شب قدر، شبی است که تمام مسلمانان در سراسر دنیا، یک سال تمام انتظار آن را می کشند. شبی که از هزار شب بهتر است.

شب قدر در کشورهای اسلامی؛ از حضور میلیونی زائران در عتبات عالیات تا شمع‌افروزی دختران مجرد الجزایری در سواحل

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین  به نقل از وب سایت های مختلف عربی؛ شب قدر، شبی است که تمام مسلمان در سراسر دنیا، یک سال تمام انتظار آن را می کشند. شبی که از هزار شب بهتر است. آداب و رسوم و برنامه ها برای این شب که پیامبرگرامی اسلام(ص) فرموده است این شب در دهه آخر ماه مبارک رمضان قرار دارد، متفاوت است.

علمای اسلام وجه تسمیه شب قدر را عظمت ارزش آن نزد پروردگار و آمرزش تمام گناهان در آن می دانند، همانطور که قرآن کریم در این شب نازل شده و در این شب مقدرات یک ساله خلایق در لوح محفوظ نوشته می شود.

در این شب مسلمانان تمام دنیا با حضور در مساجد و اماکن مقدسه، با مناجات، ادای نماز، قرائت قرآن، دعا و ذکر خذا این شب بزرگ را احیا می دارند و از خداوند منان برای خود و دیگران طلب آمرزش، رحت و انعام می کنند.

مسلمان مصری با آذین بندی مساجد در دهه آخر ماه مبارک رمضان برای احیای شب قدر آماده می شوند و خدام مساجد از هزاران معتکف در فضائی روحانی پذیرایی می کنند.  معتکفین در این شب به ادای نماز، دعا و حمد و تسبیح خداوند می پردازند و تعداد آنها در مسجد اصلی قاهره به حدود پانصد هزار نفر می رسد.

در کشور مراکش، آداب و رسوم لیالی شب قدر، اندکی با دیگر کشورهای اسلامی تفاوت دارد و هر منطقه ای نیز به شیوه خود مراسم این شب را برپا می دارد، ولی با وجود تمام اختلافات در آداب و رسوم در مورد احیای شب قدر اتفاق نظر وجود دارد. مسلمانان مراکشی شب های بیست و ششم و بیست و هفتم ماه مبارک رمضان را به عنوان شب قدر احیا می دارند.

شهروندان مراکشی در این شب ها با حضور در مساجد به نماز و دعا می پردازند و از بهترین انواع عطرها برای خوشبو سازی مساجد استفاده می شود. آنها پس از انجام مراسم به زیارت اهل قبور و پس از آن به دید و بازدید اهل فامیل می روند و خرما و زیتون برای خیرات و صدقه توزیع می کنند.

شهروندان الجزائری نیز به شیوه ای دیگر شب قدر را احیا می دارند ؛ به گونه ای که در دهه آخر ماه مبارک رمضان به ساحل دریا می روند و با روشن کردن انواع شمع در طول ساحل این شب را احیا می دارند. دختران مجرد و حتی زنان متاهل با آب دریا این شمع ها را خاموش می کنند و برای یکدیگر آرزوی ازدواج، بچه دار شدن و برای بیماران آرزوی شفای عاجل می کنند. این مراسم در سواحل پایتخت این کشور و شهرهای تیبازه و بومرداس رایج است.

مسلمان سودان نیز در این شب با حضور در مساجد به دعا و نماز می پردازند و کودکان را نیز با خود به مساجد می آورند تا از پاداش این شب بزرگ مستفید شوند. برخی در این شب میان مردم کتاب توزیع می کنند و تا سحر در مساجد باقی می مانند.

در تونس نیز مسلمانان براساس باورهای دینی خود شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان را به عنوان شب قدر احیا می کنند.

موکب های دینی در این شب برای ختم قرآن و روایت سیره پیامبر اکرم(ص) در مساجد برپا می شود و همچنین مسابقات حفظ قرآن کریم نیز برگزار می شود.

برگزاری مراسم شب قدر در اماکن مقدسه و به ویژه عتبات عالیات با شور و شعف ویژه ای برگزار می شود و ملیون ها زائر از سراسر دنیا با حضور در اعتاب مقدسه امام حسین(ع) در کربلا، امام علی(ع) در نجف اشرف، امامین شریفین عسکریین در سامراء و امام جواد و امام موسی کاظم(علیهما السلام) در کاظمین به مناجات، قرائت قرآن، ادای نماز و خواندن ادعیه مختلف می پردازند و شب قدر را تا سحر احیا می دارند.

مراسيم إحياء ليلة القدر في حرم الإمام الحسين.. تقرير مصور

مراسيم إحياء ليلة القدر في حرم الإمام الحسين.. تقرير مصور

مراسيم إحياء ليلة القدر في حرم الإمام الحسين.. تقرير مصور

در فلسطین نیز مسلمانان علی رغم اقدامات شدید امنیتی اشغالگران صهیونیست، در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان شب قدر را در مسجد الاقصی احیا می دارند و حدود پانصد هزار نفر در این مسجد شریف حضور می یابند.

شهروندان فلسطینی از مناطق مختلف نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی به مسجد الاقصی می آیند. نیروهای رژیم اشغالگر قدس، به شدت در این شب مسلمانان را تفتیش می کنند و از آنها می خواهند تا کارت شناسایی خود را ارائه دهند.

شهروندان سوری در "دمشق" پایتخت این کشور به حرم حضرت زینب(س) در ریف دمشق می روند و مراسم دینی خود اعم از مناجات، برپایی نماز و تلاوت قرآن را اجرا می کنند.

نتیجه تصویری برای مراسم احياء ليلة القدر في مقام السيدة زينب عليها السلام

آری، این است شب قدر؛ شبی که در آن دل ها پاک می شود، امیدها تحقق می یابد و اشک ها بیهوده از دیدگان جاری نمی شود و از هزار شب بهتر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.