سخنگوی جدید وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به موضوع احتمال مذاکره ایران و آمریکا و میانجی‌هایی که ترامپ برای این منظور بکار می‌گیرد گفت: فعلا هیچ چشم اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم.

طرح ایران روی میز است اما پیشنهاد ویژه‌ای برای عربستان نداریم

سید عباس موسوی در اولین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در واکنش به اظهارات متناقض ترامپ و این پرسش که برخی تحلیلگران معتقدند این روش او برای ایجاد شکاف در میان مقامات ایران است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خیلی به سخنان و لفاظی‌ها توجه خاص ندارد، آنچه برای ما مهم است تغییر رویکرد و رفتار است. ما بر مبنای آنچه می‌بینیم و آثاری که بر ما و منطقه ما مترتب است، تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط ایران برای مذاکره با آمریکا گفت: فعلاً ما مذاکره‌ای با دولت آمریکا نداریم. حرف ما این بوده که احترام به توافقات بین‌المللی مبناست. ما پای میز مذاکرات حضور داشتیم اما آنها بر اساس برخی توهم‌های اشتباه‌ خود به صورت غیر قانونی از برجام خارج شدند و توافق صورت گرفته را زیر پا گذاشتند. ما فعلاً چشم‌اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم.

وی تصریح کرد: ۱۲ شرطی که پیش از این آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران مطرح کرده بودند شروطی غیر قابل اجرا و فضایی است و قطعاً هیچ کشور مستقلی این شروط را نمی‌پذیرد.

در مرحله میانجی‌گری با آمریکا نیستیم

موسوی درباره پیشنهاد نخست وزیر ژاپن برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نیز با یادآوری اینکه ایران کشوری قدرتمند است و طبیعی است که نگرانی‌هایی از تنش در منطقه ما داشته باشند، اظهار داشت: مایل نیستیم از لفظ میانجی استفاده کنیم، ولی ما همواره شنونده حرف‌های کشورهایی که از روی حسن نیتاین موضوع را دنبال می‌کنند هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه میانجی‌گری الزامات و مقدماتی دارد، افزود: باید به ریشه‌های تنش موجود میان ایران و آمریکا توجه کرد که بدعهدی‌ها و تروریسم اقتصادی این کشور است. با این حال ما به نقطه نظرات کشورهای دوست گوش می‌کنیم اما الآن در مرحله میانجی‌گری نیستیم.  

موسوی درباره زمان سفر نخست وزیر ژاپن نیز با بیان اینکه مقامات دو کشور در حالرایزنی و تنظیم برنامه این سفر هستند،گفت: امیدواریم در هفته‌های انده زمان این سفر تعیین شود و این سفر مهم می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.

در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که برخی از کشورها مدعی شده‌اند پیام‌هایی را به ایران آورده‌اند و نماینده آمریکا برای رساندن این پیام‌ها بوده‌اند، گفت: ما پیام ویژه‌ای از مقامات کشورهای دوستی که به ایران سفر کرده‌اند دریافت نکرده‌ایم و خودمان نیز پیامی نداشته‌ایم. این سفرها صرفاً برای بیان و شنیدن نقطه نظرات دو طرف بوده است.

تصور غلط آمریکایی‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال دیگری با این مضمون که  ایران در چه مرحله‌ای میانجی‌گری را قبول خواهد کرد ، اظهار داشت: ما فعلاً احساس تنش، درگیری و هر چیزی که اسمش را بخواهید بگذارید نداریم و اگر چنین تصوری هست آن را دیگران ایجاد کرده‌اند و دیگرانی که چنین احساسی را ایجاد کرده‌اند باید برای رفع این احساس و کاهش آن اقدام کنند و فعلاً جمهوری اسلامی ایران اعتقادی به این مسائل ندارد.

ظریف با سناتور آمریکایی دیدار کرد نه مذاکره

سید عباس موسوی در خصوص دیدار ظریف با یک سناتور آمریکایی و محتوای مذاکرات وی در این دیدار با تاکید بر اینکه صرف دیدار به معنای مذاکره به ماهوه مذاکره نیست، گفت: مذاکره با تبادل نظر و دیدار از لحاظ معنایی متفاوت است، از سوی دیگر ما مقامات کنگره را دولتی تلقی نمی‌کنیم و آنها هیچ مجوزی برای مذاکره به معنای آنکه منجر به تصمیم و نتیجه شور ندارند و

وی افزود: دولت ایران تصمیمی برای مذاکره با مقامات دولتی آمریکا ندارد اما گفتگو و تبادل نظر با شخصیت‌های سیاسی و مقامات گذشته که صاحب تحلیل و نظر هستند منعی ندارد و می‌تواند ادامه داشته باشد.

