تبریز- آذربایجان غربی با داشتن سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی بازار سیب درختی، به عنوان قطب تولید این محصول شناخته می شود اما همه ساله انباشت مقادیر بی شماری از این محصول در کنار جاده ها خود گواه این مدعاست که سیستم توزیع دچار نقصان و تولید این محصول نیز بیش از میزان تقاضا است.

فروش سیب کنار جاده ممنوع/«وضعیت زرد» سیب سرخ آذربایجان

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر به خاطر داشته باشد در سال ۹۶ بیش از یک میلیون تن سیب درختی ابه نازل ترین قیمت در کنار جاده ها انباشته شد و از یک میلیون و ۲۰۰هزار تن این محصول تنها ۲۰ هزار تن به مرحله صادرات رسید.

 وجود مشکلات حمل و نقل، نبود سردخانه به میزان کافی، نبود برنامه ریزی برای حمایت از تولید این محصول، عقب ماندن در رقابت با محصول خارجی، بسته بندی نامناسب، همسان نبودن کیفیت سیب داخلی با نمونه های خارجی و از همه مهم تر قیمت خرید ناعادلانه محصولات مرغوب و تفاوت قیمت آن در بازار مصرف از جمله دلایلی است که هم چون سال 96 رغبتی برای باغداران نگذاشت تا دست به جمع آوری محصول خود بزنند.

این مسئله باعث شد تا در همان سال ۴۰ درصد از کل سیب تولیدی آذربایجان غربی به صورت زیردرختی و صنعتی به فروش برسد و در واقع دلالان با به دست گرفتن بازار خرید و فروش سود اصلی این محصول را به جیب بزنند.

انباشت سیب عادی است

با وجود اینکه این مشکل همه ساله در آذربایجان موجب ضایعات بسیاری می شود و انباشت آن در کنار جاده ها بسیار خیره کننده و در آن حجم برای مردم تعجب آور است اما محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی این رویه را امری طبیعی می داند.

وزیر جهاد انباشت سیب های درختی در آذربایجان غربی در کنار جاده را روالی هر ساله می داند و می گوید: عده ای هستند که سیب های پای درختی و درجه سه را از کشاورزان خریده و در حاشیه پیاده روها تلمبار می کنند و سپس به مرور این محصول را به مراکز کنستانتره گیری می فروشند و وارد کارخانه های فرآوری می کنند.

اما اینکه چرا حجم بسیاری از محصول سیب آذربایجان غربی در کنار جاده ها و به عنوان سیب زیردرختی به فروش رسید سوالی است که خبرنگار ما  شهریور سال گذشته از اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی جویا شد.

سهم اندک صادرات

کریم زاده در حالی از صادرات ۲۵۰ هزار تنی محصول سیب این استان سخن می گوید که سال ۱۳۹۶  تنها ۲۰ هزار تن از این محصول به مرحله صادرات رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: آذربایجان غربی به طور متوسط سالانه یک میلیون تن سیب درختی تولید می کند که حدود ۷۵۰ هزار تن آن به مصرف داخلی می رسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پایین بودن سهم اندک صادرات این محصول، نبود زیرساخت های لازم را علت این امر دانست و گفت: نبود سرمایه گذاری در بخش واحدهای فرآوری، سورتینگ و بسته بندی محصول، حمل و نقل نامناسب، نبود کامیون های یخچال دار و ... از جمله مشکلات سر راه صادرات محصول سیب استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مشکل بازار پس از تولید را چالش بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه با وجود ظرفیت بالای استان در زمینه تولید سیب مرغوب و با کیفیت همه ساله با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات شاهد مشکلات بازار هستیم.

وی با بیان اینکه بیشتر مشکلات موجود بعد از تولید و در مرحله فروش بوجود می‌آید و مشکلات موجود در مرحله داشت محصول نیز عموماً از عدم فروش و بازاریابی مناسب ناشی می‌شود، افزود: افزایش میزان مصرف سرانه کشور نسبت به سایر کشورهای در حال توسعه با بالا رفتن توان خرید مردم و به کارگیری سیاست‌های حمایتی از قبیل توزیع سیب در سبد توزیعی مدارس، پادگان‌ها، مراکز آموزشی و درمانی و افزایش آگاهی‌های عمومی در خصوص مزایای مصرف سیب از طریق رسانه‌های جمعی می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد.

کریم زاده در پاسخ به علت بروز پدیده رهاسازی محصولات کنار جاده ای نیز خاطرنشان کرد: محصولات کنار جاده ای سیب همان سیب زیردرختی یا درجه سه است که معمولا کارخانه های صنایع تبدیلی توسط واسطه ها در کنار جاده ها با قیمت نازل اقدام به خرید می کنند اما تمهیداتی که از سال های گذشته نسبت به خرید تضمینی سیب زیردرختی و ایجاد جایگاه های اصولی جمع آوری فراهم شده امیدواریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

یک سال بعد

در حالی که مصاحبه قدس با رییس جهاد کشاورزی در شهریور سال گذشته حکایت از ضعف صادرات و سیستم های جذب این محصول داشت اما وی امسال در سخنان جدید خود موضع دیگری را اتخاذ کرده است و لذا انباشت سیب های درختی در کنار جاده را حالا شایعه می خواند.

اسمعیل کریم‌زاده با بیان اینکه امسال انباشت و خرید سیب صنعتی در کنار جاده‌های استان ممنوع است افزود: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی موظف شده‌اند آدرس محل‌های انباشت و میزان خرید سیب صنعتی را ارائه کنند. همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز موظف شده تا زمان خرید و میزان ظرفیت کارخانه‌ها را برای این موضوع جمع‌بندی و اعلام کن

 وی ادامه داد: امسال سیب زیردرختی به جای دپوی فله‌ای برای فروش در کیسه‌های نایلونی نگهداری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.