خبرگزاری فرانسه نوشت پس از انتخابات پارلمانی اروپا، جنگ قدرت میان کشورهای این قاره برای انتصاب سران جدید نهادهای اروپایی آغاز خواهد شد.

«بازی تاج و تخت» در اروپا به زودی آغاز می‌شود

به گزارش گروه بین الملل آنلاین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: رایزنی‌ها به منظور انتصاب رؤسای جدید نهادهای سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا و جنگ قدرت در بالاترین سطح این اتحادیه از روز سه‌شنبه میان سران کشورها و همچنین نمایندگان پارلمان اروپا آغاز خواهد شد.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، در نشست فوق‌العاده سران این قاره که برای بررسی انتخابات پارلمانی اروپا برگزار می‌شود، رایزنی‌ها را برای انتصاب سران جدید نهادهای اروپایی آغاز خواهد کرد. وی تنها یک ماه فرصت دارد تا پیش از نشست سران اروپا که برای روزهای بیستم و بیست و یکم ژوئن (۳۰ و ۳۱ خرداد) برنامه‌ریزی شده است، با پارلمان اروپا به توافق برسد.

«فرانتس تیمرمن» هلندی که رهبر سوسیالیست‌های اروپا و یکی از نامزدهای ریاست کمیسیون اروپا محسوب می‌شود، یکشنبه شب اعلام کرد بازی تاج و تخت (نام مجموعه تلویزیونی هالیوودی) برای انتصاب افراد در سمت‌ها و مناصب مختلف اروپایی به زودی آغاز خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تیمرمن برای نشان دادن رقابت بر سر مناصب مهم اروپایی به ماجرایی نامیمون (بازی تاج و تخت) اشاره می‌کند؛ چرا که این مجموعه تلویزیونی حکایت خیانت‌ها، توطئه‌ها و قتل‌هایی است که پایان غافلگیرکننده آن همه طرفدارانش را سرخورده کرد. شاید مواضعی که احزاب و رهبران اروپایی پیش از نشست آتی سران اروپا اتخاذ می‌کنند، حق را در این زمینه به او بدهد.

حزب راستگرای مردمی اروپا که از طرفداران اتحادیه اروپا است، برای رسیدن به ریاست بر دستگاه اجرایی اتحادیه اروپا یعنی کمیسیون اروپا تلاش می‌کند و مانفرد وبر از ایالت باواریا را نامزد این سمت معرفی کرده است.

ژوزف دال، رئیس حزب مردم اروپا، یکشنبه شب اعلام کرد:  «ما در انتخابات اروپا به پیروزی رسیدیم و مانفرد وبر رئیس کمیسیون اروپا خواهد شد.»

قرار است حزب مردمی اروپا برای اعلام حمایت از مانفرد وبر پیش از نشست فوق‌العاده آتی سران اروپا، نشستی با حضور شماری از سران کشورهای اروپایی تشکیل دهد. آنگرت کارن-کرامپ بائر، رئیس حزب محافظه‌کار آلمان CDU، روز دوشنبه اعلام کرد مانفرد وبر در موقعیت ریاست بر کمیسیون اروپا قرار دارد و ما به او کمک خواهیم کرد تا اکثریت را در پارلمان اروپا به دست آورد.

اما حزب مردم اروپا نسبت به قبل در پارلمان اروپا تضعیف شده است. این حزب ۴۰ کرسی خود را در پارلمان اروپا از دست داده که ۲۹ تا از آن‌ها متعلق به اتحادیه دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی آلمان بوده است. ضمن این که سبتاستین کورتس، صدراعظم اتریش، نیز روز دوشنبه از سمت خود برکنار شد. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، نیز که از سوی حزب خودش معلق شده است، با انتصاب مانفرد وبر بر ریاست کمیسیون اروپا مخالف است.

بسیاری از سران اروپایی تلاش خواهند کرد حزب مردم اروپا را متقاعد کنند برای جلوگیری از بحران در اتحادیه اروپا از تلاش برای تصدی ریاست کمیسیون اروپا دست بردارد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، هدایت مخالفان مانفرد وبر را بر عهده دارد، اما جایگاه و موقعیت او نیز در انتخابات پارلمانی اخیر اروپا تضعیف شد.

بسیاری از مقامات حزب مردمی اروپا در واکنش به مخالفت‌های رئیس جمهور فرانسه با نامزدی وبر برای ریاست کمیسیون اروپا تاکید کردند  مکرون نبرد در برابر مارین لوپن، رئیس تجمع ملی فرانسه، را باخته است و از جایگاهی برخوردار نیست که بتواند مانع از رسیدن وبر به ریاست کمیسیون اروپا شود.

مکرون در جبهه خود بر روی حمایت هشت تن از سران اروپا از حزب لیبرال حساب باز کرده و امیدوار است بتواند در این نبرد پنج تن از رهبران سوسیالیست اروپا را نیز با خود همراه کند.

رهبر سوسیالیست‌های اروپا پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، است که دوشنبه شب در پاریس در ضیافت شام مشترک با مکرون شرکت کرد و قرار است روز سه‌شنبه نیز در آستانه نشست سران اروپا با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، دیدار کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.