راه دیپلماسی بسته نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به سوال دیگری درباره ارزیابی ایران از پایبندی اروپا به برجام با بیان اینکه اروپایی‌ها آنطور که باید و شاید به این توافق و تهداتشان پایبند نبوده‌اند و ما بارها این را به آنها متذکر شده و اعلام کرده‌ایم که اگر به صرف حمایت لفظی و بیانیه باشد ما نیز می‌توانیم از این شرایط استفاده کنیم، گفت: ایران همواره سعی کرده به دیپلماسی فرصت بدهد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس ملاحظات سیاسی، ملی و امنیتی و سابقه تاریخی خودش که ملتی اهل تعامل و گفت‌وگو است، راه دیپلماسی را با هیچ کشوری نبسته و همواره به دیپلماسی فرصت داده است و این به معنای اعتماد به اروپا و امید داشتن به اروپا نیست و ما همچنان خواستار اجرای تعهدات از طرف اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام هستیم.

گام دوم در پایان 60 روز

موسوی با اشاره به ضربالاجل 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی تأکید کرد: در نامه‌ای که آقای روحانی به سران ۱+۴ نوشت و بیانیه شورای عالی امنیت ملی، مواضع ما به روشنی بیان شد. پس از آن اروپایی‌ها واکنشی‌هایی داشتند برخی مثبت و برخی غیرقابل قبول بود، ولی آنچه ایران بر آن تأکید دارد و در نامه رئیس جمهور آمده شروطی است که کشورهای باقیمانده برجام باید به آن عمل کنند.

موسوی اضافه کرد: ما همه کشورهای باقیمانده در برجام را به یک شکل نگاه نمی‌کند و حساب چین و روسیه که به رغم برخی عدم اقدام و عدم تحرک اروپا روابط خوب و مستحکمشان را با ایران حفظ کرده‌اند، در یک قالب نمی‌بینیم ولی لازم بود به هر 5 کشور عضو برجام دیدگاه‌های ایران را اعلام کنیم که در نامه رئیس جمهور انجام شد.

وی با اشاره به درخواست روسیه برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام، یادآور شد: علی القاعده این نشست باید در همین مهلت 60 روزه برگزار شود. اگر دئر این مدت تحول خاصی روی دهد ما به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد در غیر این صورت در پایان ضربالاجل 60 روزه گام بعدی را با قاطعیت برخواهیم داشت.

ریابکوف فردا به تهران می‌اید

وی اظهار داشت سرگئی ریابکوف معاون نخست وزیر روسیه روز چهارشنبه به منظور رایزنی با مقامات ایران در این زمینه به تهران سفر می‌کند.

پیشنهاد ظریف از روی حسن نیت است

سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به سووال خبرنگار قدس آنلاین درباره طرح پیشنهادی ظریف به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای امضای پیمان عدم تعرض و این پرسش که سفر عراقچی به کویت و عمان بدان معناست که تهران مایل است از ظرفیت دوستان خود در شورای همکاری خلیج فارس برای ارائه این پیشنهاد به عربستان، امارات و بحرین استفاده کند؟، گفت: متأسفانه منطقه ما دچار بحران بی سبب و غیر ضروری شده است و این مسئله باعث شده که برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای از این سوءتفاهم‌ها و احساسات تهدید کاذب، سود ببرند و منطقه ما را تبدیل به انبار مهمات کنند و آنها با پیشبرد پروژه ایران هراسی تلاش دارند خواسته‌های‌شان را در این زمینه به پیش ببرند.

وی ادامه داد: ایران علی‌رغم برخی از اختلاف نظرهای جزئی آماده است برای اینکه منطقه ما، منطقه‌ای با ثبات و امن باشد با تمام کشورهای منطقه وارد گفت‌وگو شود تا برخی از کشورهای نامشروع منطقه و بین‌المللی نتوانند از این شرایط سوء استفاده کنند. پیشنهاد مطرح شده برای کشورهایی که به اشتباه احساس ناامنی از سوی ایران می‌کنند روی میز است و ما این پیشنهاد را با حسن نیت اعلام کرده‌ایم.

موسوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون ایده‌هایی را همچون تشکیل مجمع گفتگوهای منطقه‌ای برای گسترش هر چه‌ بیشتر روابط با همسایگان مهم خود در جنوب خلیج فارس مطرح کرده است و این ایده نیز در همین چارچوب مطرح شده است.

