خوزستان- در هشتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز کرایه های شهری ۲۰ درصد افزایش یافت.

افزایش ۲۰ درصدی کرایه های شهری/ خروجی فاضلاب آرامستان ها تصفیه نمی شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛  هشتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز دوره پنجم سه شنبه ۷ خرداد ۹۸ با ۸ شرح دستور برگزار شد، درباره طرح نرخ پیشنهادی تاکسیهای خطی، بی سیم، راه آهن و فرودگاه در سال ۹۸ بعد از طرح موضوع توسط محمد رستم منش مدیر عامل سازمان اتوبوس رانی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته و سال جدید با توجه به شرایط و مخارج موجود با بررسی های انجام شده نرخ کرایه باید ۳۷ درصد افزایش یابد گفت: این پیشنهاد به شهرداری داده شد، شهرداری ۲۵ درصد و کمیسیون حمل و نقل ۲۰ درصد را به شورا ارایه کرد تا مصوب شود  کرایه های درون شهری اهواز از مهر ماه ۹۸ افزایش ۲۰ درصدی داشته باشند.

درباره زمان انجام این مصوبه اعضای شورا توضیح دادند: اول مهر به دلیل همزمانی با سرویس مدارس و جلوگیری بی نظمی این اقدام صورت می گیرد.

در ادامه رستم منش از ساماندهی هزار و ۹۱۱ دستگاه تاکسی زرد   و هزارو ۵۰۵  خودروی ساماندهی شده خبر داد و اظهار کرد: قصد داریم به خودروهای شخصی که غیر مجاز و بدون گواهینامه جابجایی مسافر انجام می دهند نفری یک میلیون بدهیم تا تعویض و ارتقا گواهینامه داشته باشند.

ورود خودروی اروند به چرخه مسافربری متوقف شد

وی درباره ورود خودروی اروند به چرخه مسافربری اهواز تصریح کرد: مصوب شده بود ۵۰۰ دستگاه از طریق اروند وارد چرخه مسافربری شود که ۱۱۷ دستگاه برای راه آهن، فرودگاه، بیسیم آماده بود اما مشکلات بوجود آمده این کار را متوقف کرد.

در ادامه جلسه درباره بودجه سال ۹۸ سازمان مدیریت پسماند عنوان شد؛ بودجه سال ۹۶ پسماند از ۱۳۶ میلیارد ریال به ۲۱۱ میلیارد ۲۶۷میلیون ریال در سال ۹۸ رسیده که ۳۸ درصد افزایش داشته است.

محمد رضا ایزدی چنین طرح موضوع کرد؛ جمع آوری سگ های ولگرد قرار بود در هفته اول اسفند انجام شود اما خرداد است و نتیجه مطلوب نگرفتیم، سال گذشته تفکیک زباله از مبدا قرار بود صورت گیرد اما خبری نیست، در بحث جمع آوری زباله و ضایعات عده ای اقدام به محلی برای آن دپو و استفاده غیر مجاز از زباله ها کرده اند که هم نمای شهر را زشت کرده وغیر قانونی است،

 در هفته های اخیر نیز پست های مخابراتی و درپوش های فاضلاب به سرقت میروند و نظارتی نیست و لازم است مجمتع ضایعاتی در جایی مستقر شود تا نظارت درستی بر آن صورت گیرد.

۴۰۰۰ سگ بلاصاحب

محمد مالی معاون فن آوری و برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه ۲۰ درصد از زباله ها در مبدا تفکیک می شود توضیح داد: یک مناقصه نیز برگزار وهفته گذشته ابلاغ شده و به برندگان یک تا سه ماهه تا شروع کار زمان داده ایم، صورت گیرد.

مالی ادامه داد:  ۳۲۰ انبار ضایعاتی در اهواز وجود دارد که همه ساماندهی شده و شناسنامه دار هستند تا در انبارها تفکیک انجام ندهند و با پیمانکارهای شرق و غرب همکاری کنند و در کنار سلول سوم اگر سلول یا مدفن جدید هم باید برپا شود مشکلی برای تفکیک نداریم.

درباره جداسازی شیرابه ها نیز روی سلول اول که مهندسی است مشکل شیرابه نداریم اما در منطقه برومی که به شکل سنتی است این مشکل وجود دارد، در بحث کنترل شیرابه در شهرهای دیگر برای فضای سبز محل دفن استفاده می کنند از سفیره هم دیدن شده و زیتون سبز و ... می توان در آنجا کاشت.

مالی تاکید کرد: در مرکز نگهداری سگ ها باید ۱۰ درصد فضای سبز باشد و الان نیست، ۳۰ سال به صورت غیر علمی با سگهای ولگرد برخورد کرده و باید تمهیداتی انجام شود که هم از لحاظ شرعی و هم بحث روز حساسیت ها کاهش یابد.

وی تاکید کرد: در هر چرخه  ۴۰ قلاده عقیم می کنیم اما ۴ هزار سگ بلاصاحب در اهواز هست و پروسه طولانی می طلبد تا کار به صورت علمی و بهداشتی پیش رود.

 قیمت زباله ۷ برابر شده

معاون فن آوری و برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند یکی از دلایلی که اهواز در تولید کمپوس موفق نبود را عدم چرخه تولید از مبدا دانسته و بیان کرد: زباله ای که شیشه داشته باشه نمی تواند به عنوان کود استفاده شود، قرار است شیشه از زباله جدا شود اما درمورد تولید برق لازم است بدانید ۶۸ درصد از زباله های اهواز تر است بنابراین برق تولید کردن به صرفه نیست.

