخ‌ها وجود دارد.

ودیعی، معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان گناباد نیز ملخ‌های مشاهده شده را از نوع بومی اعلام کرده که به دلیل فصل جفت‌گیری معمولاً در مناطقی با نور بیشتر، تجمع می‌کنند. با وجود این حامد قربانی، فرماندار گناباد در اظهارنظری در مورد هجوم ملخ‌ها به مراتع این شهرستان، از عملیات مبارزه با طغیان ملخ خبر داده بود. وی به نشست شورای مدیریت بحران گناباد با محوریت افزایش آگاهی مبارزه با آسیب ملخ در بخش کشاورزی اشاره کرده و افزود: ملخ‌های خسارت‌زا که بیشتر شامل ملخ مراکشی و ایتالیایی هستند امسال در اطراف روستاهای زیبد، کمر زیارت، عزیزآباد و عمرانی این شهرستان با توجه به خشکیدن علف‌های مراتع به بندسارها و زمین‌های کشاورزی هجوم برده که با این آسیب در بخش زیادی مقابله شد. حسین‌زاده، مدیر اداره جهاد کشاورزی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به بارندگی‌های مؤثری که امسال داشتیم بیشتر بندسارها زیر کشت دیم رفته و این موجب شده تا ملخ‌های بومی بیشتر کنار مزارع و دیم‌سارها بیشتر باشند که با توجه به این موضوع ما سمپاشی‌های موردنظر با کانون‌یابی و کانون‌کوبی ملخ‌ها را انجام دادیم و تعداد قابل توجهی از این ملخ‌ها را از بین برده و آن‌ها را کنترل کردیم، با مقدار کمی هم که در حال حاضر وجود دارند مبارزه می‌کنیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: ملخ‌های شایع در این منطقه از نوع مراکشی و ایتالیایی هستند که سیکل زندگی آن‌ها مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و با توجه به تکمیل فرایند تغذیه، آسیبی به باغ‌ها و مراتع وارد نمی‌کنند، به همین دلیل خسارت آنچنانی و قابل ذکری در این خصوص تاکنون در شهرستان گناباد نداشتیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به این مطلب که مردم در ابتدا خیال می‌کردند این ملخ‌ها از نوع ملخ‌هایی هستند که از خارج کشور آمده‌اند، اظهار داشت: با توجه به آگاهی‌سازی، این شائبه از بین رفت و مردم آگاهی لازم را در این زمینه دارند و مشکلی در این مورد وجود ندارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.