وی گفت: ایران این پیشنهاد را با حسن نیت ارائه کرده و امیدواریم دیگران هم با حسن نیت با آن برخورد کنند.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون در مورد این پیشنهاد جوابی نیز از کشورهای منطقه خلیج فارس دریافت کرده‌اید، گفت‌: تازه این پیشنهاد مطرح شده است.

پیام ویژه‌ای برای عرستان نداریم

وی با اشاره به سفر عراقچی به عمان و کویتف همزمان با سفر ظریف به عراق، خاطرنشان کرد: منطقه خلیج فارس به ویژه کشورهای همسایه اولویت نخست روابط خارجی ما هستند و پیامی که آقای عراقچی برد، دوستی و آمادگی ایران برای همکاری و هم افزایی منطقه‌ای با کشورهای منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: ما فعلا نیازی به کانال برای ارتباط با عربستان نداریم. در منطقه‌ای هستیم که می‌توانیم حرفهایمان را بزنیم و همه بشوند و پیشنهاد ایران شفاف بود. ما پیام ویژه‌ای برای عربستان نداریم.

ایران و عراق به طرف‌های ثالث اجازه اثرگذاری در روابطشان را نمی‌دهند

وی درباره سفر سه روزه ظریف به عراق و دستاوردهای این سفر گفت: ایران و عراق دو کشور با سابقه تاریخی و در هم تنیدگی فرهنگی و اقتصادی هستند و به آسانی نمی‌شود این دو کشور را از هم جدا کرد و این دو کشور اجازه نخواهند داد کشورهای ثالث به ویژه کشورهای فرامنطقه‌ای به این روابط دوستانه و تاریخی اثرگذاری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: دستاوردهای سفر را باید صبر کرد و دید. این چندمین سفر آقای ظریف به عراق بود و قبل از عید هم رئیس جمهوری کشورمان به عراق سفر داشت و پیگیری توافقاتی که در سفر قبلی رئیس جمهور بود یکی از دستاوردهای سفر ظریف بود ضمن اینکه لازم است در شرایط کنونی مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را از نزدیک به دوستان عراقی منتقل کنیم.

رد ادعای رسانه‌های عربی

موسوی در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های عربی اعلام کرده‌اند که آقای ظریف و عراقچی در جریان سفرهای اخیر منطقه‌ای خود این پیشنهاد را مطرح کردند که کشورهای منطقه بین ایران و عربستان و امارات میانجی‌گری کنند. آیا چنین چیزی را تأیید می‌کنید اظهار کرد: من تأیید نمی‌کنم که ایران پیشنهاد میانجی‌گری داده باشد اما ما همواره از نقطه نظرات کشورهایی که برای رفع سوء تفاهم بین ایران، عربستان و سایر کشورها تلاش کرده‌اند استقبال می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت نگار قدس کنی، شهروند بازداشت شده ایران در استرالیا و اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که در آلمان بازداشت و به بلژیک مسترد شد، اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفتم پیگیری وضعیت این افراد در دستور کار است. اقدامات حقوقی مناسبی انجام شده، از طریق وکلای آنها و رایزنی‌های دیپلماتیک وضعیت آنها در حال پیگیری است. ما این بازداشت‌ها را غیر قابل قبول و غیر قانونی می‌دانیم و مصرانه از کشورهایی که این عزیزان در آنجا بازداشت شده‌اند چون مبنای کار غیر قانونی است و اکنون نیز موضوع استرداد آنها به آمریکا مطرح است و آمریکا با فشار می‌خواهد این کار را انجام دهد می‌خواهیم که تن به چنین کاری ندهند و آنها را مسترد نکنند، چرا که مبنای این کار غیر قانونی است.

دور جدید دیپلماسی با همسایگان شمالی

سید عباس موسوی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به دیپلماسی فراگیر و سفرهای فشرده محمد جواد ظریف در هفته ها و ماه های اخیر به ویژه با کشورهای منطقه و آسیا در پی افزایش اقدامات مخرب آمریکا علیه برجام، اظهار داشت: دیپلماسی ایران در این وضعیت وارد شرایط تازه‌ای شد و سفرهای آقای ظریف به کشورهای مختلف منطقه‌ای هم برای تبیین مواضع کشورمان شکل دیگری به خود گرفته است.

سفر روحانی به کشورهای آسیای میانه

وی افزود: در همین راستا در آینده نزدیک دور جدیدی از تحرکات دیپلماتیک در سطح وزرای خارجه و رئیس جمهور با همسایگان شمالی آغاز و آقای روحانی احتمالا به چند کشور آسیای مرکزی و قفقاز سفر می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.