وی در توضیح آخر خود گفت: درب های منهول به سرقت می روند چون ۶ ماه گذشته ارزش زباله ۷ برابر شده، شرکت آب و فاضلاب باید برخورد کند، قرار بود روغن سوخته رستوران و مکانیکی ها جدا شوند و مستقیم به کانال فاضلاب ریخته نشود و این موضوع باید توسط شرکت آبفا رسیدگی شود.

لازم به ذکر است بدانید ۱۴پروژه  به سازمان مشارکت ها ارسال و ۴۸  میلیارد هم صرف صنایع تکمیلی شد.

 توان خرید اتوبوس نداریم

در ادامه شورا بودجه سال ۹۸ سازمان اتوبوس رانی را ۴۴۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و کوروش حسینی زاده مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز با اشاره به اینکه درآمد این سازمان از کمک شهرداری، وزارت و درآمدهای جاری سازمان بدست می آید اذعان کرد: از سال ۹۲ دولت یارانه سوخت و بلیط پرداختی نداشته و میزان اعتبار لازم ما مبلغ ۸۷۰ میلیون تومان در فاز اول و برای سال جدید ۲ میلیارد است.

حسینی با تاکید بر اینکه در فاز اول شکست خطوط را تا رسیدن اعتبار انجام داده یم، خاطر نشان کرد:  خط بی آر تی اهواز در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد مصوب شد که به شهرداری فرستادیم که با برخورد به پایان سال باطل شد و امسال طرح آن آماده است اما حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای راه اندازی نیاز دارد.

وی افزود: تقویت ناوگان اتوبوس رانی شهرداری برای ۹۸سال، ۲۰ دستگاه با قیمت ۱میلیارد و ۷۰۰ هر دستگاه نیاز دارد که برای برون رفت از وضعیت موجود باید ۱۱۳ دستگاه اتوبوس های بی استفاده را معاوضه و ۸۰ دستگاه را نیز تعمیر کنیم.

قنوات عضو شورا در پاسخ به او گفت: نسبت به سال گدشته اتوبوس سه برابر شده شهرداری توان خرید اتوبوس و راه اندازی ندارد و باید برای جدب سرمایه گذار از بخش خصوصی استفاده کنید، اما مسئولان این سازمان نیز تاکید کردند: شرایط اهواز برای سرمایه گذار به صرفه نیست که اتوبوس ها را تحویل بگیریم چرا که درآمد ها فقط در حد سوخت و روغن است، بوروکراسی مریض و مشکل دار اهواز مانع سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

اتوبوس های خوابیده بحران جدی

رحیم کعب عمیر رییس کمیسیون حمل و نقل هم اضافه کرد: واقعیت امر این است که شهرداری متولی جابجایی مسافر درون شهری است و در طرح برون سپاری به مشکل برخورده ایم، ۱۷۰ اتوبوس در شهر است که تعدادی زیادی اتوبوس ها در پارکینگ است چراکه که درآمدها کفاف هزینه ها نیست.

اتوبوس های خوابیده سازمان اتوبوس رانی یک بحران جدی است روزی ۱۰۰ نفر در روز تماس اعتراضی دارند.

در پایان ۴۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه برای این سازمان تصویب شد.

آب ورودی از غسالخانه ها

بودجه آرامستانهاد در سال ۹۸؛ ۱۷۶ و ۳۶۹ میلیون اعلام شد تا سیاوش محمودی مدیرکل آرامستانها از افزایش۱۴ درصدی درآمدهای آن خبر داده و عنوان کند: هزینه دفن هم متوسط در هر طبقه ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومان است.

محمودی درباره تصفیه آب ورودی از غسالخانه ها که با فاضلاب منطقه خروسی یکی شده و قرار بود تصفیه شود اما انجام نشده بیان کرد: اولا حجم آبی که خروجی دارد کم است و به صرفه نیست که تصفیه ای بروی آن صورت گرفته و خروجی آن به فضای سبز آورده شود، این پسماند حدود ۶۰۰ لیتر است و احداث تصفیه خانه نیز ممکن نیست.

گفت: مجوز دفن در آرامستان قدیم گرفتیم تا در فضای خالی ۲ هکتاری و دفن مجدد بر آرامگاه های قدیمی انجام شود، مصوباتی برای قبرستان صابیین داشتیم خواست صائبین، دیوار حائل بین قبور آنها و مسلمانان و نصب تابلو است که معطل مانده است.

باغ فردوس خواهان ندارد

وی درباره جاده باغ فردوس هم توضیح داد: زیرسازی چند سال است انجام شده اما سازمان پسماند و برق از این جاده استفاده می کنند که در حال از بین رفتن است، باید شورا پیگیری کند و در وظایف آرامستانها نیست.

باغ فردوس با ۱۶۲ هکتار از سال ۷۶ است و آرامستان فعلی ۲۶ هکتار است با این وجود که از مرکز تا باغ فردوس ۳۰ کیلومتر است و درخواست ندارد چراکه نهایتا آرامستانها باید ۵ کیلومتر بیرون شهر باشند.

رحیم کعب عمیر عضو شورا متعجب رو به محمودی گفت: تصفیه فاضلاب آرامستانها به صرفه نیست!؟ ما موظفیم این جدا سازی را انجام دهیم، سلامت مردم مهم است و حتی یک نفر آسیب ببیند مسئولیم و در حجم کمتر باید این تصفیه انجام شود یا با ایجاد چاه های خاص این فاضلابها جدا و خارج از اهواز تخلیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.