با تحرکات اخیر آمریکایی‎‌ها و افزایش نیروهای نظامی این کشور در منطقه، احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا تا چه حد جدی است؟ این سوالی است که همزمان با تشدید تحرکات نظامی آمریکا در خاورمیانه ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است که ما در این گزارش به بررسی آنرا پرداخته‌ایم.

نمایش جنگ برای مذاکره

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، دولت آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که ۱۵۰۰ نیروی نظامی تازه به خاورمیانه اعزام می کند و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با تائید این خبر گفت که این نیروها به منظور حفاظت از نیروهای سنتکام در منطقه خارومیانه و مقابله با تهدیدات ایران اعزام می شوند.

وی افزود: «اعزام این نیروها به غرب آسیا با اهداف پیشگیرانه صورت می‌گیرد.»

در حالی که بسیاری از تحلیلگران از احتمال جنگ بین آمریکا و ایران سخن می گفتند اما تغییرات در موضع گیری مقامات آمریکایی نشان داد که این روزها راهبرد این کشور در واقع پیش بردن برنامه  نمایش نظامی همزمان با طرح مذاکره و انتظار برای تماس از سوی ایران است. موضوعی که آن را می توان در اظهارات رئیس جمهوری آمریکا هم مشاهده کرد. وی روز جمعه با اشاره به تغییر لحن جمهوری اسلامی گفت: «من فکر نمی‌کنم که ایران خواستار جنگ باشد و آنها قطعا خواستار جنگ با ما نیستند.»

چنانچه پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت ایالات متحده نیز مدعی شد که این کشور خواستار شروع جنگ با ایران نیست و هدف از افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه نیز "بازدارندگی" و حفاظت از جان آمریکایی‌ها است.

هراس افکنی آمریکا برای کشاندن عربستان به میدان بازی

البته در این بین آمریکا با نشان دادن فضای پر تنش از خاورمیانه بدنبال اهداف دیگری همچون کشاندن عربستان به میدان بازی خود و ایجاد هراس بین سعودی هاست تا از رهگذر این هراس افکنی بتواند تسلیحات بیشتری به سعودی ها بفروشد. به نظر می رسد دولت ترامپ در دستیابی به هدف خود در رابطه با عربستان موفق شده است، زیرا دولت آمریکا سه روز پیش  اعلام کرد که سلاح هایی به ارزش هفت میلیار دلار به عربستان سعودی می فروشد. رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان سعودی را بدون کسب مجوز از کنگره صادر کرده است.

این هراس افکنی درباره احتمال وقوع جنگ نظامی در حالی است که برخی منابع عنوان می کنند که دونالد ترامپ به شخصه تمایلی برای برخورد نظامی در منطقه خیج فارس ندارد زیرا به خوبی هزینه های چنین درگیری را برای آمریکا می داند و از سویی نمی خواهد که وجود یک درگیری نظامی دیگری برای آمریکا در کارنامه اش ثبت شود و شانس او را در رقابت انتخابات آینده این کشور کاهش دهد. 

در همین رابطه ترامپ در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» تأکید کرده است که «من کسی نیستم که خواهان جنگ با ایران باشم.»

همچنین ترامپ در سفر روز گذشته خود به ژاپن در موضع گیری مشابهی، ضمن اشاره به "احتمال انجام مذاکره با ایران" گفت: نمی‌خواهم اتفاقات وحشتناکی رخ دهد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: بر این باورم که ایران مایل به مذاکره و گفتگو است و اگر آنها مایل به مذاکره باشند، ما نیز حاضر هستیم مذاکره کنیم. خواهیم دید که چه اتفاقاتی خواهد افتاد ولی یک واقعیت را می‌دانم و آن این است که نخست وزیر ژاپن روابط بسیار نزدیکی با رهبری ایران دارد، کسی نمی‌خواهد شاهد رخ دادن اتفاقات هولناک باشد، به‌خصوص من.

این تغییر موضع رئیس جمهور آمریکا از یکسو و افزایش نیروهای نظامی این دولت از سوی دیگر، حاکی از این است که دولت ترامپ از افزایش نیروهای نظامی بیشتر در پی به راه انداختن نمایش قدرت با هدف ترساندن ایران و کشاندن آن به دو راهی جنگ و مذاکره است. این در حالی است که رهبری هم چند روز پیش صراحتاً اعلام کردند که هیچ درگیری نظامی یا مذاکره بین ایران و آمریکا رخ نخواهد داد و برخورد ایران و آمریکا نه جنگ نظامی بلکه برخورد اراده هاست و هر کدام که اراده قوی تری داشته باشد پیروز خواهد شد.

نمایش نظامی آمریکا با هدف تقسیم مردم ایران به دو گروه طرفدار مذاکره و حامی جنگ است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس بر این باور است که هیچ یک از اقدامات آمریکایی ها مبنی بر افزایش نیروهای نظامی یا جابجایی ناوها و تسلیحات شان، علامتی برای اقدام نظامی و جنگ علیه ایران نیست. تحرکات آمریکایی ها در منطقه، در واقع اقدام طبیعی آمریکایی هاست و ارتباطی به تنش های اخیر بین ایران و آمریکا ندارد زیرا اگر تنش های اخیر هم نبود باز آنها بطور طبیعی هر چند ماه یکبار تغییراتی در نیروها و تسلیحات موجود در پایگاه های شان انجام می داند.

سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، با تاکید بر افزایش نیروهای نظامی آمریکایی با هدف ایجاد جنگ روانی برای دستیابی به اهداف خود، تصریح کرد: مقامات آمریکایی درصددند از اقدامات معمول و تغییرات رایج ترکیب نظامی خود برای به راه انداختن جنگ روانی در داخل کشورمان بهره برداری کنند تا از این طریق مردم به دو گروه طرفدار مذاکره و طرفدار جنگ تقسیم شوند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی ها به هیچ وجه اقدام نظامی علیه ایران نخواهند داشت و در جایگاهی هم نیستند که دست به چنین اقدام اشتباهی بزنند.

نقوی حسینی تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس روزانه تمامی اقدامات آمریکایی ها را رصد می کند و در جلسات تخصصی کمیسیون پیرامون تحرکات آنها بحث می شود. بدون شک ما با توجه به شرایط و هرگونه فعالیت آمریکایی ها، اقدامات متقضی را در برابر آنان خواهیم داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.