بورس تهران معاملات امروز را با سبزپوشی غریب به اتفاق نمادهای معاملاتی خود به پایان رساند و با رشد ۵۶۸۰ واحدی، در یک قدمی فتح قله تاریخی این بازارا قرار گرفت.

بورس در یک قدمی قله تاریخی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران معاملات امروز را با سبزپوشی غریب به اتفاق نمادهای معاملاتی خود به پایان رساند و با رشد ۵۶۸۰ واحدی، در یک قدمی فتح قله تاریخی این بازار قرار گرفت. ۱۴ اردیبهشت ماه بود که شاخص سهام پس از ثبت رشدهای متوالی در میانه کانال ۲۲۴ هزار واحدی قرار گیرد و سقف تاریخی بورس تهران را از آن خود کند. هر چند روز معاملاتی پس از آن نیز این نماگر تا مرز ۲۲۷ هزار واحدی پیش رفت اما در ادامه معاملات عقب‌نشینی کرد. حال پس از گذشت ۱۷ روز معاملاتی، پتانسیل‌های بنیادی سهام در دوره‌ای که به واسطه انتشار صورت‌های مالی یکساله شرکت‌ها و همچنین عملکرد ماهانه بورسی‌ها در معرض دید عموم قرار دارد، شاخص سهام به مسیر صعودی خود بازگشته و در فاصله کمتر از یک درصدی از قله تاریخی خود قرار گرفته است. به این ترتیب با احتساب رشد امروز، بازدهی شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به حدود ۲۵ درصد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، در این بازه زمانی رشد ۶/۵۲ درصدی را تجربه کرده است که حکایت از رشد بیش از دوبرابری قیمت سهام کوچکتر بورس تهران نسبت به بزرگان بازار که شامل شرکت‌های کالامحور بازار می‌َشود، دارد.

در این میان علاوه بر تقویت جریان اطلاعات از دریچه کدال، بازگشت نسبی آرامش به بازار جهانی، اخبار عمومی نیز از کاهش تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا خبر داد که سبب بازگشت تقاضا از سوی معامله‌گران در بورس تهران شد.

پرمعامله‌ترین سهام بورس تهران طی معاملات روز جاری، نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود. «فولاد» روز یکشنبه، عملکرد اردیبهشت‌ماه خود را راهی سامانه کدال کرد.  این شرکت در دوره یک ماهه منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۸ از محل فروش محصولات خود مبلغ ۳۵ هزار و ۲۲۴ میلیارد ریال درآمد داشته است. این شرکت براساس عملکرد دو ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸، مبلغ ۵۸ هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۱درصد رشد داشته است. رشد قابل توجه تولید و همچنین افزایش محسوس مبلغ فروش این شرکت نسبت به ماه‌های اخیر نشان از عملکردی درخشان برای بزرگترین بنگاه بورس تهران داشت.

شرکت ملی مس ایران نیز در گزارش ارسالی خود، از عملکرد درخشان این شرکت در اردیبهشت ماه خبر داد. به این ترتیب «فملی» ایران دردوره یک ماهه منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۹۸، از محل فروش محصولات خود مبلغ ۲۷ هزار و ۸۴۶ میلیارد ریال درآمد داشته است. این شرکت براساس عملکرد دو ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ مبلغ  ۳۱ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۹ درصد رشد داشته است. این مهم سبب شد تا دو غول فلزی بازار، بیشترین میزان دادوستدهای روز دوشنبه را از آن خود کنند. سرایت این موضوع به دیگر هم‌گروهی‌های این دو نماد، فضای مثبتی را در میان کالایی‌ها رقم زد. از این رو روز سه‌شنبه، نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی مس ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و فولاد خوزستان در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل بورس تهران ایستادند.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل با رشد ۲.۶ درصدی، به ۲۷۸۸ واحد رسید. در این بازار نیز کامودیتی‌ها بیشترین نقش در رشد آیفکس را ایفا کردند. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین، سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با بیشترین تاثیر مثبت در این نماگر ظاهر شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.